Info directievergadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Alle schooldagen naar school
Aanvang eerste leerjaar
feedback als leidend principe
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
preek over Deuteronomium 6:20-25
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
M-decreet Een korte toelichting.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
De verpakking is mooi, maar wij als leerkrachten hebben het voorrecht om het cadeautje stukje bij beetje uit te pakken, zodat het mooiste wat binnenin.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Op wie lijk jij het meest?
Infodagen Februaritrajecten
Wat is coöperatief leren?
Het zorgcontinuüm.
GO! Campus Mercurius Lommel
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
GO! Campus De Vesten Herentals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
blok 3 les 2: de gewone basisschool
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
BOM-model PV 25/03/2014.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Inleiding campusvoorrang
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Team charter Instrument.
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Info directievergadering Bachelor na Bachelor Zorgverbreding en remediërend leren Info directievergadering

Waarom inschrijven?

Waarom inschrijven? In mijn klas zitten 4 kinderen met een individueel handelingsplan, hoe krijg ik dat goed opgevolgd? Wij doen al zoveel voor taal en toch lijken de resultaten niet te beteren? Soms lijkt het wel alsof ik niets te zeggen heb in mijn eigen klas! Klashouden is zo complex! Ik wil beter worden in remediëring Joren heeft ODD en zit 2 jaar lang bij mij in de klas, ik voel me bezwaard en heb geen idee wat te doen Ik ga dood van stress. Het is nooit af. Ik heb de indruk dat het M-decreet en dat wat ouders van ons vragen, mij en mijn collega’s uitput

BAZO opleiding Het opleidingsprogramma: 20/20/20 20 SP Werken aan kerncompetenties (gemeenschappelijk traject met banaba buitengewoon onderwijs) 20 SP Specifieke didactiek op maat van kleuter, lager, secundair (BWP, LIL) 20 SP Werkplekleren met schoolwerkplan en individueel werkplan (specifiek traject)

Inhoud van de opleiding Persoonlijk leertraject 1 en 2 Lijnen in leren

BAZO- competenties 1 : Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden 2: Vertaler van het onderwijsaanbod, leerlijnen en inhouden 3: Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen 4: Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen 5: Zich zelfsturende en geëngageerde persoon die leert uit ervaringen

Schoolwerkplan (SWP) De evaluatie van muzo verloopt niet optimaal Het straf-en beloningssysteem op school heeft het tegenovergesteld effect Als team meer feedback geven vanuit growth mindset, doen we dat? Van differentiatie naar curriculumdifferentiatie… Hoe kunnen we co-teaching zo organiseren dat het leren van zowel leerkrachten als leerlingen verbetert? Hoe kunnen we het speelplaatsbeleid verbeteren zodat er minder conflicten zijn en kinderen ontspannen weer in de klas komen? Hoe optimaal samen school maken met de ondersteuningsteams? De fijne motoriek van kleuters is onvoldoende ontwikkeld om vlot te starten in het eerste leerjaar Hoe kunnen we een lijn trekken van begrijpend luisteren in het kleuteronderwijs naar begrijpend lezen in het lager onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat het professionaliseringsbeleid op school leerkrachten verbindt en ondersteunt? Hoe kunnen we het LEREN van kansarme leerlingen centraal stellen en verbeteren? Ons team voelt zich onvoldoende competent om anderstalige nieuwkomers aan de grens van hun mogelijkheden te begeleiden Doorgedreven werken vanuit nieuwe autoriteit, hoe doe je dat? Het rapport is geen nieuw leermoment voor leerlingen. Hoe kunnen we evalueren en rapporteren verbeteren zodat het iets oplevert?

Kwesties die leven in banaba 1 2 ondersteuningsteams 3 onderzoek en dienstverlening 4