De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden Albert van der Kaap November 2011
Eindtermen onderzoek doen
Attitude Vaardigheden Kennis
De Sixpack Kennis en vaardigheden Emotie 4
De SixPack inleiding 1. taakdefinitie 2. bronnen Evaluatie en reflectie 1. taakdefinitie 2. bronnen 3. informatie verwerven en selecteren 4. informatie verwerken 5. presenteren 6. evalueren beoordeling docentenhandleiding 5
Opdrachten spinnenweb 6
The perfect husband http://histoforum.net/2009/informatievaardigheden.html 7
Klas 2 vwo+ Onderwerp Gedrag van mensen Planning Schema: onderzoek in fasen Tijdsplanning Globaal Suggesties 1. Jongste kind in een gezin Er wordt wel eens beweerd dat het jongste kind uit ene gezin meer kans heeft om later succesvol te worden in zijn (sport)carriere of avonturrlijker zou zijn 2. Persoonlijke ruimte Wanneer kom je letterlijk te dicht bij mensen? Welke factoren zijn van invloed op deze ruimte? Producten Mondelinge presentatie Beoordeling Presentatie Houding Vormgeving Hypothese Paln van aanpak Conclusie Discussie Overig Logboek
Hoe ziet een leerlijn eruit? Definitie leerlijn: Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden, leidend naar een einddoel. 9
Leerlijn informatievaardigheden 1.Taakdefinitie 2. Bronnen 3. Verwerven en selecteren 4. Verwerken 5. Presenteren 6. Evalueren
Leerlijn informatievaardigheden 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen 3. Verwerven en selecteren 4. Verwerken 5. Presenteren 6. Evalueren
Leerlijn Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Gegeven hoofdvraag en deels gegeven deelvragen Gegeven hoofdvraag Zelf standig gekozen hoofd- en deelvragen Zelfgekozen hoofdvraag Strakke sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Zelf standig gekozen hoofd- en deelvragen Begeleiding op afroep
Leerlijn Zoekstrategie Gegeven bronnen Deels gegeven bronnen Voorbeeld bron gegeven Zelf standig gekozen bronnen Zelfgekozen bronnen Strakke sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Afnemende sturing en begeleiding Zelfstandig gekozen bronnen Begeleiding op afroep
Leerlijn informatievaardigheden 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan Zelfstandig 4. Verwerken Stappen Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format Zelfstandig 6. Evalueren Gegeven format Zelfstandig
Leerlijn informatievaardigheden Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan Zelfstandig 4. Verwerken Stappen Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format Zelfstandig 6. Evalueren Gegeven format Zelfstandig
3. Verwerven en selecteren van informatie Onderwerp/leerstof Soort onderzoek Samenwerking Mate van sturing en begeleiding 1. Taakdefinitie 2. Zoekstrategie 3. Verwerven en selecteren van informatie 4. Verwerken van informatie 5. Presenteren 6.Evalueren 16 Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4
Leerlijn informatievaardigheden Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen meer authentiek Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen Zelfgekozen bronnen meer authentiek 3. Verwerven en selecteren Stappenplan Zelfstandig meer authentiek 4. Verwerken Stappen meer authentiek Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format meer authentiek Zelfstandig 6. Evalueren Gegeven format meer authentiek Zelfstandig
Fase 1 onderzoek Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie 2. Bronnen Gegeven hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan 4. Verwerken Stappen 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format
Fase 4 onderzoek Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie 2. Bronnen Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Zelfstandig 4. Verwerken Zelfstandig 5. Presenteren Zelfstandig 6. Evalueren Zelfstandig
Nadruk op bronnen zoeken Fase1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Zelfgekozen bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan 4. Verwerken Stappen 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format
Nadruk op verwerven en verwerken van informatie Fase1 Fase 3 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Gegeven hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen 3. Verwerven en selecteren Zelfstandig 4. Verwerken Zelfstandig 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format
Nadruk op formuleren hoofd- en deelvragen Fase1 Fase 3 Fase 3 Fase 4 1.Taakdefinitie Zelf gekozen hoofd- en deelvragen 2. Bronnen Gegeven bronnen 3. Verwerven en selecteren Stappenplan 4. Verwerken Stappen 5. Presenteren Gegeven format 6. Evalueren Gegeven format
Leerlijn informatievaardigheden Stappen Factoren 1. Taakdefinitie 1. Complexiteit 2. Type probleem 3. Productspecificatie 4. Aantal uren (SLU's) 5. Stappenplan 6. Formatieve evaluatie 7. Aantal partners 8. Partnerkeuze 9. Onderlinge afhankelijkheid 2. Zoekstrategie 10. Bronnenselectie 11. Moeilijkheidsgraad van bronnen 3. verwerven en selecteren van informatie 12. Bruikbaarheid van informatie 13. Betrouwbaarheid van informatie 4. Verwerken van informatie 14. Informatieverwerking 5. Presenteren 15. Presentatievorm 16. Mondeling/schriftelijk 6. Evalueren 17. Summatieve evaluatie 23
24
Leerlijn informatievaardigheden 25