Zelfevaluatie
Kwaliteit Wij vinden zelf dat gebruikers recht hebben op een kwalitatief goede begeleiding. Daarom willen wij ons zelf vragen stellen of we al dan niet goed bezig zijn. Niet vrijblijvend: kwaliteitsdecreet van 4 februari 2011, zegt ook iets over ‘zelfevaluatie’.
Afdeling 2. - Zelfevaluatie Art. 47. De zelfevaluatie die de voorziening uitvoert, bevat minstens : 1° een evaluatie van de gebruikersgerichte processen; 2° een evaluatie van de organisatiegerichte processen en ingezette middelen. Die zelfevaluatie gebeurt in samenspraak met de gebruikers en de medewerkers. Bij de evaluatie, vermeld in punt 1° en 2°, wordt in het bijzonder aandacht geschonken aan de doeltreffendheid en doelmatigheid van de processen. Onder doeltreffendheid wordt verstaan, de mate waarin de doelstellingen gerealiseerd worden. Onder doelmatigheid wordt verstaan, de mate waarin de resultaten zich verhouden tot de middelen. Met middelen worden onder meer bedoeld : personeel, financiën, gebouwen en inrichting, uitrusting, technieken en methoden.
Art. 48. Bij elk van de evaluaties, vermeld in artikel 47, worden de vijf stappen die omschreven worden in artikel 5, § 3, tweede lid, 1° tot en met 5°, van het decreet van 17 oktober 2003 doorlopen, telkens gedurende een periode van maximaal vijf jaar.
Art. 48. Bij elk van de evaluaties, vermeld in artikel 47, worden de vijf stappen die omschreven worden in artikel 5, § 3, tweede lid, 1° tot en met 5°, van het decreet van 17 oktober 2003 doorlopen, telkens gedurende een periode van maximaal vijf jaar. 1 gegevens verzamelen 2 doelstellingen formuleren 3 stappenplan opmaken 4 evalueren 5 acties wanneer doelstelling niet bereikt is.
Methodieken in BC Spermalie –Het Anker Zelfevaluatie in het teamoverleg Interne audits; Tevredenheidsbevraging gebruikers; Tevredenheidsbevraging ouders/vertegenwoordigers; Tevredenheidsbevraging medewerkers; Bijzondere zelf evaluatieve projecten (Dialoogdag); Systematische evaluatie van procedures in het kwaliteitshandboek; Systematiek van het verzamelen van signalen van (on)tevredenheid; Overleg met de stakeholders van de organisatie; Benchmarking: cijfermatig vergelijken.
Signalen van (on)tevredenheid Gegevens verzamelen: registratie Doelstellingen uit overzicht
Signalen van (on)tevredenheid
Signalen van (on)tevredenheid
Overzicht van de input van signalen (O)TV
Overzicht van de input van signalen (O)TV
Overzicht van de input van signalen (O)TV
Overzicht van de input van signalen (O)TV Financieel: Onduidelijke factuur, geen specificatie Foute aanrekening Zorg: Fouten in de zorg Delen kamer zonder aankondiging Maaltijden: Portionering, vlees in saus, niet lekker. Communicatie: Situaties gescheiden ouders Communicatie school-zorg
Tevredenheidsbevraging gebruikers Op maat Kan extra aanvulling betekenen want bij de (on)tevredenheidsmetingen gaat het alleen om de frequentie. De zwaarte van de vermelde punten wordt niet weergegeven. Van open vragenlijst naar kwalificering
Tevredenheidsbevraging van ouders/gebruikers Verwerkbare methodiek: Papier, online invulformulier, ? Meningen, suggesties in Algemene Gebruikersraad: - per mail maar zeker ook de mogelijkheid ovorzien op papier - graag ook voorzien dat men kan antwoorden met cijfers, tekeningen, …
Tevredenheidsbevraging van ouders/gebruikers Welke onderwerpen? - communicatie: tussen ouders – gezinswerkers, begeleiders, …. : over de wijze (telefoon, gsm, mail, rechtstreeks gesprek, skype) als over de inhoud (informatie, vragen,….) - kwaliteit van zorg, kwaliteit van begeleiding - frequentie van de zorg - IDO bespreking: hoe hebben ouders dit ervaren? - dagbesteding bij de volwassenen - maaltijden - internet - vrije tijdsbesteding