Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500 2.1 (1) 1. De christelijke kerk in west-europa valt uiteen Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500 2.1 (1) Groeiende kritiek leidde ertoe dat er een verschil van mening ontstond tussen de rooms-katholieke Kerk en haar critici begin 16de eeuw. Verschil van mening tussen de rooms-katholieke Kerk en haar critici begin 16de eeuw. Sommige critici vonden dat de Kerk de Bijbel anders uitlegde dan volgens hen voor de hand lag en dat de Kerk er gebruiken op na hield die nergens in de Bijbel terug te vinden waren. Maar de leiding van de katholieke Kerk was het daar niet mee eens. Een deel van die critici wilde alleen misbruiken zoals de aflaathandel in de katholieke Kerk afschaffen. Anderen besloten zich van de katholieke Kerk af te scheiden en een nieuwe Kerk te stichten of zich bij zo’n nieuwe Kerk aan te sluiten.
De kritiek van Luther 2.1 (2) 1. De christelijke kerk in west-europa valt uiteen (vervolg) De kritiek van Luther 2.1 (2) Kritiekpunten van Luther: 1. Hij verkondigde dat de machtsaanspraken en zelfgemaakte wetten en regels van de rooms-katholieke Kerk onterecht waren. 3. Volgens Luther kwam men niet in de hemel door goede werken te doen, maar door in God te geloven. Luther wilde de aflaathandel om zonden af te kopen afschaffen.. 2. Alleen de Bijbel was volgens hem richtinggevend. Hij wilde dat iedereen de Bijbel ging lezen in de volkstaal. In de katholieke Kerk lazen en verklaarden de priesters de Bijbel voor de mensen. 4.Luther wilde het pausschap, het celibaat, veel sacramenten, de heiligenverering en de kloosterorden afschaffen, omdat daarover niets in de Bijbel stond.
1. De christelijke kerk in west-europa valt uiteen (vervolg) Steun van veel Duitse vorsten voor Luther 2.1 (3) Veel Duitse vorsten steunden de Reformatie/Hervorming zoals Luther die wilde. Reden: Voor de vorsten was het lutheranisme om verschillende redenen aantrekkelijk: Zij werden het hoofd van de Kerk. Ze konden de kloosters sluiten en de bezittingen van de kloosters overnemen. Volgens het lutheranisme moesten onderdanen de vorst altijd gehoorzamen, ook als de vorst zich slecht gedroeg.
De Vrede van Augsburg 2.1 (4) 1. De christelijke kerk in west-europa valt uiteen (vervolg) Karel V ervoer de Vrede van Augsburg als een enorme nederlaag. De Vrede van Augsburg 2.1 (4) Bij de Vrede van Augsburg in 1555 dwongen de vorsten Karel V de afspraak ‘cuius regio eius religio’ af. Die afspraak hield in dat de vorst het geloof van zijn onderdanen voortaan bepaalde. Karel V ervoer de vrede van Augsburg als een enorme nederlaag voor zijn politiek, want handhaving van de eenheid onder de christenen was één van zijn belangrijkste doelen.
Verschillen tussen het lutheranisme en het calvinisme 2.1 (5) 1. De christelijke kerk in west-europa valt uiteen (vervolg) In Nederland werd de calvinistische Kerk het belangrijkst (eerst Gereformeerde Kerk genoemd, later Nederlandse Hervormde Kerk). Belangrijkste protestantse Kerk in Nederland Verschillen tussen het lutheranisme en het calvinisme 2.1 (5) Twee belangrijke verschillen tussen de opvattingen van Calvijn en die van Luther: Bij de lutheranen is de vorst het hoofd van de Kerk. Bij de calvinisten bestuurt iedere ‘gemeente’ zichzelf door een raad van gekozen ouderlingen. Anders dan de lutheranen mogen calvinisten tegen hun vorst in verzet komen, als deze handelt tegen ‘Gods gebod'.