Ouderavond U-Talent Academy Jaarklas 2020 - 27 november 2018 Berenice Michels (b.i.michels@uu.nl) Programmadirecteur U-Talent Anita Kokelaar (j.j.kokelaar@uu.nl) Curriculumcoördinator U-Talent Teamleider U-Talent Academy
Welkom Programma van deze avond 19:00 Ontvangst 19:30 Opening (plenair) 20:00 Pauze (lopen naar zalen) 20:15 module-sessies (parallel), keuze uit: Scheikunde - Proteomics BBG 2.14 Natuurkunde/informatica - Arduino BBG 3.22 Biologie - Hartactivatie BBG 2.01 Wiskunde – Diep in de problemen BBG 2.09 Natuurkunde – Knallende natuurkunde BBG 3.15 Mezelf voorstellen Programma – docenten voorstellen (Suzy Maljaars, sk; Rogier Bos, wi; Jacoliene van Wijk (wi); Coen Klein Douwel (sk); Andrea Burgerjon (bi); Andrea van Bruggen (sk ontw) Huishoudelijke mededelingen: Geen koffie achterlaten in de zaal Parkeren naast Koningsbergergebouw – contant geld Binnengekomen via Koningsbergergebouw, verlaten via Minnaertgebouw (meteen rechtsaf, onder ‘aardwetenschappen’ door – loopt u weer langs KBG) Einde: zelf naar huis, geen plenaire afsluiting
U-Talent Samenwerking UU, HU, 44 scholen Doelen: Versterking β-onderwijs (VO,Bsc) Verbeteren aansluiting VO-Bsc Activiteiten Docenten Leerlingen Netwerk
De UT-Academy in de UU Universitair Onderwijs Modules i.s.m. de departementen Thesisbegeleiding Onderzoek (Freudenthal Instituut) Didactisch onderzoek Teaching & Learning Lab Studiekeuze en doorstroming Studiekeuze Doorstroom naar honours
Hoe slaag je voor de UT-Academy? Een gezamenlijke inspanning U-TA docenten en medewerkers Leerling School Ouders
Wij zorgen voor… Het programma Feedback en begeleiding (tutor) Overleg met scholen Evaluatie en kwaliteitsborging
De leerling… Is op tijd (!) aanwezig en doet actief mee met alle activiteiten en commissies Bereidt de campusdagen goed voor, maakt de opdrachten af Trekt bij problemen tijdig aan de bel Gedraagt zich als een ambassadeur voor de U-Talent Academy
Elke school… Heeft een eigen schoolprogramma Heeft een U-Talent coördinator als aanspreekpunt Begeleidt de academy-leerlingen Maakt deelname aan activiteiten mogelijk Organiseert de kwaliteitszorg voor het schoolprogramma
Ouders… Ondersteunen hun zoon / dochter Helpen hun dochter / zoon met plannen en ‘de weg vinden’ Trekken ook op tijd aan de bel Melden hun kind ziek op school én via u-talent@uu.nl Betalen tijdig de ouderbijdrage campusprogramma – onkosten
U-talent Academy Een vak erbij Campusprogramma (240 SLU) Modules Excursie Thesis Community activiteiten Schoolprogramma (220 SLU) Schoolprojecten Voorbereiding campusdagen Differentiatie in de (bèta)lessen
Jaarindeling Campusprogramma 5V Wanneer Wat Sept Introductie Sept - Mrt 4x2 Moduledagen – 1 dag per 3 weken Nov-juni Voorbereiding thesis Maart Voorbereiding excursie April/Mei Excursie 18 Juni U-Talent communitydag
Module-aanbod 5vwo Akoestiek Kijken met aardbevingen HISPARC Zonne-energie Arduino Simulaties en Games Microtubuli Schimmels Elektrische hartactivatie Tumorbiologie Landschap en biodiversiteit Kristallen Katalyse Geochemie Kalk en de levende aarde Membranen Diep in de problemen zitten Ontdekking of toeval Reflecties op symmetrie Sommige modules hebben met meer dan een vak te maken; Arduino, kijken met aardbevingen, geochemie, duurzame energie Meer info + zelf uitproberen > workshop modules
U-Talent uur - inhoud Academische Competenties (kennis opdoen) onderzoek doen communicatie persoonlijke ontwikkeling Samenwerken Ethische houding aannemen Reflectie Dit uur zit aan het begin van de dag 9:00 – 10:00 uur Deel bestaat uit aanleren of versterken van academische competenties 4 stuks, kennis opdoen zit in modules, onderzoek doen in modules en thesis
U-Talent uur – vervolg inhoud Praktische info U-Talent reilen en zeilen Excursies Thesis Wetenschapper interviewen Een student vertelt Feedback: nadruk op academische competenties, bespreken waarom een groepje of een individu een bepaalde beoordeling heeft gekregen Commissies: voorbeelden: jaarboekcommissie, jury leden voor het beoordelen van de thesis vam6 vwo-ers
U-Talent thesis Algemeen Onderzoek aan UU (100 SLU) In groepjes van drie Inlezen en voorbereiden Onderzoeksweek: vier dagen onderzoek doen Wetenschappelijk artikel Symposium Start in 5 vwo met keuze van onderwerp, kennismaken begeleider en literatuur Onderzoek, verslaglegging en presentatie in 6 vwo
U-Talent thesis Leerdoelen Onderzoek doen: Ontwikkelen van onderzoekende houding Nieuwsgierig zijn Kritisch zijn Meedoen met lopend onderzoek Deel uitmaken van een onderzoeksgemeenschap Vakinhoudelijke verdieping Kennis maken met actueel onderzoek en een onderzoeksgroep
Vinden van een onderwerp – 3 varianten Bij departementen van de UU biomedische wetenschappen informatica scheikunde geowetenschappen wiskunde farmacie biologie natuurkunde
Vinden van een onderwerp - vervolg 2. Eigen onderwerp en begeleiding vinden binnen UU https://u-talent.nl/ - over U-Talent - partners Via een kennis Voor half december aangeven welk onderwerp interessant is en contact zoeken met Saskia Klaasing of mij Buiten UU mag ook (TU voor echt technisch onderwerp) – zelf contact zoeken Voor half januari: onderzoeksgebied aangeven bijv Scheikunde structuren van eiwitten Tussenpersonen tussen voorgezet onderwijs en hoger onderwijs aan slag om onderwerpen te zoeken bij wetenschappers. April ‘18: onderwerpen bekend, Mei ’18: alle groepjes gekoppeld aan onderwerp 3. Eigen onderwerp en begeleiding vinden buiten UU
Thesis: inventarisatie 1ste voorkeur meisjes - jongens Biomedische wetenschappen 40% (66% - 34%) Natuurkunde 18% (38% - 62%) Scheikunde 14% (50% - 50%) Biologie 12% (57% - 43%) Wiskunde 4% (50% - 50%) Informatica 4% (0% - 100%) Farmacie 4% (50% - 50%) Geowetenschappen 4% (75% - 25%) Voor half december aangeven welk onderwerp interessant is en contact zoeken met Saskia Klaasing of mij Buiten UU mag ook (TU voor echt technisch onderwerp) – zelf contact zoeken Voor half januari: onderzoeksgebied aangeven bijv Scheikunde structuren van eiwitten Tussenpersonen tussen voorgezet onderwijs en hoger onderwijs aan slag om onderwerpen te zoeken bij wetenschappers. April ‘18: onderwerpen bekend, Mei ’18: alle groepjes gekoppeld aan onderwerp
Thesis en profielwerkstuk Thesis kan als PWS gelden Overleg tussen UTA leerling en eigen school over evt aanvullende eisen U-Talent beoordeelt met een letter (A+, A, B, C, D) Combinatie onderzoeksweek, proces van resultaatverwerking, wetenschappelijk artikel en presentatie symposium)
Wetenschappelijk artikel https://ysjournal.com/read/
Thesissymposium Evenement voor de hele jaarklas Aantal keynote presentaties Diversiteit aan presentaties Meetopstelling, poster + toelichting, talkshow, workshop Ouders, docenten, medeleerlingen welkom
Voorbeelden van onderwerpen Weefselregeneratie door stamcellen Nanokristallen voor tv schermen Brain computer interfaces De wiskunde achter CT-scanners Hoe weet een cel dat hij moet delen? Chronisch hartfalen Kosmologie You Tube – up next Kraakbeenvorming uit stamcellen (artrose) Kosmologie: waar komt het universum vandaan?
Excursies CERN – Geneve Oxford Texel Begeleiding door docenten UTA en studenten UU Meer info: excursie en schoolprogramma
CERN Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire Deeltjesversnellers: 7 km omtrek en 27 km omtrek Europees centrum voor kernfysica
Cern Diverse rondleidingen op het instituut Zelf aan de slag Zwemmen en Genève verkennen
Cern: eigen ionisatiekamer maken
Oxford Eten in pub “The Head of the River” Pubquiz Bletchley Park Bekend van de Enigma machine gekraakt door Alan Turing (‘The Imitation Game’)
Oxford Computing museum Onderzoeksinstituut Universiteit Museum of Natural History
Texel: NIOZ Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee
Texel excursie door de Slufter bodemmonsters nemen op het wad onderzoek doen in het lab bij het NIOZ: sedimenten, bodemdieren, schelpen vegetatieopnames maken
20:15-21:00 uur: module workshops Scheikunde - Proteomics BBG 2.14 Andrea van Bruggen en Sander Dik Natuurkunde/informatica - Arduino BBG 3.22 Christian Köppe en Paul Alstein Biologie - Hartactivatie BBG 2.01 Claire Boerée en Arnoud van Zoest Wiskunde – Diep in de problemen BBG 2.09 Amy Mol en Coen Klein Douwel Natuurkunde – Knallende natuurkunde BBG 3.15 Garmt de Vries en Ton Versteegh