Ouderavond Verrijkend onderwijs 4 juni 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Welkom nieuwe leerlingen!
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Hogere denkvaardigheden
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kun jij de plusklas aan?.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Oog voor slimme kinderen?!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Competentiegericht leren vmbo
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Presentatie Executieve functies
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Aanpak problematisch gedrag
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
voor familie en vrienden van
IPC Nederland.
Jeannette van Nieuwkoop
Basisschool Op De Horst
Leerstijlen KOLB SJM.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
De domeinen & Niveau bij ABB.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Module 6; didactisch handelen
Spelenderwijs en ontdekkend leren
De juiste route naar het juiste doel
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018

Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Online Plusonderwijs ontvangst.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Profiel van een plusleerling
Basisschool St. Lambertus September 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Ouderavond Verrijkend onderwijs 4 juni 2018 Kikidio en mediërend Leren Ouderavond Verrijkend onderwijs 4 juni 2018

Agenda Inleiding Verrijkingsonderwijs: Doelgroep en aanmelding Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Leren Leren Afsluiting

Verrijkingsonderwijs Doelgroep en Aanmelding

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Wat is kunstzinnig verrijkingsonderwijs? Voor wie is het bedoeld? Waarom bieden wij dit aan? Wat doen de kinderen? Hoe is de begeleiding?

Kunstzinnig verrijkingsonderwijs Inhoud Schilderen, tekenen en boetseren Eén keer per week, zeven weken lang

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Doelgroep: Geen intellectuele voorwaarden Iedereen kan aan de beurt komen Twee opties om in aanmerking te komen: Kind met kunstzinnig talent Kind met een 'zorgvraag'

Kunstzinnig verrijkingsonderwijs Algemene doelstellingen: Genieten! Je gezien voelen Moment om tot jezelf te komen en je écht te verbinden met jouw kunstzinnig werk Vanuit veiligheid uitgedaagd worden om een stap te zetten die moeilijk is

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Doelen voor kinderen met kunstzinnig talent: Verrijken, uitdagen en voeden Genieten van je talent, mogen uitblinken

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Doelen kinderen zorgvraag: Technische verrijking en accent op verrijken van de drie zielengebieden (Denken, voelen, willen) Ondersteunen bij de ontwikkeling van kwaliteiten op één of meerdere van deze zielengebieden.

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Wat en Hoe? Schilderen > Gevoelsgebied via kleur Tekenen > Denken / waarnemen via lijn Boetseren > Willen: tot vorm / daadkracht komen via klei

Kunstzinnig verrijkingsonderwijs Schilderen Gevoelsgebied via kleur Zielenkwaliteiten van het gevoelsgebied: verbinding maken, voelen en vertrouwen Kinderen met talent leren over kleur, mengen, vorm en sfeer Nat in nat techniek

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Tekenen Denken / waarnemen via lijn Zielen kwaliteiten van het denkgebied: vorm, objectiviteit, waarnemen en grenzen oefenen Met tekenen kun je veel talenten oefenen, ligt aan de techniek die je kiest Kinderen met talent leren over kleurgebruik, licht donker en diepte

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Tekenen Vier verschillende technieken Dynamisch tekenen Pastel krijt Vormtekenen Arceren

Kunstzinnig Verrijkingsonderwijs Boetseren Willen: tot vorm / daadkracht komen Zielenkwaliteiten van het willen zijn: tot eigen activiteit komen, vormgeven en iets afwerken Boetseren werkt ook begrenzend via de tastzin  

Leren Leren Doelgroep Kinderen die een goed logisch denkvermogen hebben Leerlingen die onder presteren ofdreigen onder te presteren Kinderen die het nodig hebben voor hun welbevinden Ook voor kinderen die een wisselend beeld laten zien

Signaleren Het signaleren van hoogbegaafde kinderen kan erg ingewikkeld zijn Het signaleren van begaafde / hoogintelligente kinderen is over het algemeen een stuk eenvoudiger. Ingaan op verschil hoogbegaafd en begaafd. Begaafd = intelligent, lekker, handig, leerlingen kunnen veel, doen goed mee, maar ondervinden geen hinder van hun begaafdheid. Bij HB: veel meer mogelijke problemen: Onderpresteren Acceptatieproblemen eenzaamheid. Grootste verschil is: manier van denken. Hoogbegaafde kinderen denken echt anders! Daarom is hun manier van leren anders! En moeten zij anders worden aangesproken: docent meer als coach gelijkwaardigheid van belang Topdown werken onderzoekend bezig zijn (PGO)

Signalen van hoge intelligentie Leergierig Leert gemakkelijk Heeft snel regels en principes, overeenkomsten en verschillen door Begrijpt snel (met weinig uitleg) en goed Kan scherp oordelen en weet veel uit boeken en films te halen Past kennis in nieuwe situaties toe Hekel aan routinematig werk en aan herhaling Weinig herhaling nodig, leert van eigen fouten Ruime woordenschat Goed geheugen Vb Leerling die met wiskunde het antwoord snel weet, maar niet weet welke stapjes hij heeft gedaan en heel gefrustreerd wordt als docent de tussenstapjes wil weten.

Kenmerken van hoogbegaafde kinderen Ongewone alertheid Snel leren, snel verbanden leggen Zeer goed geheugen Ongebruikelijke grote woordenschat Vergevorderd begrip van taalnuances, metaforen etc. Zelfstandig leren lezen en schrijven Emotionele diepgang, intense gevoelens en reacties Idealisme en rechtvaardigheidsgevoel Ongeduldig tov eigen onvermogen en dat van anderen Intense concentratie Vb Leerling die met wiskunde het antwoord snel weet, maar niet weet welke stapjes hij heeft gedaan en heel gefrustreerd wordt als docent de tussenstapjes wil weten.

Kenmerken van hoogbegaafde kinderen Minder oefening nodig voor basisvaardigheden Hoog ontwikkelde nieuwsgierigheid Interesse in experimenteren Spelen met denkbeeldige vriendjes Houden er van om zaken en mensen te organiseren dmv complexe spelletjes of schema’s Vb Leerling die met wiskunde het antwoord snel weet, maar niet weet welke stapjes hij heeft gedaan en heel gefrustreerd wordt als docent de tussenstapjes wil weten.

Hoogbegaafd Echt een andere manier van ‘zijn’ Andere leerbehoeften, andere manier van leren Eenzaamheid, behoefte aan meer gelijkgestemde kinderen

Hoogbegaafd Risico’s Onderpresteren (is neerwaartse spiraal) Depressieve gevoelens Motivatie verlies Leerling leert niet Leerling leert niet te leren!

Doelen Leren Leren Bieden van uitdaging Voorkomen onderpresteren Leren doorzetten Creatief denken stimuleren Vergroten intrinsiek motivatie Vergroten Growth Mindset Bieden van omgeving met meer gelijkgestemde kinderen Vergroten welbevinden

Opzet Leren Leren Duur: nu 1 of 1,5 uur Inhoud: Denkspellen individueel Plusles Aantal leerlingen: maximaal 10

Opzet Leren Leren Belangrijk: Creëren, verdiepen, verrijken, andere manier van benaderen, humor, hogere orde denkvragen, metacognitieve vaardigheden, Growth mindset, etc.

Leren Leren Wat? Lessen bedoeld om leerlingen uit te dagen met behulp van hun talent: logisch nadenken Door: Opdrachten met een twist Bijv. knikkerbaan, codes kraken, bootjes maken.

Kikidio en mediërend Leren Cognitieve functies De functies die noodzakelijk zijn om in de maatschappij te functioneren Kunnen worden gemeten m.b.v. IQ testen Kunnen verder ontwikkeld worden, staan niet vast op één vast niveau De cognitieve functies maken andere processen mogelijk

Kikidio en mediërend Leren Cognitieve Functies (denkmiddelen) Analyseren Veronderstellingen maken Logisch denken Breed denken Onveranderbaarheid inzien Verinnerlijken Niet egocentrisch communiceren Tijdsoriëntatie Systematisch zoeken Classificeren Plannen Vergelijken Relaties leggen Elimineren Selecteren Ruimtelijke relaties leggen Gegevens verzamelen Etiketteren Niet blokkeren Nauwkeurig zijn Niet impulsief zijn Waarnemen Bouwstenen van het denken ontwikkeld door Emiel van Doorn t.b.v. efficiënt gebruik van de cognitieve functies ©EvD

Kikidio en mediërend Leren Vygotsky’s Zone van de naaste ontwikkeling Z.N.O. ©StiBCO/EvD

Zone van naaste ontwikkeling (ZNO) Kikidio en mediërend Leren Zone van naaste ontwikkeling (ZNO) zone van zone van de actuele toekomstige ontwikkeling ontwikkeling zone van de naaste ontwikkeling (Vygotsky)

Bloom’s Taxonomy Hogere orde denkvragen Lagere orde denkvragen Creëren Evalueren Analyseren Toepassen Begrijpen Onthouden Hogere orde denkvragen Bloom’s Taxonomy verdeelt het cognitieve domein van leren in een aantal leerdoelen dat oploopt van eenvoudig tot complex. Ieder volgend level bouwt hierbij voort op het vorige. Je ziet hierbij een onderverdeling in lagere orde denkvragen (lower order thinking – LOTS) en hogere orde denkvragen (higher order thinking – HOTS). In je lessen gebruik je zowel lagere als hogere orde denkvragen. Voor (hoog)begaafde kinderen gebruik je HOTS. Ze hoeven dus niet méér werk te doen, maar je past het werk aan aan hun niveau. De verschillende onderdelen die in het schema terugkomen, worden hierna kort (!) besproken. Alle informatie is terug te vinden in het overzichtstabel dat je aan het eind van de workshop mee kunt nemen. Lagere orde denkvragen

Om over na te denken Het feit dat een kind in een Plusklas zit of als hoogbegaafd wordt gezien, kan er voor zorgen dat hij geen risico meer durft te nemen! Let wel: dit hoeft niet! Altijd aandacht houden voor: Fouten maken mag, moet zelfs!

Vragen??