Matched Care – SNAP @ School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Van visie naar actie.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Wat is Passend Onderwijs
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
Vergoedingsregeling dyslexie
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
06 december 2010 Jeugd GGZ en MPG aanpak Workshop GGZinGeest Stedelijk Congres.
juni Transitie jeugdzorg
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Basisschool ‘t Heuvelke
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Welkom.
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ambulante Begeleiding
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Thumbs Up behandelen met een app
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Annemarie Dam - Kwakman
Presentatie voor teams Oktober 2018
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Thumbs Up behandelen met een app
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Versterk de Jobcoach IN de school
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Matched Care – SNAP @ School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1

Achtergrond Intermetzo Intermetzo Flevoland: SNAP – Stop Nu Ander Plan Polikliniek Jeugdzorg Ambulant (o.a.: Gezins FACT , IAG) JJI (Landelijke bestemming) SNAP – Stop Nu Ander Plan Intermetzo_2

Achtergrond Stop Nu Ander Plan SNAP is een integrale (gezinsgerichte) gezamenlijke aanpak van kinderen die ernstig antisociaal gedrag vertonen/delicten plegen Augimeri, Walsh & Slater, 2011 “26 jaar doorontwikkeling” Intermetzo_3

Schema SNAP Achtergrond Kinderen met gedrags-problemen passend aanbod voor jongens Gestructureerde sekse specifieke taxatie kind en gezin Kinderen met gedrags-problemen gezamenlijk toeleiden / 1 ingang Passend aanbod voor meisjes Intermetzo_4

SNAP Modules Achtergrond SNAP® kinder groep (jongens en meisjes/ 6-8 en 9-12), Girls Club) SNAP ® ouder Groep Mentorschap kind & 1-1 Counselling (Individual Befriending & Community Hook-up) SNAPParenting - gezinscounseling Huiswerkbegeleiding/remedial teaching Leerkracht consultatie Leader-In-Training (ervaringsdeskundigen) Continued Care – ouder en kind club Psychiatrisch consult Girls Growing Up Healthy Booster sessies Intermetzo_5

De Bongerd Onderdeel van Almere Speciaal Achtergrond De Bongerd Onderdeel van Almere Speciaal Speciaal Onderwijs voor kinderen die: Behoefte hebben aan intensieve begeleiding op sociaal emotioneel gebied Intermetzo_6

Opbouw Aanmeldingen vanuit veel verschillende instanties, o.a. scholen Veel aanmeldingen vanuit de Bongerd Kinderen met forse gedragsproblemen Komen moeilijk tot leren door (gezins)problematiek Niet alle kinderen hebben juiste hulpverlening / hulpverlening komt niet in school Uitdaging: Uitdaging: Zeer intensief aanbod voor ouders en kinderen Betrokkenheid vanuit school is klein We willen betrokkenheid vergroten Weg naar hulpverlening is vaak moeilijk door de forse problematiek Kloof tussen hulpverlening en school is groot Intermetzo_7

Resultaat SNAP groepen in de klassen op school Geminimaliseerd programma specifiek voor klassen 13 sessies, 1 keer per week 45 minuten SNAP les SNAP integratie in de school Intermetzo_8

Successen SNAP is passend aanbod voor alle kinderen Gezamenlijke taal binnen school Leerkrachten spreken SNAP-taal en kunnen generaliseren naar momenten buiten de SNAP-les IB’ers praten vanuit SNAP taal en gebruiken SNAP tools Gezamenlijke taal zorgt voor voorspelbaarheid voor de kinderen Zeer laagdrempelig invoegen hulpverlening in school. Signalerende werking Kloof wordt verminderd Leerkrachten worden voorbeeld (voorbeeldfunctie) in SNAP Onderlinge betrokkenheid vergroot: kinderen worden elkaars coach Intermetzo_9

Uitdagingen Hoe twee culturen samen te brengen: SNAP = positief. School heeft veelal reactieve gedragsinterventie (regels, correctie) “ik ben voor het onderwijs, niet voor behandeling” Ouderbetrokkenheid vergroten Hoe programma levendig te maken Niet alleen les. Hoe op te nemen in systeem Intermetzo_10

Lessons Learned Gezamenlijke Visie Ouderbetrokkenheid Voorbeeldfunctie Geen gezamenlijke visie is geen kans van slagen Neem tijd voor ontwikkelen visie, blijf evalueren / toetsen met elkaar Ouderbetrokkenheid Ouders zijn van onmisbaar belang in hulpverlening voor deze doelgroep Ouderbetrokkenheid is laag. Verminderde kans op blijvende gedragsverandering Voorbeeldfunctie Door veel aanwezigheid, veel doen, ontstaat niet alleen gedragsverandering bij kinderen, maar ook bij leerkrachten Intermetzo_11