TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback geven en ontvangen
Advertisements

Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop Onderzoeksvaardigheden
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Een lessenserie van drie lessen
24 juni 2003Johnson en Morrill in Israel Een studie naar de Johnson Morrill Hypothese in relatie tot de Hebreeuwse taal; implementatie van bewijsnetten.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Schrijven in passende stijl
Informatie avond groep 3
Van doelen naar reflectie
Intervisie.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Modern fotoalbum. Dit fotoalbum bevat voorbeeldpagina's om u op weg te helpen. Als u pagina's wilt toevoegen, klikt u op het tabblad Introductiepagina.
De oudere stagiaire.
Groningse voic .
Communicatie en dementie
Spreuken: De nederige wijze.
[Subtitel presentatie]
Samenvatting Havo 5.
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Werkwoordelijk of naamwoordelijk gezegde
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PCNHCB PRESENTS : PC & Netwerk Help center Brabant Microsoft Office 2013 Powerpoint.
Het belang van voorlezen
Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen
Evaluatie Cursus.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Centraal Examen Nederlands
Briant College Cursus formuleren h1 Par 1 ‘Dubbelop’
WOORDEN 3.7 STIJLFIGUREN De betekenis van de woorden uit deze paragraaf 2.Wat stijlfiguren zijn: hyperbool, eufemisme, understatement, litotes.
Mondzorg - persoonsgericht
De vraag is je beste vriend
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Alinea: kernzin + uitwerking
Informeel taalgebruik
Verliezers weg werken en speel volgorde bij een troefcontract
De potentie van het puberbrein
Grip op stress, tijd en Welkom, mijn naam is Annemiek Tigchelaar en ik ben de eigenaar van Werkdrukverlager. Wij helpen je met grip op je stress,
Risico’s bij het afspel
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Week 1, les 5.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Semantiek week 7.
Conflicthantering
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Contact maken en contact houden
Pragmatiek.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Schrijven 2.3 en 2.4 Formuleren en stijl 2.2
Communicatie 7e les.
Stap 1 Stap 10 Stap 2 Stap 9 Stap 3 Stap 8 Stap 4 Stap 7 Stap 5 Stap 6
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Locatie Malburgstaete
Hoofdstuk 3 Taalverzorging
Hoofdstuk 1 Taalverzorging
Semantisatieverhaal: Weet je welk spel ik heel leuk vindt. Monopoly
Transcript van de presentatie:

TAALVERZORGING STIJL B2: duidelijk en helder taalgebruik

Duidelijk en helder taalgebruik taal is communicatiemiddel wederzijds begrip syntactisch niveau semantisch niveau pragmatisch niveau ► KERN TAALVERZORGING

Syntactisch niveau (zinsbouw) Nederlands heeft vaste woordvolgorde: ow – gez – lvw (overig) Niet: Aan duizend man personeel moet het nieuwe kantoor ruimte bieden. Maar: Het nieuwe kantoor moet ruimte bieden aan duizend man. ► KERN TAALVERZORGING

Syntactisch niveau deel lange zinnen op en laat onnodige informatie weg Niet: Eindelijk, na jarenlang wachten is Yoko Ono sinds woensdag (plaatselijke tijd) bijgeschreven als een van de schrijvers van het nummer Imagine dat ze samen, of in ieder geval deels, schreef met haar partner van destijds, wijlen John Lennon. Maar: Yoko Ono is officieel toegevoegd als een van de schrijvers van het nummer Imagine. De muzikante schreef het nummer samen met haar partner, wijlen John Lennon. ► KERN TAALVERZORGING

Semantisch niveau (betekenis) vermijd vage woorden en stopwoorden (dan, eigenlijk, best wel, zeg maar, dus, toch, etc.): Niet: Best wel erg vervelend, zeg maar, dat je nu dan toch eigenlijk best wel vaak, van die, zeg maar, hoofdpijn hebt. Maar: Vervelend dat je zo vaak hoofdpijn hebt! ► KERN TAALVERZORGING

Semantisch niveau formuleer kort en krachtig, niet omslachtig Niet: In dezen is het ten zeerste van belang dat onze belangen aan de orde komen in het gesprek. Maar: Hierbij is het belangrijk dat onze belangen worden besproken. ► KERN TAALVERZORGING

Semantisch niveau gebruik moderne, alledaagse taal in plaats van ouderwetse woorden. Niet: te allen tijde, alsmede, omtrent, etc. Te allen tijde kunt u advies vragen omtrent uw hypotheek. Maar: altijd, ook, over, etc. U kunt altijd advies vragen over uw hypotheek. ► KERN TAALVERZORGING

Semantisch niveau vermijd meerdere ontkenningen in een zin Niet: Zeg niet dat ik je niet heb gewaarschuwd! Wel: Ik heb je gewaarschuwd! ► KERN TAALVERZORGING

Pragmatisch niveau wat wil je bereiken met wat je zegt of schrijft gepast of ongepast (beleefd of onbeleefd) aanpassen van taalgebruik aan situatie en persoon: communicatieve competentie Kun je me helpen? Ik wil je graag even knuffelen. ► KERN TAALVERZORGING

► KERN TAALVERZORGING