Brainstorm maatregelen infra en gedrag
Programma Welkom Nog even de aanleiding Doel en programma In drie groepen bespreken van infra- en gedragsmaatregelen. Haalbaar/niet haalbaar Terugkoppeling vanuit de drie groepen Afsluiting en vervolg
Aanleiding Overzicht locaties klachten uit de omgeving: 1. Organisatie parkeerterrein bij de school; verkeersveiligheid oversteken; verkeersafwikkeling op de kruispunten. 2. Zicht vanuit parkeergarage supermarkt; verkeersveiligheid en afwikkeling kruispunten. 3. Ontbreken logica in eenrichtingscircuit. 4. Veiligheid en doorstroming kruisingen met busbaan. 5. Snelheid op Grootzeil in combinatie met langsparkeren en voorrang van zijwegen. 6. Snelheid op Boelijn in combinatie met langsparkeren en voorrang van zijwegen. 7. Ontbrekende schakels in fietsstructuur. 8. Ontbreken tweede ontsluiting (ergens in het gebied).
Doel Doel van de avond is 1. Het bedenken van gedragsbeïnvloedende maatregelen en het maken van keuzes 2. Bedenken en beoordelen van infrastructuur maatregelen 3. het maken van concrete afspraken over het vervolg (wie, wat wanneer)
Oplossingen organisatie P school Inzetten klaarovers P eenrichtingsverkeer maken Aanspreken op huftergedag School meedoen rondom knelpunten ochtend spits P schoolzijde weghalen en K&R maken Meer handhaving (lasergun) Aanvangstijden laten verschillen tussen 2 scholen Extra P maken bij Het Ruim tot verkeerslichten. School verplaatsen Stoplicht doorstroming doseren vanuit P Boeilijn Via Grootzeil alleen toegang P Fietsen-stalling aan waterkant bij Razeil P weghalen Fietspoolen en trottoirs door laten lopen Ouders aanmoedigen lopen of fietsend naar school te komen
Oplossingen snelheid Grootzeil-Boeilijn Zebra-paden (Geen) eenrichtingsverkeer Pukkels zijn geen snelheids remmers Lasercon-trole Auto’s te gast Geen voorrangsweg maken van Boeilijn -Grootzeil Meer en hogere verkeers-drempels Verkeers-spiegel Grootzeil-Sprietzeil Stoplicht doorstroming doseren vanuit P Boeilijn Via Grootzeil alleen toegang P Snelheid bussen aanpassen Meer 30 km borden Verkeerspaaltjes in de Boeilijn (reflecterend) Containers Marszeil ondergronds
Gedragsmaatregelen
Positief bekrachtigen Bedank mensen die zich aan het gewenste gedrag houden. Ter inspiratie: In een lokaal krantje een succesverhaal te plaatsten.
Sociale norm creëren Mensen conformeren zich aan de groep. Ter inspiratie: Ik rij net als iedereen veilig op de “STRAATNAAM”.
Zelf verleiding Jezelf verleiden middels argumenten om bepaald gewenst gedrag te vertonen. Ter inspiratie: Bedenk twee argumenten waarom jij je als persoon aan de snelheid gaat houden.
Als… dan… Zo concrete mogelijk gedrag formuleren met een situatie hierna. Ter inspiratie: Wanneer ik in de straat X rij houd ik me aan de snelheid voor de komende Y periode.
Enkel en alleen blootstelling Het herhaaldelijk zien van dezelfde boodschap. Ter inspiratie: Het wekelijks plaatsen van een nieuwe uiting met dezelfde boodschap. Nieuw beeld, zelfde boodschap.
Grootse woorden Gebruik van termen waar iedereen iets mee kan associëren zoals liefde, haat, god, gevaar. Ter inspiratie: GEWELDIG dat je hier zo goed rijdt. FIJN dat iedereen zich hier aan de snelheid houdt.
Wederkerigheid Wederkerigheid, voor wat hoort wat. Ter inspiratie: Geef een compliment, een smiley die opkomt wanneer je je aan de snelheid houdt.
Voor en door de doelgroep Ter inspiratie: Voorbeeld: Een jonge man op een poster die vraagt aan jongeren om aan het snelheidslimiet te houden i.p.v. een opa.
Aanmoedigen Het uitlokken van bepaald gedrag door middel van extra stimuli, hulpsignalen of hints. Ter inspiratie: Fysieke prompt: remsporen op de weg of het visueel smaller maken van de weg waardoor je langzamer gaat rijden.
Gamification Het gebruiken van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext. Ter inspiratie: Je kan iets winnen als je je precies aan de snelheid houdt.
In een rol plaatsen Het plaatsen van de doelgroep in een aansprekende rol. Ter inspiratie: Probeer de bestuurder in een bepaalde rol te stoppen zoals de verantwoordelijke vader.
Makkelijk te onthouden Zorg er voor dat de boodschap makkelijk te verwerken is. Rijmen maakt het makkelijk om te onthouden. Ter inspiratie: Rustig aan op de Kersenbaan.
Antea Group Komen tot een pakket infrastructurele maatregelen voor Noorderplassen West, waarmee de huidige verkeerssituatie verbeterd kan worden en waarmee het verkeerssysteem ook robuust is voor de ontwikkelingen in de toekomst.
Huidige verkeersstructuur (auto)
Huidige verkeersstructuur (fiets)
Huidige verkeersstructuur (Bus)
Huidige voorzieningen Beschermde natuur Horeca Diverse andere maatschappelijke voorzieningen Brede school Supermarkt Beschermde natuur
Knelpunten
Knelpunten Auto Fiets Busbaan en -halte 7 6 5 4 1 2 3
Knelpunt 1 - Schoolomgeving Eén wijkontsluiting (Kombuis) Sluit aan in wijk waar alle maatschappelijk voorzieningen van de wijk gelegen zijn Daardoor komt doorgaand verkeer en intern verkeer ten alle tijden samen
Knelpunt 1 - Schoolomgeving Verkeersituatie school Kraaiennest Hoge parkeerdruk Veel afslaand en oprijdend verkeer op kruispunten met Grootzeil en Boelijn Met name in ochtendspits wordt doorstroming van doorgaand verkeer op Grootzeil gehinderd door afslaand verkeer richting Kraaiennest Parkeerterrein wordt gebruikt door doorgaand verkeer tussen Grootzeil en Boelijn
Knelpunt 1 - Schoolomgeving Verkeersituatie dependance Razeil Smalle rijbaan Razeil, vooral met geparkeerde auto’s is het voor automobilisten moeilijk om elkaar te passeren Verkeer op Grootzeil richting Kombuis dient voorrang te verlenen aan verkeer komend uit Razeil, echter slecht zichtbaar door bebouwing op de hoek Krappe vormgeving parkeerterrein zonder afgescheiden ruimte voor fietsers en voetgangers Slechte oversteekbaarheid Grootzeil
Knelpunt 1 - Schoolomgeving Verkeersituatie supermarkt/Spiegel Spiegel wordt gebruikt door doorgaand verkeer tussen Grootzeil en Boelijn, dat was aanvankelijk niet de beoogde functie van de weg Zicht vanuit parkeergarage supermarkt beperkt en wordt daardoor als onveilig ervaren Voorrangssituatie kruispunt Spiegel-Grootzeil wordt als onduidelijk ervaren
Knelpunten 2 - Algemeen Kruisingen met busbaan Complexe verkeersituatie met verschillende rijbanen parallel naast elkaar met elk een eigen voorrangsregeling - Busbaan in de verkeerslichten - Twee-richtingen fietspad direct - er naast in de voorrang - Rijbaan autoverkeer met veelal - ongeregelde voorrang Weinig opstelruimte tussen busbaan en fietspad
Knelpunten 2 - Algemeen Routering ringstructuur Geen logische routering voor verkeer met herkomst en/of bestemming (toekomstige) woningen in blauw vlak richting of vanaf de Kombuis 1. Octant Niet bedoeld als doorsteek. 2. Kraaiennest Niet bedoeld als doorsteek. 3. Spiegel Niet bedoeld als doorsteek. 4. Dek Deze route is aanvankelijk ontworpen als verbinding tussen Grootzeil en Boelijn. 1 2 3 4
Knelpunten 2 - Algemeen Grote 30 km/h zone met lange rechtstanden, daardoor grotere kans op overschrijding maximum snelheid. Kruispunten worden onveilig ervaren
Inrichting Grootzeil huidig (l.) en 50 km/h profiel
Toelichting: aan de slag in 3 rondes
Vervolg
Dank voor uw bijdrage