iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Toetsing Rob Adriaens. Wat is toetsen?  Meten of een kandidaat een bepaald niveau beheerst  Meten of een kandidaat goed heeft opgelet in de les  De.
Evaluatie pilot-rekentoets VO april 2013 Jan Kastelein, CvE.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Formatief - summatief evalueren
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Schoolexamenbank vmbo Groen
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Beoordelen met behulp van rubrics
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Inhoud en opzet examens VMBO
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Workshop evalueren Dcp
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
De rol van de examencommissie in instellingsoverstijgende toetsen
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Toetsing en toetsontwikkeling
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Formatief versus summatief
Informatiebijeenkomst Facet
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Welkom! Maak kennis met de
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Effectieve inspraakmethodieken
Effectieve inspraakmethodieken
Betrouwbaarheid examinering
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toetsen in nieuwe scheikunde
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Onderwijskunde en vakdidactiek
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie René Westra Toetsdeskundige Groningen/ Köpingsvik Lunteren, 11 januari 2019

Overzicht Inleiding Enkele exploratieve vragen Doelen Algemene toetscriteria Do’s and don’ts bij toetsen Wat kan er in de toekomst? Wintoets demonstratie Andere digitale toetsvormen Afsluiting en evaluatie Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding Dominique Sluijsmans (lector Hogeschool Zuyd Limburg): “Het liefst zou ik zien dat een curriculum maar één moment van toetsing krijgt – helemaal aan het einde – dat vooral ceremonieel van aard is.” Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding Bert Meijer (TU Eindhoven): “Mensen weten niet hoe moeilijk het is iets nieuws te doen. Het aantal mensen dat over innovatie praat neemt toe, terwijl de mogelijkheden om het te doen afnemen.” Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding Louis Dollo (Belgische paleontoloog): “De evolutie keert niet op haar schreden terug.” Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding ‘Stintreactie’: Commissie Kwaliteit Schoolexaminering stelt o.a. voor: Bewaak het afsluitende karakter van het schoolexamen Neem de examencommissies op in het Eindexamenbesluit VO Zorg voor meer deskundigheid bij leraren en schoolleiding Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding Jeroen Dijsselbloem (voorheen minister en voorzitter van een onderwijscommissie): “Toets niet minder en luister niet te snel naar goeroes” Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding Ellen Westra-Versteeg (docent VSO en PABO, overleden echtgenote van de spreker): “René, het doel van een discussie is niet dat iemand de anderen overhaalt tot zijn/haar standpunt, maar dat je door goed naar elkaar te luisteren van gedachten wisselt en misschien iets in je standpunt bijstelt.” Lunteren, 11 januari 2019

Inleiding Paulien van Deutekom (wereldkampioen allround schaatsen Berlijn 2008, overleden in 2019) Lunteren,11 januari 2019

Enkele inleidende vragen en discussie www.mentimeter.com Studiedag 22 april 2003

Doelen Leerling feedback geven op vorderingen (diagnostisch / formatief) Checken of de leerling een bepaald stuk stof beheerst (eindtoets / summatief) Bepalen of de leerling voldoet aan eindtermen van een opleiding (examen) Lunteren, 11 januari 2019

Algemene toetscriteria Betrouwbaarheid Objectiviteit Validiteit Transparantie Normering (cesuur) Psychologische factoren Authenticiteit Recentheid Lunteren, 11 januari 2019

Betrouwbaarheid Zou de toets, als hij op een ander moment werd afgenomen, dezelfde uitslag opleveren? (toeval-aspecten, lengte, volgorde) Lunteren, 11 januari 2019

Objectiviteit Levert de toets dezelfde uitslag op als iemand anders hem nakijkt? (denk aan 2e correctie in het vo) Lunteren, 11 januari 2019

Validiteit Bevat de toets werkelijk een goede steekproef uit de stof, levert een andere toets over dezelfde stof niet een heel andere uitkomst op? (matrijs) Lunteren, 11 januari 2019

Transparantie Is volstrekt duidelijk wat er gevraagd wordt en wat voor types antwoorden verwacht worden? Lunteren, 11 januari 2019

Normering Hoe bepaal je de grens tussen voldoende en onvoldoende? Belang van p-waarde (moeilijkheidsgraad) Belang van RIT-waarde (onderscheidingsvermogen) Lunteren, 11 januari 2019

Psychologische factoren Sfeer Moment van de dag Volgorde van de vragen Toetsangst/onzekerheid Geluidshinder Lunteren, 11 januari 2019

Authenticiteit Is de toets geschikt juist voor de groep waarvoor ze gemaakt is? (bijvoorbeeld qua taal, keuze van voorbeelden, afbeeldingen, etc.) Lunteren, 11 januari 2019

Recentheid Wordt er geappelleerd aan kennis en vaardigheden van nu? Lunteren, 11 januari 2019

Do’s and don’ts bij toetsen Matrijs Pretest Intersubjectieve controle Heldere puntenaanduiding Keuze van geschikte contexten Aandacht voor taalgebruik Antwoordmodellen Cesuurbepaling vooraf / achteraf Zorg voor gelijkwaardige omstandigheden in tijd, ruimte, sfeer Lunteren, 11 januari 2019

Do’s and don’ts bij toetsen Geen twee vragen binnen één vraag Zo weinig mogelijk ontkenningen Geen ‘doorlopers’ Afbeeldingen functioneel (inhoudelijk of psychologisch/zintuiglijk) Lunteren, 12 januari 2018

Wat kan er in de toekomst? Wintoetsdemonstratie Win Maak: de vraagvormen Een toets met allerlei mogelijkheden Win Afname: organisatie Win Analyse: controle per klas, leerling en vraag Lunteren, 11 anuari 2019

Wat kan er in de toekomst? Andere digitale toetsvormen Trifork ExamEditor (Kennisbasis Vereniging Hogescholen) Examen bio BB, BK (FACET) vb KB 2017 (https://oefenen.facet.onl/facet/pages/oefen/vo/?menu=1_2) Formatief toetsen (Malmberg BvJ) Lunteren, 11 januari 2019

Afsluiting Vragen? Reflectie: voor- en nadelen Verdere ontwikkeling in de toekomst? Bedankt voor de aandacht! Lunteren, 11 januari 2019