School voor havo/vwo 1200 leerlingen 125 personeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Ouderavond Profielkeuze TTO
Welkom.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
De computer bij de centrale examens
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Voorlichting VWO 3 Vernieuwde Tweede Fase februari 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3/4/5/6.
Noordhoff Uitgevers Talendag
Informatieavond 5 VWO.
Informatieavond 4 VWO.
Profielkeuze informatieavond
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Ouderavond vwo 6. Invulling van vanavond  Welkom  Voorstellingen: coördinatoren, mentoren, decaan  Algemene informatie over de afdeling  Informatie.
Op de informatieavond van de groepen 5
PTA Programma van toetsing en afsluiting
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
GROEP 8.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Voorlichtingsavond mavo 3 21 september Programma: Algemeen (examen, verzuim etc.)Dhr. Kooij Handelingsdeel/keuzeDhr. Hettinga MentorenM3ADhr. Boendermaker(lok.
Profiel- en vakkenkeuze
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Studiekeuzes van uw kind
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Profiel- en vakkenkeuze
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Voorlichtingsavond 4 mavo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Voorlichtingsavond 3 Mavo
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Learning Portal Schooljaar
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Studiekeuzes van uw kind
Vakkenpakketkeuze klas 2  klas 3
Informatieavond Profielkeuze
Programma van deze avond
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Groen en E&O
Informatie examen Leerjaar 4 GTL
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 4 BL en KL BWI en PIE
Informatie examen Leerjaar 3 BL en KL Z&W en HBR
Informatie examen Leerjaar 3 GTL
Voorlichtingsavond 3 Mavo
Transcript van de presentatie:

School voor havo/vwo 1200 leerlingen 125 personeel

Zou je minder willen toetsen? JA NEE

Kun je zomaar de helft van de toetsen afschaffen? JA NEE

De aanleiding Leerlingen willen alleen iets leren alleen ‘als het meetelt’ Docenten moeten dus wel véél toetsen en SO’s geven Leerlingen gaan strategische keuzes maken Ze leren voor de korte termijn, willen niet begrijpen, maar scoren Niemand kijkt nog om naar een gemaakte toets

2017-2018 Formatief evalueren in vwo 4 (waarom vwo 4?) Niet cijferloos Alle vakken

Wat is de definitie van een toets? Waarom toetsen we? Wat is de definitie van een toets? Wat is het juiste aantal toetsen? Mag je een toets/overhoring onaangekondigd opgeven? Moet een D-toes vooraf gemeld zijn?

Welke informatie geeft een cijfer? Is een 9 deze week ook een 9 een week later? Moet elk leerdoel getoetst worden? Krijgt de leerling kans op herstel? Heb ik altijd cijfers nodig om de ontwikkeling van de leerling in beeld te brengen?

Toetsen met beleid Uitgangspunten: PTA Toetsvormen Aantal toetsen Afname, beoordeling, herkansing .... Overgang/determinatie Kwaliteitsborging

Concreet 3 proefwerkweken 1 toets in de proefwerkweek Talen 2 toetsen per trimester 1 herkansing per periode m.u.v. periode 3 Driehoeksgesprekken (ouder-leerling-docent) Aantal toetsen oude situatie Aantal toetsen nieuwe situatie Talen ±7 2 Exacte vakken ±3 1 Overige vakken ±4

Introductie en kennismaking Week 35 Introductie en kennismaking Week 36 t/m 39 introductie en kennismaking Week 40 Formatief evalueren Week 41 plannen en planning bijsturen leerdoelen formuleren Week 42 HERFSTVAKANTIE Week 43 Feedback geven Week 44 motivatie Week 45 breingeheimen/puberbrein Week 46 uit je hoofd leren/geheugensteuntjes Week 47 Planning en herhaling (i.v.m. pww) Week 48 Proefwerkweek Week 49 Aanpak meerkeuzevragen/Aanpak open vragen Week 50 spanning/stress/faalangst Week 51 afronding/kerstspel Week 52-1 KERTSVAKANTIE Week 2 samenwerken Week 3 mindset Week 4 herhaling/verdieping feedback/advies geven Week 5 verbanden leggen (bronnen) Week 6 presenteren/powerpoint/presi Week 7   Week 8 Planning en herhaling Week 9 Week 10 VOORJAARSVAKANTIE

Interventies Herkansingen Steunlessen OBITT Arsenaal aan hulpmiddelen (leerlingen en docenten) Studiewijzers met ouders communiceren Ouderpanel Infobulletin Enquetes Leerlingenarena

Aardrijkskunde Engels Nederlands Frans Geschiedenis Wiskunde Registreren met een gratis account op www.studyflow.nl www.examenblad.nl oefenen met oude examenopgaven van havo 5 www.geobronnen.com Site met filmpjes en uitleg: www.youtube.com/user/jufkok Engels Nederlands Frans Methodesite Grandes Lignes biedt extra oefenmateriaal App Quizlet Geschiedenis Uitleg per kenmerkend aspect kunnen ze op youtube bekijken: bv. JORT geschiedenis VWO 4 kan op www.havovwo.nl of www.examenblad.nl alle oude examen oefenen vanaf 2014 Wiskunde www.math4all.nl/ (ook filmpjes) YouTube > wiskundeacademie www.hhofstede.nl/index1.htm Scheikunde Methodesite biedt extra oefenmateriaal YouTube > filmpjes van Sieger Kooij B- en C-opdrachten in het boek Natuurkunde www.meneerpoulus.nl Extra materialen op SomToday Biologie www.examenblad.nl oefenen met opgaven van vwo 5 biologiepagina.nl M&O Economie Methodesite lweoplus.nl Duits Hele serie eindexamenteksten met opdrachten en antwoorden, bijv. www.examenblad.nl/examen/duits-vwo/2017/vwo filmpjes over eindexamenteksten van mevr. Ebbers, bijv. www.youtube.com/watch?v=lc0kTQ1MiEY Regelmatig het nieuws kijken (Tagesschau in 100 sec): www.tagesschau.de/100sekunden/ Goede voorbereiding voor kijk-luister-opdrachten:Deutsche Welle (=DW), bijv.www.dw.com/de/fu%C3%9Fballfans-protestieren-gegen-kommerzialisierung/l-42788574 Filosofie Site met vele links: www.frederikboven.nl/links/filosofie/ www.boomdurftedenken.nl/ Latijn Fortuna Digitale methode (via leermiddelenlijst SOM) Niet gemaakte oefeningen werkboek/ teksten lesboek (antwoorden op aanvraag/ Onedrive) Authentiek Latijn/extra oefeningen grammatica: superlatijn.nl koxkollum.nl wiebekoo.nl (voor uitleg en stappenplannen) YouTube kanalen zoals Classica Nova, latijnengrieks, Tu Quoque Grieks Pallas-oefeningen: www.paradigmaweb.nl

2de jaar: parallelle processen Twijfel aan het nut, de haalbaarheid Hoe gaan we het precies doen? Overbelasting Tegenstellingen (ervaren) Druk

Draagvlak creëren Duidelijk blijven maken wat er precies verandert Informatie blijven geven, voorbeelden Mensen zelf pas op de plaats laten maken Trainingen, ideeën genereren Kijken bij anderen Resultaten benoemen Experimenteren Tegenvallers als uitgangspunt voor nieuwe oplossingen

Goed uitleggen waar het om gaat, wat niet meer, wat wel? Luisteren Vragen stellen, echt willen begrijpen Informatie blijven geven In gesprek zijn en blijven Voorbereid zijn op ja-zeggers en nee-doeners Begrijpen maar niet alles accepteren Het doel van formatief evalueren steeds blijven uitleggen

Monitoren implementatie Nulmeting bij aanvang traject Tussenmeting halverwege traject Eindmeting aan het einde van het traject

Effectevaluatie Datateam Overgang naar vwo 5 Procesevaluatie Leerlingen unaniem doorgaan Ouders vertrouwen winnen

Tell me and I’ll forget, show me and I’ll see, involve me and I’ll understand [Chinees gezegde] 18

SWOT-analyse Sterkte Zwakte Kans Bedreiging

SWOT-analyse Huidige analyse Door de ogen van …… Vermijd waardeoordelen Beperk je tot de kern > geen details Prioriteren