Welkom Welkom in de industriële revolutie. Het moment in de geschiedenis dat ervoor heeft gezorgd dat jullie een mobiele telefoon hebben, er auto’s en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters Versie sept 2013.
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Impressionisme 2 De negentiende eeuw.
De tijd van de wereldoorlogen
Tijdvak: Steden en Staten
Lesgeven en begeleiden
om deze presentatie uit te voeren
Kijk je op Wereldschaal naar Europa, dan is Europa rijk! Echter binnen Europa zijn er grote verschillen. Bijv. Londen en Albanie.
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
De Industriële Revolutie
De Industriële Revolutie
Europese Samenwerking
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Industriële Revolutie
3 Industrialisatie en Ismen
Tijd van burgers en stoommachines,
2VMBO B/K Mens & maatschappij
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van burgers en stoommachines,
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
Belgische rivieren.
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
In 1568 begint Willem van Oranje een opstand tegen Spanje
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Weet jij hoeveel geld je op dit moment hebt op je rekening?
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Wat is stoom? wat kun je ermee doen? hoe stoom de wereld veranderde. presentatie gemaakt door Martha Heeling les bovenbouw basisschool of eerste klas vervolgonderwijs.
5.3 Democratie in Nederland Tijd van burgers en stoommachines
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Waarom is de Franse revolutie eigenlijk belangrijk?
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Koloniale verleden.
De industriële revolutie
Europa Mijn thuis.
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Blok 2 Milieuvervuiling,
België.
Industrie en samenleving
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Europa in 1914.
Digitaal wedstrijd formulier
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
§3.1 Industrie en samenleving
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
§2.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Welkom Welkom in de industriële revolutie. Het moment in de geschiedenis dat ervoor heeft gezorgd dat jullie een mobiele telefoon hebben, er auto’s en treinen rijden en laptops bestaan. Met één belangrijke uitvinding kwam de industrialisatie opgang. Maar hoe verliep deze industrialisatie en wat is het eigenlijk? Op deze vragen krijgen jullie antwoord aan de hand van dit project. Als jullie de verschillende opdrachten afronden, gaan jullie zelf deze uitvinding bouwen! In de les krijgen jullie een werkboekje. In dit werkboekje staat nog een keer uitgelegd hoe de opdrachten werken. Succes en veel plezier!

Let op! Als je met de opdrachten begint zet je de PowerPoint op: ´dia voorstelling´. Druk niet op spatie of op de pijltjes om naar de volgende dia te gaan. In de dia’s staan verschillende linkjes. Op deze linkjes moet klikken om bij de juiste opdracht te komen. Er staat aangegeven op welk linkje je moet klikken. Begin elke les op de kaart van Nederland en België. Dit is dia 4.

Deze lessenserie is mede mogelijk gemaakt door…. Sanne van Gils Susan Elgersma Monique Verlaat Guus Kraus Mail adres: sanne.van.gils@windesheim.nl

1 2

Les 1 De eerste les gaat over de aanloop van de industriële revolutie in Nederland. Jullie gaan lezen over Willem I, de opstand van België en de transport revolutie. Deze les begin je met de opdracht. De lesdoelen zijn: Aan het einde van de les weten jullie waarom de industrialisatie in Nederland zich verplaatste van het zuiden naar het noorden. Aan het einde van de les weten jullie waarom de Belgen in opstand kwamen tegen Nederland. Aan het einde van de les weten jullie welke veranderingen in de infrastructuur plaatsvonden in Nederland ten tijde van de industrialisatie. Aan het einde van de les kunnen jullie een paar belangrijke uitvindingen noemen die tijdens de industrialisatie zijn uitgevonden. Klik hier: Les 1

Klik hier: voor de Socrative Les 1 De eerste opdracht is het inloggen bij Socrative. Stap 1: klik eerst op de rechter grijze link: “klik hier voor de Socrative” Stap 2: Log in met de genoemde code en vul de je eigen namen van de groepsleden in. Stap 3: Je begint met het maken van deze opdracht. In de Socrative staan verschillende vragen. Als je het antwoord op een vraag weet kan je deze invullen. Als je het antwoord niet weet dan ga je opzoek naar het antwoord. De antwoorden kunnen worden gevonden in je handboek of op de PowerPoint. Let op: De antwoorden van de Socrative worden naar de docent doorgestuurd. 70% van de vragen van de Socrative moeten goed worden beantwoord. Klik hier: voor de Socrative Klik hier: voor de informatie die je nodig hebt voor het maken van de Socrative Log op Socrative in met de code: 0BN4ADOT Vul bij naam de namen van je groepsleden in.

Informatie voor de Socrative Klik hier: Willem I en zijn plannen Klik hier: de opstand van België Klik hier: De infrastructuur Klik hier: Twente en de industrie Klik hier: uitvindingen

Willem I en zijn plannen In 1815 werden de voormalige Oostenrijkse Nederlanden (het huidige België) met het grondgebied van de Oude Republiek verenigd om te dienen als buffer tegen het verslagen Frankrijk. Zo ontstond het Verenigd Koninkrijk, voor Europese begrippen een middelgroot land met een groot koloniaal bezit. De energieke Willem (bijnaam ‘koning-koopman’) probeerde de oude economische bloei te herstellen door in de drie delen van zijn land (het noorden, zuiden en Indië) de sterke kanten van de economie te stimuleren. Het zuiden, waar al vroeg een Industriële Revolutie had plaatsgevonden, moest zich richten op de productie van consumptiegoederen, de handelaren uit het noorden moesten die producten vervolgens de wereld over brengen en de inwoners van de koloniën konden ten slotte de kostbare tropische goederen leveren. De koning liet tussen Noord en Zuid kanalen en wegen aanleggen om het vervoer van de goederen te vergemakkelijken. Zelf trad hij ook op als investeerder. Voor de handel met Nederlands-Indië richtte hij in 1824 de Nederlandsche Handelmaatschappij op. In Indië werd het cultuurstelsel ingevoerd, dat de inlandse bevolking verplichtte, een deel van het jaar op het land te werken voor het koloniale bewind. De producten werden dan door De Nederlandsche Handelmaatschappij verkocht https://www.entoen.nu/nl/koningwillem1

De Belgische opstand (1830) Tientallen bezoekers rennen naar buiten en samen met een groepje relschoppers slaan ze ruiten in, plunderen ze winkels en verzamelen ze wapens. Het is het begin van de Belgische opstand, het startsein van een onafhankelijk België. Bekijk het volgende filmpje over de Belgische opstand: https://schooltv.nl/video/het-verlies-van-belgie-koning-willem-i-verliest-een-deel-van-zijn-koninkrijk/

De infrastructuur Willem I begon met het verbeteren van de infrastructuur in Nederland. Dit deed hij op de volgende manieren: De aanleg van kanalen: op deze manier konden ook stoomboten varen in Nederland. De bouw van (verharde) straten/wegen: doordat de wegen verbeterden konden mensen sneller reizen. Zo werd verbindingen tussen de steden beter en werd de transport sneller. De bouw van spoorwegen: nu konden mensen en goederen sneller reizen tussen verschillende steden met behulp van de stoomtrein. De eerste stoomtrein (filmpje): https://www.youtube.com/watch?v=TmOd0707LAY

Twente en de industrie De informatie over dit onderwerp staat op bladzijde …… van het handboek.

Uitvindingen Tijdens de Industriële Revolutie zijn er verschillende handige uitvindingen gedaan. Hierbij is er een verschil te maken in uitvindingen die de industriële revolutie aanmoedigen en uitvindingen die dankzij de industriële revolutie uitgevonden werden. Zo bedacht men een snellere weefmachine die ervoor zorgde dat men sneller textiel kon weven. Zodra deze machine op een waterframe en een stoommachine was aangesloten was het mechanische proces compleet. Fabrieken met grote weefmachines konden de hele dag aan staan. Hierdoor moesten arbeiders ook elk moment van de dag aan het werk. Hiervoor werd textiel geweven door handarbeiders thuis. Dit duurde lang en zorgde ervoor dat mensen veel thuis werkten. Dankzij het principe van de stoommachine konden steeds meer grote objecten aangedreven worden via de stoomkracht. Naast de stoomtrein werden ook schepen aangedreven met stoomkracht.

Les 2 Deze les gaan jullie het hebben over de leefomstandigheden van de arbeiders ten tijde van de industrialisatie. Deze keer gaan Jullie eerst een filmpje kijken over het werk in een fabriek ten tijde van de industrialisatie. Daarna gaan jullie bezig met de Opdracht. Lesdoelen: Aan het einde van de les weten jullie hoe het werk in een fabriek was ten tijde van de industrialisatie. Aan het einde van de les weten jullie hoe en waarom kinderen moesten werkten in de fabrieken. Aan het einde van de les weten jullie onder welke omstandigheden de kinderen moesten werken in de fabrieken. Klik hier: Les 2

Overzicht les 2 Klik hier: filmpje werken in de fabriek Klik hier: opdracht Klik hier: de uitvinding van de geschiedenis

Opdracht Stap 1: Kijk naar je werkboekje daar in staat de opdracht. Stap 2: heb je werkboekje gelezen? Klik dan op deze link:

De uitvinding van de geschiedenis Gefeliciteerd! Je hebt nu alle kaartjes verzameld. Ga nu naar de docent voor de bouwmaterialen! Vergeet niet je scrumbord af te vinken!