Open Universiteit Nederland

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Learning Analytics SURF | Seminar Tools voor Learning Analytics
Advertisements

Samen leren werken in de cloud
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Faculteit Politieke & Sociale Wetenschappen Faculteit Politieke & Sociale Wetenschappen Departement Communicatiewetenschappen Departement Communicatiewetenschappen.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Ontwerpprojecten In de praktijk
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Implementeren doe je samen
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Michel Visser Founder EesySoft
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Professionele ontwikkeling
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Docentontwerpteams en self-efficacy
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
30 mei 2002 Kennis- en Informatiemanagement Prof. mr A.I.M. van Mierlo.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Jaap van Lakerveld Directeur
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Papierloos vergaderen in het onderwijs
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
ArchiValue: de APG-Case
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Communicatie en Instumenten
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Jaap van Lakerveld Directeur
Open Badges en microcredentialing
Academics For Companies Leuven
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Richard West University of Georgia
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Educational support & innovation
Participatory Action Research
how to create an Optimal Classroom Experience
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Protocol los: iedere patiënt z’n eigen plan! in de huisartsenpraktijk
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Open Universiteit Nederland Karel Kreijns Open Universiteit Nederland Den Haag, 17 mei 2018 Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs: Kick-off bijeenkomst tranche 4

Kenmerken Stimuleringsregeling door: Uitvoering door: Samenwerking met: voor flankerend onderzoek Looptijd: 5 jaren (2015-2020) € 1.2M

SOONER TEAM prof dr. Liesbeth Kester prof dr. Marco Kalz dr. Peter van Rosmalen dr. Jeroen Janssen dr. ir. Karel Kreijns dr. Anoushka van Leeuwen drs. Renée Jansen drs. Maartje Henderikx drs. Martine Schophuizen drs. Julia Kasch

Missie Open online onderwijs (OOO): Verbetering van de kwaliteit Verhoging van de toegankelijkheid Verhoging van de doelmatigheid

kennisontwikkeling Weten onder welke condities Het opleveren van kennis over condities en impact van OOO op het individueel-, cursus-, en instellingsniveau. Met andere woorden: Weten onder welke condities welke interventies het meest effectief zijn om bepaalde doelen te bereiken. (systematische benadering)

HOE? Fundamenteel onderzoek: welke factoren zijn onderliggend aan kwaliteit, toegankelijkheid, en doelmatigheid en hoe zijn die te beïnvloeden? Flankerend onderzoek: welke ervaringen zijn er opgedaan met bestaande implementaties (SURF projecten). Wat waren de succesfactoren? Welke effecten waren er?

MOOCs

SURF PROJECTEN Voor vier opeenvolgende jaren vanaf 2015 worden vanuit de stimuleringsregeling open en online onderwijs projectvoorstellen gehonoreerd Per jaar ongeveer 10-12 projecten Dit jaar: N projecten gehonoreerd

SURF PROJECTEN Non-participatory observation  geen deel van de evaluatie van uw project zelf Gestandaardiseerde data-verzameling voor alle SURF-projecten Mixed methods: Surveys, interviews, focus-groepen, group-concept mapping etc.

MICRO, MESO, MACRO AIO A AIO B AIO C AIO D MICRO: Learners level MESO: Course level MACRO: Organizational Level AIO A Self-regulated learning skill acquisition AIO B Motivation and intentions as key to drop-out AIO C Scaling of support, feedback and interaction AIO D Organizational development and educational innovation Fundamenteel onderzoek Flankerend onderzoek

OVERZICHT AIO D AIO A AIO B AIO C Organizational development and educational innovation AIO D FLANKEREND ONDERZOEK FUNDAMENTEEL ONDERZOEK AIO A Self-regulated learning skill acquisition AIO B Motivation and intentions as key to drop-out AIO C Scaling of support, feedback and interaction

Self-regulated Learning Skill Acquisition in OOE AIO A Zelf-regulatie belangrijke conditie voor success in OOE Hoe kunnen wij de lerenden ondersteunen, deze skills te ontwikkelen? Hoe kunnen wij SRL in het design van open onderwijs toepassen?

Self-regulated Learning Skill Acquisition in OOE AIO A Meer informatie over dit onderzoek? R.S.Jansen@uu.nl drs. Renée Jansen

Motivation and Intentions as KEY to drop-out in OOE AIO B Motivatie en intenties is de sleutel voor het analyseren van het fenomeen drop-out in OOE Drop-out = gap tussen intenties en gedrag Hebben “planning intenties” een positieve impact op het halen van doelstellingen?

Motivation and Intentions as KEY to drop-out in OOE AIO B Meer informatie over dit onderzoek? maartje.henderikx@ou.nl drs. Maartje Henderikx

Scaling of feedback, support and Interaction in OOE AIO C Transfer van face-to-face benaderingen van feedback, ondersteuning en interactie is niet mogelijk in OOE Lopend onderzoek naar peer-feedback opzet en training in MOOCs Peer-feedback is meer dan een tool! Leren om te leren

Scaling of feedback, support and Interaction in OOE AIO C Meer informatie over dit onderzoek of samenwerken? Julia.kasch@ou.nl drs. Julia Kasch

OOE as means for organizational development & educational Innovation in NL AIO D Welk beleid, regelgeving en organisatorische inrichting is nodig om OOO in het hoger onderwijs te implementeren Welke uitdagingen en kansen liggen er voor het hoger onderwijs

drs. Martine Schophuizen OOE as means for organizational development & educational Innovation in NL AIO D Meer informatie over dit onderzoek? martine.schophuizen@ou.nl drs. Martine Schophuizen

Kennisbenutting http://www.sooner.nu Website in 2 talen, newsletters, project-blog: Online-masterclasses, OOE-retreats Best-practice collections http://www.sooner.nu

Vragen? Utrecht, 17 mei 2018 Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs: Kick-off bijeenkomst tranche 4

BEDANKT www.sooner.nu Liesbeth Kester Marco Kalz Peter van Rosmalen Jeroen Janssen Karel Kreijns Anoushka van Leeuwen AIO A - Renee Jansen AIO B - Maartje Henderikx AIO C - Julia Kasch AIO D - Martine Schophuizen l.kester@uu.nl marco.kalz@ou.nl peter.vanrosmalen@ou.nl j.j.h.m.janssen@uu.nl karel.kreijns@ou.nl a.vanleeuwen@uu.nl r.s.jansen@uu.nl maartje.henderikx@ou.nl julia.kasch@ou.nl martine.schophuizen@ou.nl www.sooner.nu