iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie René Westra Toetsdeskundige Groningen/ Köpingsvik Lunteren, 11 januari 2019
Overzicht Inleiding Enkele exploratieve vragen Doelen Algemene toetscriteria Do’s and don’ts bij toetsen Wat kan er in de toekomst? Wintoets demonstratie Andere digitale toetsvormen Afsluiting en evaluatie Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding Dominique Sluijsmans (lector Hogeschool Zuyd Limburg): “Het liefst zou ik zien dat een curriculum maar één moment van toetsing krijgt – helemaal aan het einde – dat vooral ceremonieel van aard is.” Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding Bert Meijer (TU Eindhoven): “Mensen weten niet hoe moeilijk het is iets nieuws te doen. Het aantal mensen dat over innovatie praat neemt toe, terwijl de mogelijkheden om het te doen afnemen.” Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding Louis Dollo (Belgische paleontoloog): “De evolutie keert niet op haar schreden terug.” Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding ‘Stintreactie’: Commissie Kwaliteit Schoolexaminering stelt o.a. voor: Bewaak het afsluitende karakter van het schoolexamen Neem de examencommissies op in het Eindexamenbesluit VO Zorg voor meer deskundigheid bij leraren en schoolleiding Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding Jeroen Dijsselbloem (voorheen minister en voorzitter van een onderwijscommissie): “Toets niet minder en luister niet te snel naar goeroes” Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding Ellen Westra-Versteeg (docent VSO en PABO, overleden echtgenote van de spreker): “René, het doel van een discussie is niet dat iemand de anderen overhaalt tot zijn/haar standpunt, maar dat je door goed naar elkaar te luisteren van gedachten wisselt en misschien iets in je standpunt bijstelt.” Lunteren, 11 januari 2019
Inleiding Paulien van Deutekom (wereldkampioen allround schaatsen Berlijn 2008, overleden in 2019) Lunteren,11 januari 2019
Enkele inleidende vragen en discussie www.mentimeter.com Studiedag 22 april 2003
Doelen Leerling feedback geven op vorderingen (diagnostisch / formatief) Checken of de leerling een bepaald stuk stof beheerst (eindtoets / summatief) Bepalen of de leerling voldoet aan eindtermen van een opleiding (examen) Lunteren, 11 januari 2019
Algemene toetscriteria Betrouwbaarheid Objectiviteit Validiteit Transparantie Normering (cesuur) Psychologische factoren Authenticiteit Recentheid Lunteren, 11 januari 2019
Betrouwbaarheid Zou de toets, als hij op een ander moment werd afgenomen, dezelfde uitslag opleveren? (toeval-aspecten, lengte, volgorde) Lunteren, 11 januari 2019
Objectiviteit Levert de toets dezelfde uitslag op als iemand anders hem nakijkt? (denk aan 2e correctie in het vo) Lunteren, 11 januari 2019
Validiteit Bevat de toets werkelijk een goede steekproef uit de stof, levert een andere toets over dezelfde stof niet een heel andere uitkomst op? (matrijs) Lunteren, 11 januari 2019
Transparantie Is volstrekt duidelijk wat er gevraagd wordt en wat voor types antwoorden verwacht worden? Lunteren, 11 januari 2019
Normering Hoe bepaal je de grens tussen voldoende en onvoldoende? Belang van p-waarde (moeilijkheidsgraad) Belang van RIT-waarde (onderscheidingsvermogen) Lunteren, 11 januari 2019
Psychologische factoren Sfeer Moment van de dag Volgorde van de vragen Toetsangst/onzekerheid Geluidshinder Lunteren, 11 januari 2019
Authenticiteit Is de toets geschikt juist voor de groep waarvoor ze gemaakt is? (bijvoorbeeld qua taal, keuze van voorbeelden, afbeeldingen, etc.) Lunteren, 11 januari 2019
Recentheid Wordt er geappelleerd aan kennis en vaardigheden van nu? Lunteren, 11 januari 2019
Do’s and don’ts bij toetsen Matrijs Pretest Intersubjectieve controle Heldere puntenaanduiding Keuze van geschikte contexten Aandacht voor taalgebruik Antwoordmodellen Cesuurbepaling vooraf / achteraf Zorg voor gelijkwaardige omstandigheden in tijd, ruimte, sfeer Lunteren, 11 januari 2019
Do’s and don’ts bij toetsen Geen twee vragen binnen één vraag Zo weinig mogelijk ontkenningen Geen ‘doorlopers’ Afbeeldingen functioneel (inhoudelijk of psychologisch/zintuiglijk) Lunteren, 12 januari 2018
Wat kan er in de toekomst? Wintoetsdemonstratie Win Maak: de vraagvormen Een toets met allerlei mogelijkheden Win Afname: organisatie Win Analyse: controle per klas, leerling en vraag Lunteren, 11 anuari 2019
Wat kan er in de toekomst? Andere digitale toetsvormen Trifork ExamEditor (Kennisbasis Vereniging Hogescholen) Examen bio BB, BK (FACET) vb KB 2017 (https://oefenen.facet.onl/facet/pages/oefen/vo/?menu=1_2) Formatief toetsen (Malmberg BvJ) Lunteren, 11 januari 2019
Afsluiting Vragen? Reflectie: voor- en nadelen Verdere ontwikkeling in de toekomst? Bedankt voor de aandacht! Lunteren, 11 januari 2019