Vraag en aanbod.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Vandaag.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Het prijs- of marktmechanisme
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
De ijsjesmarkt 13 december 2012 De kern De 4 p’s.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Hoe komen producten tot stand?
Het prijs- of marktmechanisme I
Hoofdstuk 5: De Consument
Hoofdstuk 4: Elasticiteiten en Schokken
Hoofdstuk 2: Wisselkoersen
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Overheidsinterventie 3
Goede tijden, slechte tijden
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Vertraging Bij een vertraging gaat de snelheid steeds verder achter uit. De vertraging geef je weer met de letter a. Als a= 3 m/s2 is dan neemt de snelheid.
Vandaag.
Hoofdstuk 5.
De ijsjesmarkt 13 december De kern De 4 p’s: de marketingmix De vraag.
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Het geheel van vraag en aanbod
Schitteren in Zijn licht De markt van “de big mac” PrijsQVQAAanbodoverschot /tekort € 4,- € 3,50 € 3,- € 2,50 € 2,- € 1,50 € 1,-
Hoofdstuk 5 Markt.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Veronderstel dat de eigen munt deprecieert / daalt ten opzichte van een belangrijke vreemde munt (bv. USD) Prijs van de geëxporteerde goederen daalt Prijs.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom VWO 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
International Economics
Welkom havo 3..
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Hoofdstuk 5 Les 5: Markten.
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom 4 Havo..
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Niet alleen op de wereld
Overheidsinterventie in het marktgebeuren
Transcript van de presentatie:

Vraag en aanbod

Video 1: Voorbeeld

Voorbeeld Chiro: De Scheve Villa

Video 2: De vraagcurve

De vraagcurve Prijs Potentiële klanten Aantal vragers 15 50 500 15,5 450 16 400 16,5 350 17 300 17,5 250 18 200 18,5 150 19 100

De vraagcurve Prijs Potentiële klanten Aantal vragers 15 50 500 15,5 Q Prijs Potentiële klanten Aantal vragers 15 50 500 15,5 450 16 400 16,5 350 17 300 17,5 250 18 200 18,5 150 19 100

Grafiek vraagcurve Prijs Hoeveelheid 15 50 15,5 450 16 400 16,5 350 17 Q Prijs Hoeveelheid 15 50 15,5 450 16 400 16,5 350 17 300 17,5 250 18 200 18,5 150 19 100 V

De vraagcurve Vraagcurve verloopt dalend P daalt => gevraagde Q stijgt P stijgt => gevraagde Q daalt Vraagcurve geeft weer Hoeveel kopers willen kopen bij verschillende prijzen

Grafiek vraagcurve Prijs Hoeveelheid 15 50 15,5 450 16 400 16,5 350 17 Q Prijs Hoeveelheid 15 50 15,5 450 16 400 16,5 350 17 300 17,5 250 18 200 18,5 150 19 100

Video 3: De aanbodcurve

Video 3: De aanbodcurve Prijs Aangeboden hoeveelheid 15 100 17 300 19 500

Grafiek aanbodcurve Prijs Hoeveelheid 15 100 15,5 150 16 200 16,5 250 Q Prijs Hoeveelheid 15 100 15,5 150 16 200 16,5 250 17 300 17,5 350 18 400 18,5 450 19 500 A

De aanbodcurve Aanbodcurve verloopt stijgend P daalt => aangeboden Q daalt P stijgt => aangeboden Q stijgt Aanbodcurve geeft weer Hoeveel stuks verkopers zullen willen verkopen bij verschillende prijzen

Video 4: Het marktevenwicht

Het marktevenwicht Waar vraag en aanbod elkaar snijden => marktevenwicht

Marktevenwicht Marktevenwicht A Evenwichtsprijs V Evenwichtshoeveelheid

Video 5: Verschuivingen van de vraagcurve

Verschuivingen van de vraag Wanneer zal de vraagcurve verschuiven? Inkomenswijziging Wanneer de inwoners van de regio morgen dubbel zoveel gaan verdienen, zullen zij meer willen/kunnen betalen voor een mosselfestijn. Verandering van consumentenvoorkeur Indien er dit jaar slechte mosselen op de markt zijn, waar je dagenlang ziek van wordt, zullen er minder mensen naar ons mosselfestijn komen. Vele potentiële eters gaan nu liever elders iets anders gaan eten.

Verschuiving van de vraagcurve: Door een inkomensstijging kunnen onze ‘klanten’ meer betalen De vraag neemt toe Vraagcurve naar rechts V wordt V’ A Vraagcurve Aanbodcurve V V’

Video 6: Verschuivingen van de aanbodcurve

Verschuivingen van het aanbod Wanneer zal de aanbodcurve verschuiven? Het aantal producenten verandert Wanneer een andere jeugdbeweging uit de omgeving op dezelfde datum een barbecue plant, zullen er minder mensen naar ons mosselfestijn komen. Wijziging in stand van de technologie Wanneer we mosselen in een kwekerij, ver van de zee, kunnen kweken, zullen er meer mosselen aangeboden worden.

Verschuiving van de aanbodcurve: Door betere kweektechnieken zijn mosselen goedkoper Het aanbod neemt toe Aanbodcurve naar rechts A wordt A’ A A’ Vraagcurve Aanbodcurve V