LOP secundair onderwijs Algemene vergadering LOP secundair onderwijs Sint-Niklaas - Temse 16 juni 2015 Algemene vergadering, 16 juni 2015
Goedkeuring en opvolging verslag van 23 februari 2015 Algemene vergadering, 16 juni 2015
2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.1 Goedkeuring data van de inschrijvingsperiodes 2016-2017 Voorgeschiedenis: WG inschrijvingsbeleid 29/01/2014 CLB’s: inschrijvingen niet starten voor de paasvakantie Scholen respecteren de afspraken over contingentering als ze hun opendeurdag organiseren in de tweede inschrijvingsperiode (IND en NIND) AV 20/02/2014 Besluit om inschrijvingsperiodes zo laat mogelijk te starten om het proces van de studie- en schoolkeuze optimaal te laten verlopen. Periode 2015-2016 Broers en zussen Kinderen van personeel 30/03 24/04 IND / NIND 25/04 08/05 Regulier Vanaf 09/05 Algemene vergadering, 16 juni 2015
2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.1 Goedkeuring data van de inschrijvingsperiodes 2016-2017 Voorgeschiedenis: AV 20/02/2014 AV neemt geen beslissing omdat SG Sint-Nicolaas hierover geen intern overleg had. AV geeft DB mandaat om een definitieve beslissing te nemen. DB 27/03/2014 Er zijn vanuit de scholengemeenschappen geen bezwaren meegedeeld. Goedkeuring van de data WG inschrijvingsbeleid 11/05/2015 Twee scenario’s worden besproken Scenario 1 wordt verworpen omdat de genomen afspraak om inschrijvingen niet te laten starten voor de paasvakantie niet is gerespecteerd. Scenario 2 wordt weerhouden en aan het DB worden voorgelegd. Algemene vergadering, 16 juni 2015
Kinderen van personeel Reguliere inschrijvingen 2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.1 Goedkeuring data van de inschrijvingsperiodes 2016-2017 Voorgeschiedenis: DB 19/05/2015 Scenario 2 wordt goedgekeurd. Een derde scenario wordt als denkoefening voor de toekomst weerhouden Scenario 2 - gewoon secundair onderwijs Voorrangsgroep Periode Broers en zussen Kinderen van personeel Van 11/04/2016 tot en met 22/04/2016 (N)IND Van 25/04/2016 tot en met 13/05/2016 Reguliere inschrijvingen Vanaf 17/05/2016 Algemene vergadering, 16 juni 2015
Kinderen van personeel Reguliere inschrijvingen 2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.1 Goedkeuring data van de inschrijvingsperiodes 2016-2017 Voorgeschiedenis: DB 19/05/2015 Scenario 2 wordt goedgekeurd. Een derde scenario wordt als denkoefening voor de toekomst weerhouden Scenario 2 - buitengewoon secundair onderwijs Voorrangsgroep Periode SBSO Baken VTS BuSO Broers en zussen Kinderen van personeel Van 11/04/2016 tot en met 22/04/2016 Campus Van 25/04/2016 tot en met 13/05/2016 Geen inschrijvingen Reguliere inschrijvingen Vanaf 14/05/2016 Algemene vergadering, 16 juni 2015
2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.1 Goedkeuring data van de inschrijvingsperiodes 2016-2017 Herfstvakantie Van maandag 02/11/2015 tot en met zondag 08/11/2015 Kerstvakantie Van maandag 21/12/2015 tot en met zondag 03/01/2016 Krokusvakantie Van maandag 08/02/2016 tot en met zondag 14/02/2016 Paasvakantie Van maandag 28/03/2016 tot en met zondag 10/04/2016 Hemelvaart Van donderdag 05/05/2016 tot en met zondag 08/05/2016 Pinksterenmaandag Maandag 16/05/2016 Consequenties: Indien opendeurdag georganiseerd wordt vóór 14 mei 2016: Scholen respecteren de afspraken over contingentering als ze hun opendeurdag organiseren in de tweede inschrijvingsperiode (IND en NIND) Eén school heeft al 2 jaar ervaring met de toepassing van deze afspraak. Algemene vergadering, 16 juni 2015
2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.2 Bespreking principes contingentering in 1A en 1B Relatieve aanwezigheid in het werkingsgebied van het LOP: Bandbreedte 1A = van 28,46% tot 38,46% (min 5% en plus 5%) Bandbreedte 1B = van 59,60% tot 79,60% (min 10% en plus 10%) Doelstelling: Zoveel mogelijk scholen laten evolueren in de richting van de bandbreedte. Opmerking: Contingentering is enkel verplicht voor 1A en 1B OM ST TOTIND LLN %IND 1A 254 304 426 1273 33,46 1B 128 99 158 227 69,60 Algemene vergadering, 16 juni 2015
2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.2 Bespreking principes contingentering in 1A en 1B Relatieve aanwezigheid in het werkingsgebied van het LOP: Principe: RA van de school > gemiddelde RA minregeling tot de gemiddelde waarde RA van de school = gemiddelde RA RA van de school blijft behouden RA van de school < gemiddelde RA plusregeling tot de gemiddelde waarde OM ST TOTIND LLN %IND 1A 254 304 426 1273 33,46 1B 128 99 158 227 69,60 Algemene vergadering, 16 juni 2015
Gemiddelde relatieve aanwezigheid in 1A 33,46 School Adres RA 2012 RA 2013 RA 2014 IND NIND 38182 Breedstraat 152 46,90 52,83 50,00 45,00 55,00 38208 Kalkstraat 26 58,90 52,63 37,93 66,54 38216 Hospitaalstraat 2 45,20 52,31 48,00 43,00 57,00 38224 Nieuwstraat 91 69,00 56,76 68,75 63,75 36,25 Weverstraat 23 36,40 45,45 33,87 38257 Nieuwstraat 75 33,00 21,59 32,65 38265 Hofstraat 15 26,30 32,04 27,59 32,59 67,41 38273 Collegestraat 31 30,90 31,08 21,95 26,95 73,05 38281 Plezantstraat 135 37,40 27,55 37,97 38307 78,60 44,16 39,16 60,84 43729 Parklaan 89 52,10 65,00 50,77 45,77 54,23 Koningin Astridlaan 96 45,83 21,43 26,43 73,57 43786 Theo De Deckerlaan 2 85,70 100,00 66,67 61,67 38,33 122747 43,20 38,67 36,99 122754 19,10 11,48 16,67 21,67 78,33 123612 17,10 14,29 11,36 16,36 83,64 127911 Kleine Peperstraat 16 28,50 20,27 23,13 28,13 71,87 Algemene vergadering, 9 juni 2015
Gemiddelde relatieve aanwezigheid in 1B 69,60 School Adres RA 2012 RA 2013 RA 2014 IND NIND 38182 Breedstraat 152 69,80 74,42 61,70 30,40 38208 Kalkstraat 26 64,40 56,10 64,29 38216 Hospitaalstraat 2 61,10 55,56 57,14 67,14 32,86 38224 Weverstraat 23 58,80 47,62 59,09 69,09 30,91 38307 Plezantstraat 135 91,70 83,33 100,00 90,00 10,00 43729 Parklaan 89 80,80 71,05 82,05 72,05 27,95 43786 Theo De Deckerlaan 2 94,40 90,91 122747 53,10 65,00 63,33 Algemene vergadering, 16 juni 2015
Niet-onderwijspartners () 2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.3 Formele goedkeuring campusvoorrang voor BuSO Advies AV LOP BaO Sint-Niklaas 26/11/2013: Positief voor BuSO Negatief voor gewoon secundair onderwijs Advies geldt voor de schooljaren 2014-2015, 2015-2016 en 2016-2017 Bekrachtiging positief advies voor BuSO Antwoord Onderwijspartners () Niet-onderwijspartners () Ja Neen Onthouding Algemene vergadering, 16 juni 2015
2. Inschrijvingsbeleid campagne 2016-2017 2.4 Verslag regionaal overleg inschrijvingsbeleid, 9 juni 2015 a) Volzet verklaren bij de laatste inschrijving, niet bij de eerste weigering Akkoord b) Na volzetverklaring blijft de capaciteit behouden c) Transparantie via VRINT Geen akkoord in LOP SO Dendermonde d) Gemeenschappelijke inschrijvingsperiodes (regio Gent, Sint-Niklaas, Lokeren, Dendermonde, Hamme, Zele) Geen akkoord Algemene vergadering, 16 juni 2015
3. Goedkeuring voorstel werkplanning schooljaar 2015-2016 Datum Tijdstip Onderwerp Beslissing 01/10/2015 Van 9u30 tot 16u00 Denkdag 19/10/2015 Van 9u00 tot 12u00 Dagelijks bestuur SO 26/11/2015 Algemene vergadering 21/01/2016 Dagelijks bestuur 25/02/2016 22/03/2016 17/05/2016 16/06/2016 Algemene vergadering, 16 juni 2015
4. Voorstelling vijfde spijbelrapport Algemene vergadering, 16 juni 2015
Ervaringsdeskundigen 5. Studiedag “Samen schooluitval aanpakken!” 5.1 Algemene evaluatie 68 deelnemers 42 evaluatieformulieren Score Getuigenissen Gekrast – korte film Ervaringsdeskundigen Mevrouw Aers Aantal % 1 0,00 2,38 2 3 7,32 6 14,29 7,14 4 14 34,15 13 30,95 7 16,67 5 24 58,53 22 52,38 32 76,19 Totaal 41 100,00 42 Algemene vergadering, 16 juni 2015
Informatie en cijfermateriaal 5. Studiedag “Samen schooluitval aanpakken!” 5.1 Algemene evaluatie 68 deelnemers 42 evaluatieformulieren Score Informatie en cijfermateriaal Vroegtijdig schoolverlaten in Europa Cijfermateriaal Vlaanderen en eigen regio Aantal % 1 3 7,14 14 35,90 2 23 54,77 17 43,59 13 30,95 8 20,51 4 0,00 5 Totaal 42 100,00 39 Algemene vergadering, 16 juni 2015
5. Studiedag “Samen schooluitval aanpakken!” 5.1 Algemene evaluatie 68 deelnemers 42 evaluatieformulieren Score Werkgroepen Samenstelling Opdrachten Verloop Aantal % 1 0,00 2 3 8,33 2,78 5 13,89 4 11,11 24 66,67 23 63,89 66,66 7 19,44 6 16,67 Totaal 36 100,00 Algemene vergadering, 16 juni 2015
5. Studiedag “Samen schooluitval aanpakken!” 5.1 Algemene evaluatie 68 deelnemers 42 evaluatieformulieren Ja % Nee xxx ??? Totaal Wil u in de toekomst geïnformeerd blijven over de activiteiten van de werkgroep? 37 94,9 2 5,1 39 Wil u in de toekomst actief meewerken in de werkgroep “Kansen voor jongeren”? 22 52,4 7 16,7 11 42 Ik heb in het bijzonder interesse voor het thema schooluitval. 34 81,0 1 2,4 Ik heb in het bijzonder interesse voor het thema spijbelpreventie. 24 57,1 5 11,9 13 Ik heb in het bijzonder interesse voor het thema beheersing van schoolkosten. 12 28,6 14 33,3 16 Algemene vergadering, 16 juni 2015
5. Studiedag “Samen schooluitval aanpakken!” 5.2 Aan de slag met de werkgroep Algemene vergadering, 16 juni 2015
6. Hoe gaan LOP’s aan de slag rond (kans)armoede? 8 mei 2015 7. Verslag vanuit het provinciaal voorzittersoverleg Algemene vergadering, 16 juni 2015
8. Varia, vragen en mededelingen Algemene vergadering, 16 juni 2015
8.1 In de kijker Algemene vergadering, 16 juni 2015