Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Opvoeden in de puberteit
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Dans van Vos Weg van Wolf
Ervaringen Implementatie in Nederland
Morele ontwikkeling en opvoeding
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Presentatie: Over de grens
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Beroepshouding en beroepscode
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Kernwaarden in beeld De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
H4 Bij welke groep hoor je?
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
H3 Wat is normaal?.
Begeleiden van groepsprocessen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Pluriforme samenleving
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
LOB zeven stappen naar succes
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.4 Ik en de ander
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
3. Oorzaken van criminaliteit
H2 Hoe maken we keuzes?.
Presentatie: Over de grens
Waarom worden mensen crimineel?
Persoonlijk Leiderschap
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
BOM-model PV 25/03/2014.
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Doelgroepen Adolescentie
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Thema: Wat is maatschappijleer?
Generaties in dialoog.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
§6.3 Cultuur en samenleving
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren

Wat is normaal? Puberteit, op zoek naar jezelf. Keuzes maken Experimenteren Grenzen Vrijheid, waardering, duidelijkheid. Normen en waarden kunnen verschillen Botsingen versus tolerant zijn. Abnormaal/asociaal gedrag.

Groepsnormen Groepsdruk Pesten is een maatschappelijk probleem. Regering Scholen Ouders Instanties

Verschillen met ouders Hersenontwikkeling tot je 25e! Generatie conflict = meningsverschil dat veroorzaakt wordt door een verschil in leeftijd Waar lig jij weleens mee overhoop met je ouders???

Bij welke groep hoor je? Identificatie = dat je bepaalde kenmerken van jezelf herkent bij de ander. Groepsidentificatie = je voelt je verbonden met een groep mensen omdat je dezelfde kenmerken of gewoonten hebt. Kan bij mensen die je kent of die je niet eerder ontmoet hebt.

Hoe ontstaat een groepsgevoel? Plaats Geloof Belangen of problemen Smaak of interesses Jongerencultuur = Groep jongeren met dezelfde waarden, normen en gewoonten. Jaren zestig Welvaart Meer vrije tijd Afzetten tegen normen en waarden ouders. Wij / zij gevoel

Zelfstandig werken LB: blz. 26, 27, 30, 31 Hoofdstuk 3: Niet maken: 1, 2, 6 Hoofdstuk 4: Niet maken: 1, 2, 3, 7