De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
BattleBots The school battle.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Huiswerk voor vandaag les 4
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Leesvoorkeurenonderzoek
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
WebQuest Welkom Inleiding
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Jij en de wereld om je heen
Leerkring POW Fase 4.
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Evaluatie Leerlijnen.
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Werkstukken en rapporten
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Pré-NLT-module 3D-printen
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Bronnen en onderzoeksvragen
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Netweten Cyberpesten.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Het maken van een PWS.
BOM-model PV 25/03/2014.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Economie 3.4 Consumentengedrag 6.4 Ondernemingsvormen 7.4 Europa
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden Albert van der Kaap November 2011

Eindtermen onderzoek doen

Attitude Vaardigheden Kennis

De Sixpack Kennis en vaardigheden Emotie 4

De SixPack inleiding 1. taakdefinitie 2. bronnen Evaluatie en reflectie 1. taakdefinitie 2. bronnen 3. informatie verwerven en selecteren 4. informatie verwerken 5. presenteren 6. evalueren beoordeling docentenhandleiding 5

Opdrachten spinnenweb 6

The perfect husband http://histoforum.net/2009/informatievaardigheden.html 7

Klas 2 vwo+   Onderwerp Gedrag van mensen Planning Schema: onderzoek in fasen Tijdsplanning Globaal Suggesties 1. Jongste kind in een gezin Er wordt wel eens beweerd dat het jongste kind uit ene gezin meer kans heeft om later succesvol te worden in zijn (sport)carriere of avonturrlijker zou zijn 2. Persoonlijke ruimte Wanneer kom je letterlijk te dicht bij mensen? Welke factoren zijn van invloed op deze ruimte? Producten Mondelinge presentatie Beoordeling Presentatie Houding Vormgeving Hypothese Paln van aanpak Conclusie Discussie Overig Logboek

Hoe ziet een leerlijn eruit? Definitie leerlijn: Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel. 9

Leerlijn informatievaardigheden 1.Taakdefinitie 2. Bronnen 3. Verwerven en selecteren 4. Verwerken 5. Presenteren 6. Evalueren

Leerlijn informatievaardigheden 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen 3. Verwerven en selecteren 4. Verwerken 5. Presenteren 6. Evalueren

Leerlijn Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Gegeven hoofdvraag en deels gegeven deelvragen Gegeven hoofdvraag Zelf standig gekozen hoofd- en deelvragen Zelfgekozen hoofdvraag Strakke sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Zelf standig gekozen hoofd- en deelvragen Begeleiding op afroep

Leerlijn Zoekstrategie Gegeven bronnen Deels gegeven bronnen Voorbeeld bron gegeven Zelf standig gekozen bronnen Zelfgekozen bronnen Strakke sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Zelfstandig gekozen bronnen Begeleiding op afroep

Leerlijn informatievaardigheden 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan Zelfstandig 4. Verwerken Stappen Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format Zelfstandig 6. Evalueren Gegeven format Zelfstandig

Leerlijn informatievaardigheden Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan Zelfstandig 4. Verwerken Stappen Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format Zelfstandig 6. Evalueren Gegeven format Zelfstandig

3. Verwerven en selecteren van informatie Onderwerp/leerstof Soort onderzoek Samenwerking Mate van sturing en begeleiding 1. Taakdefinitie 2. Zoekstrategie 3. Verwerven en selecteren van informatie 4. Verwerken van informatie 5. Presenteren 6.Evalueren 16 Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4

Leerlijn informatievaardigheden Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen meer authentiek Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen Zelfgekozen bronnen meer authentiek 3. Verwerven en selecteren Stappenplan Zelfstandig meer authentiek 4. Verwerken Stappen meer authentiek Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format meer authentiek Zelfstandig 6. Evalueren Gegeven format meer authentiek Zelfstandig

Fase 1 onderzoek Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie 2. Bronnen Gegeven hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan 4. Verwerken Stappen 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format

Fase 4 onderzoek Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie 2. Bronnen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Zelfstandig 4. Verwerken Zelfstandig 5. Presenteren Zelfstandig 6. Evalueren Zelfstandig

Nadruk op bronnen zoeken Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan 4. Verwerken Stappen 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format

Nadruk op verwerven en verwerken van informatie Fase1 Fase 3 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen 3. Verwerven en selecteren Zelfstandig 4. Verwerken Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format

Nadruk op formuleren hoofd- en deelvragen Fase1 Fase 3 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan 4. Verwerken Stappen 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format

Leerlijn informatievaardigheden Stappen Factoren   1. Taakdefinitie 1. Complexiteit 2. Type probleem 3. Productspecificatie 4. Aantal uren (SLU's) 5. Stappenplan 6. Formatieve evaluatie 7. Aantal partners 8. Partnerkeuze 9. Onderlinge afhankelijkheid 2. Zoekstrategie 10. Bronnenselectie 11. Moeilijkheidsgraad van bronnen 3. verwerven en selecteren van informatie 12. Bruikbaarheid van informatie 13. Betrouwbaarheid van informatie 4. Verwerken van informatie 14. Informatieverwerking 5. Presenteren 15. Presentatievorm 16. Mondeling/schriftelijk 6. Evalueren 17. Summatieve evaluatie 23

24

Leerlijn informatievaardigheden 25