week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van uitleggen leer je het meest
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Introductie.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Workshop klassenmanagement
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Thema 2 Periode 1 KOP
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Ouderavond over pesten op de basisschool
1. Wat gaan we vandaag doen ?
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Onderhouden met Werktuigen en machines
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Een vergadering organiseren
Onderhouden met Werktuigen en machines
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Literatuur V6 – les
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Assertiviteit 1 SESSIE 14.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Loopbaan en burgerschap les 3
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse Taalbeschouwing 2 week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse

Wat gaan we vandaag doen? 1. Waarom stellen docenten vragen? 2. Hoe kun je als docent reageren op antwoorden van de leerlingen?

Doelen 1. Je weet het verschil tussen alledaagse vragen stellen en vragen in de klas. 2. Je kent drie kenmerken die horen bij effectieve vragen door docenten.

Doelen 3. Je weet hoe je in een OLG zo veel mogelijk leerlingen kunt laten nadenken over jouw vragen. 4. Je weet hoe je de antwoorden van leerlingen kunt gebruiken om het denkproces nog verder te stimuleren.

Doelen 4. Je kunt het begrip 'face' in verband brengen met vragen stellen in de les. 5. Je kunt de begrippen 'repair' en face koppelen aan foute antwoorden van leerlingen.

De eerste vraag van vandaag: Waarom stellen docenten vragen?

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen Waarom stellen mensen vragen? Waarom stellen docenten vragen? Vaak: - om groep erbij te houden - voortgang eigen verhaal

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen Hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen?

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 'Ik heb nu een vraag waarvan ik wil dat jullie er eerst even rustig over nadenken. Daar krijg je even de tijd voor. Noteer wat je denkt in je schrift. Ik vraag zo kriskras wat gedachtes terug. De vraag luidt: hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen?'

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen Ebbens en Ettekoven Effectief leren:

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen Effectief leren door Ebbens en Ettekoven: échte vragen: 1. prikkelen tot nieuwsgierigheid; 2. laten leerlingen op zoek gaan naar het goede antwoord; 3. laten leerlingen net aangeboden kennis verwerken.

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen Hand-out: schema met vragen over Roodkapje. Waarom worden vraag 1 t/m 4 steeds complexer?

1. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen Hoe zorg je ervoor dat niet steeds dezelfde leerlingen praten? Wat is de rol van pauzes in beurtwisseling?

1. Beurtwisseling in een OLG: Monty Python And now for something completely different! Zie hand-out.

Stelt ridder Bedevere 'echte vragen'? Ebbens en Ettekoven Effectief leren: echte vragen ● prikkelen tot nieuwsgierigheid ● laten leerlingen op zoek gaan naar het goede antwoord ● laten leerlingen net aangeboden kennis verwerken

De eerste vraag van vandaag: Waarom stellen docenten vragen?

De tweede vraag van vandaag: Hoe kun je als docent reageren op antwoorden van leerlingen?

2. Reacties op antwoorden leerlingen: face

2. Face: definitie Face: 'publieke gezicht'. Mensen doen in interactie veel moeite om gezichtsverlies te voorkomen. Gezichtsverlies: voorbeelden?

2. Face + FTA FTA: face threatening act. O.a. verontschuldigingen, complimenten, kritiek, verzoeken, etc. = allemaal zaken waarbij iemand gezichtsverlies kan lijden.

2. Face + FTA 1. Sorry dat ik te laat ben. 2. Wat een mooie jurk heb je aan! 3. Je college is warrig. 4. Ik wil een tientje lenen. 5. Het is 'groter dan' en niet 'groter als'.

2. Face + repair Verbeteren is potentieel pijnlijk: iemand maakt een fout, fouten maken leidt tot gezichtsverlies. Verbeteren = 'repair'.

2. Face + repair Voorkeur in dagelijkse communicatie: - Vroege correctie voor late correctie. - Repair door spreker zelf voor herstel door een ander. (Zie Monty Python beurt 21.)

2. Face + verbeteren leerlingen Lesgeven wijkt af: Duidelijkheid = prioriteit (i.p.v. gezichtsbehoud leerling). Leraar moet foute antwoorden verbeteren (geen misverstanden). Verbetering moet leerzaam zijn voor leerling.

2. Face + leerlingen verbeteren Dus leraar wacht niet tot de leerlingen zichzelf verbetert, maar stuurt. Hiervoor verschillende manieren. Hand-out p. 5: kiezen waarvan er sprake is in het schema met de vier fragmentjes.

Doelen 1. Je weet het verschil tussen alledaagse vragen stellen en vragen in de klas. 2. Je kent drie kenmerken die horen bij effectieve vragen door docenten.

Doelen 3. Je weet hoe je in een OLG zo veel mogelijk leerlingen kunt laten nadenken over jouw vragen. (pauzes?) 4. Je weet hoe je de antwoorden van leerlingen kunt gebruiken om het denkproces nog verder te stimuleren.

Doelen 4. Je kunt het begrip 'face' in verband brengen met vragen stellen in de les. 5. Je kunt de begrippen 'repair' en face koppelen aan foute antwoorden van leerlingen.