Cursus Interne auditor Module 4 – De voorwaarden van het auditen.
De constructieve benadering De auditee heeft het meeste profijt van een audit die toegevoegde waarde heeft door een constructieve en behulpzame benadering van de auditor. Zoeken naar fouten is daarom ook in tegenspraak met auditen niet toegevoegde waarde. Cursus – Interne auditor
Cursus – Interne auditor Het doel van auditen Het auditen is een management-instrument, hetgeen primair gericht is op foutenpreventie en kostenreductie. Cursus – Interne auditor
Specialistische kennis Een zeker te stellen vraag is of een specialistische kennis van het gebied of de activiteit vereist is. In theorie is het antwoord "nee", want de auditor dient objectief bewijs te zoeken, gebaseerd op de voorschriften van de norm en verstrekt door het gedocumenteerde systeem en de overeenstemming daarmee. Cursus – Interne auditor
De onafhankelijkheid van de auditor In de praktijk is wat algemene kennis wenselijk voor het vormen van een oordeel. Toch moet de auditor onafhankelijk zijn en geen directe verantwoordelijkheid dragen in het gebied waarin een audit wordt uitgevoerd. Cursus – Interne auditor
Eerlijke, betrouwbare en objectieve informatie Het succes van een audit staat of valt met de bereidheid van de auditee om mee te werken en volledige en zinvolle antwoorden te geven op de vragen van de auditor. Een auditor moet eerlijke, betrouwbare en objectieve informatie verzamelen. Leugens en gekleurde informatie dienen niet gerapporteerd te worden. Cursus – Interne auditor
De gouden regels van het auditen Bij het uitvoeren van een audit moet de auditor de volgende gouden regels in acht nemen: Zoek naar feiten, niet naar fouten. Daag nooit uit en confronteer niet. Geef altijd een objectief en eerlijk beeld. Ga systematisch te werk. Verlies nooit het "product" uit het oog. Achterhaal de interpretatie van de auditee, wees onbevooroordeeld. Cursus – Interne auditor
De gouden regels van het auditen Zorg dat je voorbereid bent. Definieer de audit-doelen Help de auditee. Zorg voor een doeltreffende communicatie. Zoek en identificeer de werkelijke oorzaak van geconstateerde problemen. Volg eventuele corrigerende maatregelen op. Cursus – Interne auditor
Cursus – Interne auditor Lange discussies Discussie binnen de organisatie is op zich goed. Wanneer het de organisatie gaat verlammen, of als discussies op macht belust zijn, kan de discussie beter afgeremd worden. Maar discussie op zich, kan een positieve bijdrage voor de organisatie opleveren. Discussie zorgt er voor, dat creativiteit en de stroom van ideeën op gang blijven. Discussie kan een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de organisatie. Cursus – Interne auditor
Cursus – Interne auditor Lange discussies Discussies zijn goed, zolang resultaat voorop staat. Met discussiëren is niets mis. Discussiëren betekent, dat twee of meer mensen elkaars mening niet delen. Zolang ze elkaars mening respecteren en naar elkaars mening willen luisteren kan discussie vruchtbaar zijn. Twee meningen betekenen twee verschillende gezichtspunten. In audits kunnen zo door filterende discussies het beste gezichtspunt naar boven worden gehaald. Cursus – Interne auditor
Cursus – Interne auditor Een gepaste stilte Een gepaste stilte is een stilte waarin de auditee of de auditor zelf de tijd krijgen iets te laten bezinken, over iets na te denken. Wanneer alles achter elkaar opgedreund wordt, leren beide gesprekspartners een stuk minder dan als ze dat rustmoment wel krijgen. Cursus – Interne auditor
Notities en afwijkingen noteren Maar al te vaak worden afwijkingsrapporten geschreven met de bewering dat de auditee een eis van de norm schendt, waar in werkelijkheid sprake is van een afwijking ten opzichte van de ideeën en (waan) denkbeelden van de auditor. Cursus – Interne auditor
Cursus – Interne auditor Afwijkingsrapporten In een audit met toegevoegde waarde zijn afwijkingsrapporten die de tekortkoming niet precies omschrijven en geen oplossing aanreiken voor geconstateerde problemen waardeloos en dus onacceptabel. De meeste auditees zijn geen expert op het gebied van kwaliteits- of milieuzorg, en beschouwen de auditor als "de specialist". De auditee in een lastig parket brengen (en laten), niet wetend wat te doen om een blijkbaar onacceptabele situatie op te heffen, helpt noch de auditee, noch de auditor. Cursus – Interne auditor
Klik hier om terug te keren naar het hoofdmenu. Klik hier om terug te keren naar het hoofdmenu. Cursus – Interne auditor