Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen Rosanne Bekker November 2009
Traject okt 09 Publicatie tussenrapport Digitale enquête nov 09 Bijeenkomsten n.a.v. uitslagen van de enquête jan 09 Forumbijeenkomsten mrt 09 Presentatie resultaten veldraadpleging jaarvergadering VCN april/mei 09 Verzamelde gegevens worden meegenomen bij het maken van het eindrapport zomer 09 Advies aan staatssecretaris (Eindrapport) Vervolgscenario? 2017 1e mogelijke wijziging in examen
De opdracht .... een analyse maken van de feitelijke situatie in het onderwijs in de Klassieke Talen en de maatschappelijke context daarvan; die situatie beoordelen; aanbevelingen doen voor de toekomst.
Belangrijkste uitgangspunten van de commissie een stevige positie voor de Klassieke Talen originele teksten staan centraal samenhang taal- en cultuur
Opzet van het tussenrapport Eerste deel : uitgangspunten en analyse Tweede deel: voorlopige conclusies met een voorlopig voorstel voor oplossing 2 aspecten: de rol van de klassieke talen voor de identiteit van het gymnasium en met de daaruit voortvloeiende attitude ten opzichte van die vakken. de inhoud en organisatie van de vakken
De gemeenschappelijke basis ( of: waarover is het veld eens) De doelstellingen Taal en cultuur onlosmakelijk verbonden: taal vormt entree tot de cultuur Belang van profilering In de onderbouw grammatica en taalverwerving Inhoud van de keuzevakken Er zijn meerdere manieren om tekstbegrip te toetsen
3. De Verkenningscommissie is van mening dat taal en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: taal vormt een entree tot de cultuur en is zowel een onderdeel als vehikel van cultuur. De studie van taal en cultuur versterken elkaar - onderschrijft u deze visie van de commissie?
6.De Verkenningscommissie is van mening dat een sterkere profilering van de gymnasiumopleiding, waarbij de klassieke vakken identiteitsbepalend zijn, bijdraagt tot de oplossing van de problemen. Bent u het hiermee eens?
Het veld is verdeeld over de volgende punten: problematiek van twee schooltypes of uitsluitend van zelfstandig gymnasium? invulling GLTC: Grieks én Latijn in de bovenbouw het gebruik maken van tweetalige edities de haalbaarheid van de keuzevakken de problemen van het examen de rol van de proefvertaling
5. De Verkenningscommissie constateert een aantal problemen met het examen. Bent u het met de volgende kritiek eens? - inhoud en vormgeving van het examen zijn onvoldoende afgestemd op de eindtermen
- in het examen ligt te veel nadruk op de proefvertaling
12. De Verkenningscommissie is van oordeel dat in het examen GLTC minder gewicht moet worden toegekend aan het vertalen van ongelezen teksten dan in het huidige examen. Bent u het hiermee eens?
8. De Verkenningscommissie stelt de invoering voor van een geïntegreerd vak GLTC (760 uur, de huidige 600 uur plus 160 uur KCV) in de bovenbouw. Bent u het met de volgende elementen van het GLTC-voorstel eens? - alle leerlingen in de bovenbouw krijgen zowel Grieks als Latijn
- er worden originele teksten gelezen met intensief gebruik van tweetalige edities
De commissie wil graag meer inzicht in de verschillende discussiepunten en luisteren naar de verschillende argumenten om tot een breed gedragen eindvoorstel te komen. Het woord is aan u .....