Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Henk Pol, Universiteit Twente / SLO Maarten Pieters, SLO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sector Economie, januari 2014
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
SYSTEEM AARDE VWO.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
De nieuwe syllabus scheikunde
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Paradigma’s in Perspectief Levensbeschouwing, kun je dat meten?
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Historie 1999 (1998) Invoering van de 2e fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Onderwerpen presentatie
BWI-examens versie 1.0 ervaringen met de eerste profielexamens 1
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Twee nieuwe NiNa-modules
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Presentatie Nieuwe Natuurkunde Chris van Weert, vz commissie NiNa Peter Barthel, lid commissie Pier Siersma, docent Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Wisselwerking tussen concepten en contexten Parallellezing Woudschoten Conferentie Natuurkunde Berenice Michels en Lucia Bruning.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Welkom.
Breed Talent Factory.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Examenprogramma Nieuwe Natuurkunde havo
Dide Breuer.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Frans Kuiper ( ), , Ilo/uva: PP2
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Pilot maatschappijwetenschappen
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Vernieuwingen in de Pilot-examens Natuurkunde VWO
Jan Stevens – Cito Jan Straver - CvTE
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten Robert Bouwens Berenice Michels Dirk-Jan van de Poppe

voorstellen

Opdracht aan de syllabuscommissie - specificeren CE-deel, wel binnen eindtermen blijven - doelen van de vernieuwing in de specificaties verwerken

syllabus commissie dus: - geen Nina commissie - geen zeggenschap over eindtermen - wel verantwoordelijk voor syllabus

Samenstelling van de syllabuscommissie CvE/ Cito/ Nina/ Universiteit SLO / Pilotdocenten / NVON

Reden verandering - nieuwe onderwerpen en technieken - terugdringen overladenheid - vermindering van lesuren - meer nadruk op begrip, iets minder op rekenen

Actueel programma - reguliere programma met een eigen syllabus (meeste scholen) - concept-nina programma met de werkversie van de syllabus (pilotscholen).

verschillen met het huidige reguliere programma (1) - nieuwe onderwerpen (uit eindtermen) - actualiteit

verschillen met het huidige reguliere programma (2) - mechanica kleiner (kinematica) - meer nadruk op begrijpen, beschrijven, uitleggen en iets minder op rekenen

verschillen met huidige syllabus - voorkennis is vastgelegd - uitgebreidere omschrijving van de 'vakbegrippen' - examenwerkwoorden in bijlage - Beperking aantal kwantitatieve vragen

verschillen met de werkversie (1) - geen limitatieve contexten meer, wel voorgeschreven contexten - een veel minder vergaande niveau-indeling (Timms 3 en soms 2)

verschillen met de werkversie (2) - nauwelijks onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief te gebruiken formules - sommige formules in definitie-vorm (conceptuele karakter)

Discussie

Nu Straks

www.cve.nl/nieuws/20111121/ digitale_veldraadpleging

Einde