School voor havo/vwo 1200 leerlingen 125 personeel
Zou je minder willen toetsen? JA NEE
Kun je zomaar de helft van de toetsen afschaffen? JA NEE
De aanleiding Leerlingen willen alleen iets leren alleen ‘als het meetelt’ Docenten moeten dus wel véél toetsen en SO’s geven Leerlingen gaan strategische keuzes maken Ze leren voor de korte termijn, willen niet begrijpen, maar scoren Niemand kijkt nog om naar een gemaakte toets
2017-2018 Formatief evalueren in vwo 4 (waarom vwo 4?) Niet cijferloos Alle vakken
Wat is de definitie van een toets? Waarom toetsen we? Wat is de definitie van een toets? Wat is het juiste aantal toetsen? Mag je een toets/overhoring onaangekondigd opgeven? Moet een D-toes vooraf gemeld zijn?
Welke informatie geeft een cijfer? Is een 9 deze week ook een 9 een week later? Moet elk leerdoel getoetst worden? Krijgt de leerling kans op herstel? Heb ik altijd cijfers nodig om de ontwikkeling van de leerling in beeld te brengen?
Toetsen met beleid Uitgangspunten: PTA Toetsvormen Aantal toetsen Afname, beoordeling, herkansing .... Overgang/determinatie Kwaliteitsborging
Concreet 3 proefwerkweken 1 toets in de proefwerkweek Talen 2 toetsen per trimester 1 herkansing per periode m.u.v. periode 3 Driehoeksgesprekken (ouder-leerling-docent) Aantal toetsen oude situatie Aantal toetsen nieuwe situatie Talen ±7 2 Exacte vakken ±3 1 Overige vakken ±4
Introductie en kennismaking Week 35 Introductie en kennismaking Week 36 t/m 39 introductie en kennismaking Week 40 Formatief evalueren Week 41 plannen en planning bijsturen leerdoelen formuleren Week 42 HERFSTVAKANTIE Week 43 Feedback geven Week 44 motivatie Week 45 breingeheimen/puberbrein Week 46 uit je hoofd leren/geheugensteuntjes Week 47 Planning en herhaling (i.v.m. pww) Week 48 Proefwerkweek Week 49 Aanpak meerkeuzevragen/Aanpak open vragen Week 50 spanning/stress/faalangst Week 51 afronding/kerstspel Week 52-1 KERTSVAKANTIE Week 2 samenwerken Week 3 mindset Week 4 herhaling/verdieping feedback/advies geven Week 5 verbanden leggen (bronnen) Week 6 presenteren/powerpoint/presi Week 7 Week 8 Planning en herhaling Week 9 Week 10 VOORJAARSVAKANTIE
Interventies Herkansingen Steunlessen OBITT Arsenaal aan hulpmiddelen (leerlingen en docenten) Studiewijzers met ouders communiceren Ouderpanel Infobulletin Enquetes Leerlingenarena
Aardrijkskunde Engels Nederlands Frans Geschiedenis Wiskunde Registreren met een gratis account op www.studyflow.nl www.examenblad.nl oefenen met oude examenopgaven van havo 5 www.geobronnen.com Site met filmpjes en uitleg: www.youtube.com/user/jufkok Engels Nederlands Frans Methodesite Grandes Lignes biedt extra oefenmateriaal App Quizlet Geschiedenis Uitleg per kenmerkend aspect kunnen ze op youtube bekijken: bv. JORT geschiedenis VWO 4 kan op www.havovwo.nl of www.examenblad.nl alle oude examen oefenen vanaf 2014 Wiskunde www.math4all.nl/ (ook filmpjes) YouTube > wiskundeacademie www.hhofstede.nl/index1.htm Scheikunde Methodesite biedt extra oefenmateriaal YouTube > filmpjes van Sieger Kooij B- en C-opdrachten in het boek Natuurkunde www.meneerpoulus.nl Extra materialen op SomToday Biologie www.examenblad.nl oefenen met opgaven van vwo 5 biologiepagina.nl M&O Economie Methodesite lweoplus.nl Duits Hele serie eindexamenteksten met opdrachten en antwoorden, bijv. www.examenblad.nl/examen/duits-vwo/2017/vwo filmpjes over eindexamenteksten van mevr. Ebbers, bijv. www.youtube.com/watch?v=lc0kTQ1MiEY Regelmatig het nieuws kijken (Tagesschau in 100 sec): www.tagesschau.de/100sekunden/ Goede voorbereiding voor kijk-luister-opdrachten:Deutsche Welle (=DW), bijv.www.dw.com/de/fu%C3%9Fballfans-protestieren-gegen-kommerzialisierung/l-42788574 Filosofie Site met vele links: www.frederikboven.nl/links/filosofie/ www.boomdurftedenken.nl/ Latijn Fortuna Digitale methode (via leermiddelenlijst SOM) Niet gemaakte oefeningen werkboek/ teksten lesboek (antwoorden op aanvraag/ Onedrive) Authentiek Latijn/extra oefeningen grammatica: superlatijn.nl koxkollum.nl wiebekoo.nl (voor uitleg en stappenplannen) YouTube kanalen zoals Classica Nova, latijnengrieks, Tu Quoque Grieks Pallas-oefeningen: www.paradigmaweb.nl
2de jaar: parallelle processen Twijfel aan het nut, de haalbaarheid Hoe gaan we het precies doen? Overbelasting Tegenstellingen (ervaren) Druk
Draagvlak creëren Duidelijk blijven maken wat er precies verandert Informatie blijven geven, voorbeelden Mensen zelf pas op de plaats laten maken Trainingen, ideeën genereren Kijken bij anderen Resultaten benoemen Experimenteren Tegenvallers als uitgangspunt voor nieuwe oplossingen
Goed uitleggen waar het om gaat, wat niet meer, wat wel? Luisteren Vragen stellen, echt willen begrijpen Informatie blijven geven In gesprek zijn en blijven Voorbereid zijn op ja-zeggers en nee-doeners Begrijpen maar niet alles accepteren Het doel van formatief evalueren steeds blijven uitleggen
Monitoren implementatie Nulmeting bij aanvang traject Tussenmeting halverwege traject Eindmeting aan het einde van het traject
Effectevaluatie Datateam Overgang naar vwo 5 Procesevaluatie Leerlingen unaniem doorgaan Ouders vertrouwen winnen
Tell me and I’ll forget, show me and I’ll see, involve me and I’ll understand [Chinees gezegde] 18
SWOT-analyse Sterkte Zwakte Kans Bedreiging
SWOT-analyse Huidige analyse Door de ogen van …… Vermijd waardeoordelen Beperk je tot de kern > geen details Prioriteren