Cursus Interne auditor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Goed Karma Dit is een aardig artikel, maar kort. Geniet ervan ! Dit is wat de Dalai Lama voor 2009 moet zeggen. Dit alles vraagt een paar seconden om te.
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Powerpoint gemaakt door
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Communicatief gedrag + / -
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Goed Karma Dit is een aardig artikel, maar kort. Geniet ervan ! Dit is wat de Dalai Lama voor 2009 moet zeggen. Dit alles vraagt een paar seconden om te.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
De resultaatmanagement-paradox
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Brainstorming. In de loop der jaren is brainstorming zo populair dat het begrip wat inflatie heeft opgelopen. Als twee mensen bij de koffie iets hebben.
1.3 Kwaliteitsborging.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
© de vries business consultancy, 2008
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen

Aan de slag met waarderend vernieuwen
Workshop evalueren Dcp
Efficiënt vergaderen…
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Dit is de leeromgeving van Kesseler & Zoon Typ hier je naam en klik op OK om in te loggen. OK #Deelnemer moet hier een naam kunnen typen#
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Certificering van assetmanagement
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
+. +  DAS nou Nooit Gedacht  Doelstelling – Wat willen we bereiken?  Realisatie – Hoe gaan we dit doen?  Afsluiting Programma.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Diversiteit & Inclusie
What is the meaning of? Student centered learning
Creativiteits- sessie
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Een vergadering organiseren
LOB Waar ben je trots op?.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Creativiteits- sessie
Vergadering Personeelsdienst
Cursus Interne auditor
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Cursus Interne auditor
Cursus Interne auditor
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Cursus Interne auditor Module 4 – De voorwaarden van het auditen.

De constructieve benadering De auditee heeft het meeste profijt van een audit die toegevoegde waarde heeft door een constructieve en behulpzame benadering van de auditor. Zoeken naar fouten is daarom ook in tegenspraak met auditen niet toegevoegde waarde. Cursus – Interne auditor

Cursus – Interne auditor Het doel van auditen Het auditen is een management-instrument, hetgeen primair gericht is op foutenpreventie en kostenreductie. Cursus – Interne auditor

Specialistische kennis Een zeker te stellen vraag is of een specialistische kennis van het gebied of de activiteit vereist is. In theorie is het antwoord "nee", want de auditor dient objectief bewijs te zoeken, gebaseerd op de voorschriften van de norm en verstrekt door het gedocumenteerde systeem en de overeenstemming daarmee. Cursus – Interne auditor

De onafhankelijkheid van de auditor In de praktijk is wat algemene kennis wenselijk voor het vormen van een oordeel. Toch moet de auditor onafhankelijk zijn en geen directe verantwoordelijkheid dragen in het gebied waarin een audit wordt uitgevoerd. Cursus – Interne auditor

Eerlijke, betrouwbare en objectieve informatie Het succes van een audit staat of valt met de bereidheid van de auditee om mee te werken en volledige en zinvolle antwoorden te geven op de vragen van de auditor. Een auditor moet eerlijke, betrouwbare en objectieve informatie verzamelen. Leugens en gekleurde informatie dienen niet gerapporteerd te worden. Cursus – Interne auditor

De gouden regels van het auditen Bij het uitvoeren van een audit moet de auditor de volgende gouden regels in acht nemen: Zoek naar feiten, niet naar fouten. Daag nooit uit en confronteer niet. Geef altijd een objectief en eerlijk beeld. Ga systematisch te werk. Verlies nooit het "product" uit het oog. Achterhaal de interpretatie van de auditee, wees onbevooroordeeld.   Cursus – Interne auditor

De gouden regels van het auditen Zorg dat je voorbereid bent. Definieer de audit-doelen Help de auditee. Zorg voor een doeltreffende communicatie. Zoek en identificeer de werkelijke oorzaak van geconstateerde problemen. Volg eventuele corrigerende maatregelen op.   Cursus – Interne auditor

Cursus – Interne auditor Lange discussies Discussie binnen de organisatie is op zich goed. Wanneer het de organisatie gaat verlammen, of als discussies op macht belust zijn, kan de discussie beter afgeremd worden. Maar discussie op zich, kan een positieve bijdrage voor de organisatie opleveren. Discussie zorgt er voor, dat creativiteit en de stroom van ideeën op gang blijven. Discussie kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de organisatie. Cursus – Interne auditor

Cursus – Interne auditor Lange discussies Discussies zijn goed, zolang resultaat voorop staat.   Met discussiëren is niets mis. Discussiëren betekent, dat twee of meer mensen elkaars mening niet delen. Zolang ze elkaars mening respecteren en naar elkaars mening willen luisteren kan discussie vruchtbaar zijn. Twee meningen betekenen twee verschillende gezichtspunten. In audits kunnen zo door filterende discussies het beste gezichtspunt naar boven worden gehaald. Cursus – Interne auditor

Cursus – Interne auditor Een gepaste stilte Een gepaste stilte is een stilte waarin de auditee of de auditor zelf de tijd krijgen iets te laten bezinken, over iets na te denken. Wanneer alles achter elkaar opgedreund wordt, leren beide gesprekspartners een stuk minder dan als ze dat rustmoment wel krijgen. Cursus – Interne auditor

Notities en afwijkingen noteren Maar al te vaak worden afwijkingsrapporten geschreven met de bewering dat de auditee een eis van de norm schendt, waar in werkelijkheid sprake is van een afwijking ten opzichte van de ideeën en (waan) denkbeelden van de auditor. Cursus – Interne auditor

Cursus – Interne auditor Afwijkingsrapporten In een audit met toegevoegde waarde zijn afwijkingsrapporten die de tekortkoming niet precies omschrijven en geen oplossing aanreiken voor geconstateerde problemen waardeloos en dus onacceptabel. De meeste auditees zijn geen expert op het gebied van kwaliteits- of milieuzorg, en beschouwen de auditor als "de specialist". De auditee in een lastig parket brengen (en laten), niet wetend wat te doen om een blijkbaar onacceptabele situatie op te heffen, helpt noch de auditee, noch de auditor. Cursus – Interne auditor

Klik hier om terug te keren naar het hoofdmenu.   Klik hier om terug te keren naar het hoofdmenu. Cursus – Interne auditor