Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten Robert Bouwens Berenice Michels Dirk-Jan van de Poppe
voorstellen
Opdracht aan de syllabuscommissie - specificeren CE-deel, wel binnen eindtermen blijven - doelen van de vernieuwing in de specificaties verwerken
syllabus commissie dus: - geen Nina commissie - geen zeggenschap over eindtermen - wel verantwoordelijk voor syllabus
Samenstelling van de syllabuscommissie CvE/ Cito/ Nina/ Universiteit SLO / Pilotdocenten / NVON
Reden verandering - nieuwe onderwerpen en technieken - terugdringen overladenheid - vermindering van lesuren - meer nadruk op begrip, iets minder op rekenen
Actueel programma - reguliere programma met een eigen syllabus (meeste scholen) - concept-nina programma met de werkversie van de syllabus (pilotscholen).
verschillen met het huidige reguliere programma (1) - nieuwe onderwerpen (uit eindtermen) - actualiteit
verschillen met het huidige reguliere programma (2) - mechanica kleiner (kinematica) - meer nadruk op begrijpen, beschrijven, uitleggen en iets minder op rekenen
verschillen met huidige syllabus - voorkennis is vastgelegd - uitgebreidere omschrijving van de 'vakbegrippen' - examenwerkwoorden in bijlage - Beperking aantal kwantitatieve vragen
verschillen met de werkversie (1) - geen limitatieve contexten meer, wel voorgeschreven contexten - een veel minder vergaande niveau-indeling (Timms 3 en soms 2)
verschillen met de werkversie (2) - nauwelijks onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief te gebruiken formules - sommige formules in definitie-vorm (conceptuele karakter)
Discussie
Nu Straks
www.cve.nl/nieuws/20111121/ digitale_veldraadpleging
Einde