Studiemiddag inburgering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Karen Verheggen Keuze in de examenklas! Karen Verheggen
Grammatica in balans.
Wat kun je doen in keuzemenu?
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Workshop: Begrijpend lezen
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Welkom in het vijfde leerjaar!
Informatieavond groep 4
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
PRIMO Opleiding Taalexpert
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Workshop Marilene Gathier – De Taalvraag Feedback bij spreekvaardigheid.
Luisteren als basis voor taalleren. Apps als leermiddel Margreet Verboog Conferentie BVNT2 21 mei 2016.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Mondzorg - persoonsgericht
Workshop Marilene Gathier – De Taalvraag
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Curriculum gespreksvaardigheid
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Communicatie 7e les.
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Wedekerend ww en vnw Wederkerig vnw
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
Ouderbijeenkomst.
Groep
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
V4 – week
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Loopbaan en burgerschap les 3
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
Jij als Werkplekbegeleider!
blok 1 les 4: samen praten samen leren
EEN FANTASTISCH FEEST DOOR JULLIE INZET
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Procedures aan begin van het jaar
Eigenaarschap.
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Studiemiddag inburgering Workshop spreken Vrijdag 23 maart 2018 Studiemiddag inburgering Spreekvaardigheid Margreet Verboog

Warming up: taalrap Wat zie je er goed uit! Nou jij ook hoor, je ziet er prima uit. Wat zit je haar leuk! Ja, het is geknipt Wat heb je een mooie trui! Heeft mijn vriend gebreid. Wat een cool horloge! Dank je, vind ik ook. Je ziet er echt fantastisch uit! Nou, jij ook hoor, jij ook.

Welke leerdoelen? Welke vaardigheden Voor wie? Tips Taalrap Welke leerdoelen? Welke vaardigheden Voor wie? Tips

Programma Wat is een spreekles? Leerdoel Spreekangst overwinnen Vooruitkijken Wat is een spreekles? Leerdoel Spreekangst overwinnen Spreken buiten de les Terugkijken

Vooruitkijken Wat doe je aan spreekvaardigheid in de klas? Hoe stimuleer je spreken buiten de school?

Wat is een spreekles? En wat is het niet? Wat is een goede spreekles? Er moet een reden zijn om te spreken. Het onderwerp moet de sprekers interesseren. Correctie en feedback moeten aansluiten bij de opgegeven doelen. Spreekangst, angst om fouten te maken en schaamte moeten besproken worden. Humor: er moet gelachen kunnen worden.

Leerdoelen en overwinnen spreekangst Wat moeten ze kunnen zeggen? Waar en tegen wie? Het eerste begin: Luisteren Allemaal tegelijk spreken Geen doel maar middel

Deelvaardigheden Woordenschat, idioom Verstaanbaarheid Stijl en register Standaardzinnen, routines Grammatica Sociaal-cultureel kennis Tempo en vloeiendheid

Spreken binnen en buiten de les Enquêtes, interviews Gesprekken oefenen in de klas Oefenen deelvaardigheden VUT model Feedback geven met audio/video terugkijken

De taalkaart Samen invullen Terug laten komen Niet overslaan Buitenschoolse opdrachten met de taalkaart

Terugkijken: Wat nemen we mee naar de lespraktijk? Taalraps Een goede spreekles Leerdoelen en overwinnen spreekangst Spreken binnen en buiten de les De taalkaart

Meer weten? Handboek Nederlands als tweede taal, B.Bossers e.a., Boom, 2015. Leren spreken, M.Verboog, Coutinho, 2013. Taalraps, L.Adèr en M.Verboog, Boom, 2016 NT2-cahiers Grammatica, Uitspraak en spelling, Spreken van binnen naar buiten de les, Boom, 2017/2018.