Goederenstroom en voorraadbeheer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Advertisements

Verwerken goederenstroom 2
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Verwerken goederenstroom 2
Verzendklaar maken H2 Goederen verzendklaar maken Logistiek teamleider.
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Verzendklaar maken H1 Goederen verzendklaar maken Logistiek medewerker.
1. Goederenontvangst voorbereiden 2. Goederen lossen en controleren 3
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Goederenontvangst / verzending
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Orderpicken Hoofdstuk 1 Orderpicken. Inhoud 1 Orderpicken 2 VAS-activiteiten 1.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Goederen en voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer. Inhoud 1 De weg van goederen naar de consument 2 Goederenontvangst 3 Goederenopslag 4 Voorraadbeheer.
Goederen en voorraadbeheer
Lesbrief 2 Magazijnen.
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Goederenstroom Goederenopslag.
Goederenstroom Online en offline.
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Ontvangt en verwerkt goederen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraad.
Hoofdstuk 2 Goederenopslag
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Goederenstroom Hoofdstuk 4 Derving.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verwerken goederenstroom 2
Verwerken goederenstroom 2
Hoofdstuk 5 Voorraad inventariseren
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Verzamelen verpakken en verzenden
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 2 Goederenopslag
Hoofdstuk 3 De winkel verzorgen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verzamelen en verzenden
Verzamelen en verzenden
Veilig en verantwoord werken
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Hoofdstuk 6 Bestellen.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verwerken goederenstroom 1
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Hoofdstuk 8 Online bestellingen
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Ontvangt en verwerkt goederen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Goederenstroom en voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Onlineverkopen

Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen

5.2 Goederen verzendklaar maken Hoofdstuk 5 Onlineverkopen 5.1 Goederen verzamelen 5.2 Goederen verzendklaar maken 5.3 Aandachtspunten bij onlinebestellingen

Order verzamelen voorbereiden Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Order verzamelen voorbereiden Om welke order gaat het? Moet je rekening houden met speciale wensen van de klant? Met welk systeem verzamel je? Waar staan de goederen? In welke volgorde verzamel je? Hoe snel moet je verzamelen? Waar moeten de goederen naartoe?

In de (online) order vraagt de klant om: Hoofdstuk 5 Onlineverkopen In de (online) order vraagt de klant om: Een bepaalde hoeveelheid goederen Een bepaalde kwaliteit Een bepaalde prijs Een bepaald afleveradres (bijvoorbeeld zijn huis, een pick-up-point of filiaal of het bedrijf waar hij werkt) Een bepaalde afleverdatum voor de bestelde goederen

Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Afbeelding vervangen; die in boek is duidelijker en achter doos en 2 staat wel een punt

Route bepalen bij het verzamelen van orders Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Route bepalen bij het verzamelen van orders Je begint met de zwaarste goederen Daarna haal je de kleinere goederen op Als laatste verzamel je de goederen die gemakkelijk kapot kunnen gaan Hulpmiddelen bij het verzamelen van orders

Goederen verzendklaar maken in vijf stappen Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Goederen verzendklaar maken in vijf stappen

Verpakkingen Verpakkingsmateriaal: Etiketten: Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Verpakkingen Verpakkingsmateriaal: Papier en karton Kunststof Hout Glas Metaal Etiketten: Barcode Behandeling Gevaren Soms afvullen met vulmateriaal: plastic schuim, luchtkussens, houtwol

Verpakken Redenen om te verpakken: Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Verpakken Redenen om te verpakken: Bescherming tegen beschadigingen van buitenaf Bescherming tegen de omgeving bijvoorbeeld tegen weersomstandigheden Om het product schoon te houden Meerdere goederen in een verpakking Stapelen van goederen mogelijk maken Reclame op de verpakking Klant of de medewerker te informeren Wettelijke eisen en voorschriften Goederen onherkenbaar maken (diefstal voorkomen)

Aandachtspunten onlinebestellingen Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Aandachtspunten onlinebestellingen Personeel Voorraadbeheer Verzendwijze en verzendkosten Betaling Retouren

Verzendwijze en verzendkosten Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Personeel Moet flexibel inzetbaar zijn omdat de personeelsbehoefte wisselt Webwinkel is altijd open Voorraadbeheer Keuze voor een of twee voorraden (online en offline) Verzendwijze en verzendkosten Zelf doen of uitbesteden Uitbesteden: letten op prijs, bezorgtijden, afhaaltijden Franco / niet-franco

Betaling Retouren Goederen (vaak vooruit / internetbankieren) Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Betaling Goederen (vaak vooruit / internetbankieren) Verzendkosten Rembours: de klant betaalt de goederen en verzendkosten aan de bezorger Retouren Klant heeft recht op retour Nadenken over retourstromen (via winkel of niet) Voorraadbeheer: rekening houden met retouren

Leveringsvoorwaarden Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Leveringsvoorwaarden Bijvoorbeeld: Verzendwijze, verzendkosten, betaling, retouren De maximale levertijd De betaaltermijn en eventuele mogelijkheid om in termijnen te betalen De manier waarop een bestelling geannuleerd kan worden Wat gebeurt er als een product niet meer leverbaar is? Hoe en wanneer krijgt een klant zijn geld terug als hij het product retourneert? Betaalt de klant wel of niet voor de verzendkosten bij retouren? Hoelang is de periode dat de klant artikelen kan retourneren?

Online verkopen vanuit andermans magazijn Hoofdstuk 5 Onlineverkopen Online verkopen vanuit andermans magazijn Fulfilment Voordelen van fulfilment Je hebt minder personeel nodig Je hoeft minder ruimte te huren voor opslag Als de winkelier uitvalt, bijvoorbeeld door ziekte, gaat de verkoop gewoon door Fulfilmentbedrijven zijn experts op het gebied van logistiek Snelle levering Nadelen van fulfilment Als het fulfilmentbedrijf een fout maakt, dan wordt de eigenaar van de webwinkel daarop aangekeken De eigenaar van de webwinkel is afhankelijk van een andere onderneming