Doelgroepen Adolescentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Advertisements

Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Voorstelling 6de leerjaar
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Jongvolwassene (Adolescent)
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het begint bij het jonge kind
Hoe bereid je lessen voor?
Puberteit en adolescentie
Anja Sijbranda GGD Hart voor Brabant
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Psychologieles 5 lesweek 5
Psychologieles 4 lesweek 4
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kriebels of vlinders in je buik Ik moet steeds aan hem denken Zij is knap, lief, grappig en slim Ik word zo vrolijk van hem Als hij in de buurt komt word.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
De GGD op het voortgezet onderwijs JGZ-team: op verzoek van school, ouders en of leerlingen zelf. Jeugdarts specifiek voor ziekteverzuimbegeleiding. Jeugdverpleegkundige.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 16september
Begeleiden van een zorgvrager
De GGD op het voortgezet onderwijs
H3 Wat is normaal?.
Jongeren laten zich horen
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Zwart wit denken in de klas
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Het puberbrein; werk in uitvoering
Consumenten-gedrag Online consument
Gemaakt door Lars Courtens
Consumenten-gedrag Het gezin
Consumenten-gedrag Mondige consument
BOM-model PV 25/03/2014.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Van kind naar jongvolwassene.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Doelgroepen Adolescentie

Lesdoel “De leerling heeft, aan het einde van de workshop, inzicht in de verschillende ontwikkelingsfasen van de adolescentie en kan benoemen hoe men dit inzicht kan toepassen op de IBS De gezonde leefstijl.”

Wat weet je al van de adolescent? Woordweb Wat weet je al van de adolescent?

Inhoud Uitleg over de verschillende ontwikkelingsgebieden Cognitieve ontwikkeling Sociaal- emotionele ontwikkeling Seksuele ontwikkeling Problemen in de adolescentie Opdracht Evaluatie

Cognitieve ontwikkeling Geheugen Lange termijn geheugen, verbindingen leggen, breed inzicht Nemen kennis beter op Abstract denken en kritisch denken Minder zwart-wit Mening ontwikkelen en onderbouwing In hypotheses denken; verbanden leggen Logisch denken Keuzes maken Feldman, 2009

Cognitieve ontwikkeling Van Primair onderwijs naar Voortgezet onderwijs Eerst eigen ‘ik’ centraal, later in adolescentie minder; Moeite met luisteren Afzetten Tegenstrijdig Zelfreflectie; is soms ‘te’ Feldman, 2009

Prefrontale cortex Deel van de hersenen dat zich doorontwikkelt tot +/- 25 jaar; die het denk-, oordeel- inschattingsvermogen aanstuurt en de regulatie van emoties en impulsen. Feldman, 2009

Sociaal- emotionele ontwikkeling Streven naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid losmaken Half kind – half volwassen Veel conflicten Behoefte erbij te horen; peergroup geeft zekerheid, maar ook een bepaalde druk Grenzen opzoeken Zoeken naar eigen identiteit: Spiegelen Experimenteren Feldman, 2009

Sociaal- emotionele ontwikkeling Experimenteren en identificeren Relaties worden stabieler Normen en waarden krijgen eigen karakter Op weg naar een eigen identiteit Normovertredend gedrag: Vandalisme en crimineel gedrag Misbruik van alcohol en drugs (Digitaal) pesten Feldman, 2009

Sociaal- emotionele ontwikkeling Maar vooral ook in… Stereotypen Feldman, 2009

Seksuele ontwikkeling Hormonale veranderingen - lichamelijke veranderingen Aan het einde van de fase is het lichaam volgroeid Hevige verliefdheden Seksuele activiteiten; grenzen verkennen Seksuele geaardheid Feldman, 2009

Seksuele ontwikkeling De groeispurt begint rond hun tiende Menstruatie en borstontwikkeling begint rond hun elfde Schaamhaar, okselhaar De groeispurt begint rond hun twaalfde Penis begint te groeien en teelballen zakken in Spermaproductie komt op gang rond de 13 jaar Lichaamshaar ontwikkeling, gezicht, borst, oksels, schaamhaar De stem wordt lager Feldman, 2009

Problemen in de adolescentie Depressie Stemmingswisselingen Eenzaam voelen Pestgedrag Zelfmoord (pogingen) Seksuele geaardheid Obesitas Anorexia Boulimia Tienerzwangerschap Soa’s Feldman, 2009

Koppeling theorie aan de IBS Opdracht Koppeling theorie aan de IBS

Opdracht Je bent als voedingsvoorlichter gevraagd om een voorlichting te geven in een buurthuis voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. De voorlichting dient te gaan over een voedingsprobleem naar keuze. Eis vanuit de opdrachtgever: Een duidelijke beschrijving van het voedingsprobleem De vier verschillende ontwikkelingsgebieden dienen als aparte onderdelen terug te komen in de voorlichting De uitwerking dient concreet richting te geven

Wat vond je van de workshop? Evaluatie Wat vond je van de workshop?