VLIEBERGH 2004 DNA! Natuurlijk, maar.... 2-1-2019.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Biotechnologische Wetenschappen
Advertisements

Aanbod BIOgenie derde graad
Technieken & toepassingen
Stamcelonderzoek en kloneren: ethische aspecten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Biotechnologie, voor iedereen
Chaos of duidelijkheid
DNA Technieken Hoofdstuk 8 VWO 4.
BIOTECHNOLOGIE Biotechnologie omvat technieken en productieprocessen waarbij gebruik wordt gemaakt van levende organismen of delen van organismen.
BIOTECHNOLOGIE.
RFLP Restrictiefragment-lengte polymorfisme
Veredeling, inteelt, recombinant-technieken, biotechnologie, ethiek
BIOTECHNOLOGIE.
basistechnieken van de recombinant-DNA-technologie
Synthese van ingewikkelde moleculen
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Synthetische biologie
Erfelijkheid Basisstof 11 en 12.
Basistechnieken van de recombinant-DNA-technologie door Peter Roels Monitoraat Wetenschappen K.U. Leuven Deel 2.
DNA Technieken Hoofdstuk 4 Havo 4.
Organismen worden gebruikt om producten te vervaardigen voor de mens
Organismen worden gebruikt om producten te vervaardigen voor de mens
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Mensverbetering? Wybo Dondorp; UM, Health Ethics Society Studium Generale - dinsdag 27 april 2010.
Restrictie Enzymen Bacteriele verdediging tegen virale infecties door restrictie- (knip) enzymen.
Thema 4 DNA Basisstof 1 Van genotype tot fenotype
Commerciële landbouw in de VS
Bioloog Het beroep.
DNA Technieken Klonen Recombinant DNA techniek Celfusie Knock out muis.
DNA Technieken Klonen Recombinant DNA techniek Knock out muis.
Par Planten Planten zijn: AUTOTROFE EUKARYOTEN
Moderne veredelingstechnieken door modificatie van het genotype
Thema 8 Moleculaire genetica
LEERLING ACTIVITEITEN
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Aan de slag met de e-rally in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 1 Soorten en namen. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
Thema 4 Gen-technologie DEEL 2 Genetica.
Thema 2.4 Gen-technologie DEEL 1 Genetica.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
DNA-technologie 1 Virus plaatst zijn eigen DNA (of RNA) in het DNA van de gastheercel, waardoor deze de bouwstenen van het virus kan maken.DNAbouwstenen.
Knutselen met DNA VWO.
Hartelijk welkom !. Programma najaar oktober 2011 Mevr. Marleen Verheyen Onderwerp : “ Alcohol en Drugsverslaving” 22 november 2011 Dr. Toon Goossens.
Stofwisseling Thema 1.
Erfelijkheid. mitose Mitose = gewone celdeling Hierbij ontstaan cellen met hetzelfde aantal chromosomen als de moedercel De mitose zorgt voor vervanging.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
1. genetische manipulatie bij mensen 1-2.2
Abstract thema Extra oefenen via Bovenbouw Havo/Vwo
B1: Genotype en fenotype
Biotechnologie. Veredeling : kruisingen en selectie planten gunstige eigenschappen combineren Weefselkweken: voor produceren van medicijnen, insecticiden.
Toelichting biologie in GWW
Virussen NW 2015 Hygiene en Gezondheid.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Thema Leven 2 Paragraaf 1: De moderne Westerse geneeskunde.
Genetische modificatie
DNA Technieken DNA Fingerprinting Klonen Recombinant DNA techniek
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
Virtuele Synthetische Biologie
Genetische modificatie – introductie
Congres Veeteelt en Volksgezondheid 4 juni 2010
DNA Technieken DNA Fingerprinting Klonen Recombinant DNA techniek
Thema avond VEILIGHEID
B. Stof 2 Prokaryoten B. Stof 3 Eukaryoten
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Thema 4 Mens en Milieu.
Transcript van de presentatie:

VLIEBERGH 2004 DNA! Natuurlijk, maar.... 2-1-2019

Leden werkgroep VlieberghSencie Hilde Bertrands Dora De Cremer Marie-France Finné Rudi Gysegom Ignace Nerinckx Ludo Pinceel Peter Roels Erik Smets Marion Crauwels 2-1-2019 Vliebergh 2004

WAAROM DIT THEMA? Input: voor het concreet invullen van de vernieuwde leerplannen ASO en TSO, Biologie (eindtermen) m.b.t. hoog-technologische ontwikkelingen en toepassingen in DNA research 2-1-2019 Vliebergh 2004

LEERPLANNEN Leerplandoelstellingen biotechnologie : n° 59 Het bestaan van een natuurlijke genoverdracht illustreren en aan de hand hiervan aantonen hoe de kennis van deze natuurlijke genoverdracht de weg naar kunstmatig genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s) geopend heeft. (W15, W16-partim, W17,W18, W20) (B21) (SET28) Leerinhouden : Aan de hand van voorbeelden de vectorrol van plasmiden aantonen. Ook virussen kunnen als vectoren fungeren. De noodzaak van restrictie-enzymen en ligasen voor het ontwikkelen van GGO’s komt hier aan bod. (LELE4, TTC2, TTC8) 2-1-2019 Vliebergh 2004

LEERPLANNEN Leerplandoelstellingen biotechnologie : n° 60 Toepassingen van genetische manipulatie en het ontstaan van transgene organismen met enkele voorbeelden illustreren. (W15, W16-partim, W17,W18, W20) (B21) (SET27, SET28) Leerinhouden : Voorbeelden geven van de productie van waardevolle stoffen, transgene planten en dieren met verbeterde eigenschappen op allerlei domeinen : geneeskunde, landbouw en veeteelt. (LELE4, LELE6) 2-1-2019 Vliebergh 2004

LEERPLANNEN Leerplandoelstellingen biotechnologie : n° 61 Het principe van enkele biotechnologische technieken beschrijven. (W15) (B21) (SET27, SET28) Leerinhoud : Animaties van PCR, DNA fingerprint,… met hun toepassingen in de geneeskunde, de landbouw, de veeteelt en het gerechterlijk onderzoek. (LELE3, LELE4, LELE6, TTC2, TTC5, MIED6) 2-1-2019 Vliebergh 2004

LEERPLANNEN Leerplandoelstellingen biotechnologie : n° 62 Zelfstandig informatie opzoeken over een biosociaal thema i.v.m. genetica (U). (W1, W11, W12, W*13) (B6, B*8) (SET29, SET30) Leerinhoud : Voorbeelden kunnen zijn : biodiversiteit, GGO’s, gentherapie, opsporen van gendefecten, eugenetica… (LELE3, LELE4, MIED6) 2-1-2019 Vliebergh 2004

LEERPLANNEN Leerplandoelstellingen biotechnologie : n° 63 De ethische dimensie van gentechnologie toelichten (U). (W16, W17, W21, W*22) (B2, B3) Leerinhoud : Bij de ontwikkeling van nieuwe technologische toepassingen is het maatschappelijk debat heel belangrijk. Sommige toepassingen blijken onmisbaar, andere zijn soms omstreden. (BUZ14, SOVA4, GEED7, MIED6, TTC2, TTC8) 2-1-2019 Vliebergh 2004

PROGRAMMA Woensdag 18/08/04 Voormiddag Plaats: Groot Auditorium, Zoölogisch Instituut - 10.00 - 10.50: Basistechnieken uit de recombinant- DNA-technologie: deel 1. Dr. Peter Roels, K.U.Leuven - 10.50 - 11.05: pauze - 11.05 - 11.55: Basistechnieken uit de recombinant- DNA-technologie: deel 2. 2-1-2019 Vliebergh 2004

Woensdag 18/08/04 PROGRAMMA Namiddag Plaats: Dekenstraat 2 te Leuven - 14.00 - 15.00: keuze 1 - 15.10 - 16.10: keuze 2 http://www.kuleuven.ac.be/bio/alob/alob/Vliebergh.htm 2-1-2019 Vliebergh 2004

PROGRAMMA Workshop 1: DNA-sequentiebepaling in de klas – een simulatie met papieren DNA-stroken. lokaal 02.29 Workshop 2: Van medicijn tot gen... en omgekeerd! Waar helpt bioinformatica bij het ontrafelen van werkingsmechanismen van medicijnen? lokaal G1 Workshop 3: ICT-toepassingen van DNA-fingerprinting, knippen/plakken/ligeren in vectoren, gel elektroforese. lokaal F1 2-1-2019 Vliebergh 2004

PROGRAMMA Donderdag 19/08/04 Voormiddag Plaats: Groot Auditorium, Zoölogisch Instituut - 9.30 - 10.20: Het dierlijk genoom als getuige van het Pleistoceen. Prof. Dr. Filip Volckaert, K.U.Leuven - 10.20 - 11.10: DNA in afstammings- en gerechtelijk onderzoek. Prof. Dr. Jean-Jacques Cassiman, K.U.Leuven - 11.10 - 11.25: pauze - 11.25 - 12.15: Het humaan genoomproject, en daarna? Prof. Dr. Peter Marynen, K.U.Leuven 2-1-2019 Vliebergh 2004

PROGRAMMA Donderdag 19/08/04 Namiddag Plaats: Groot Auditorium en Practicumzalen, Zoölogisch Instituut - 14.00 - 14.30: Scientist@work. Dr. Ann Van Gysel, Vlaams Interuniversitair Instituut voor Biochtechnologie - 14.30 - 15.30: keuze 1 - 15.40 - 16.40: keuze 2 http://www.kuleuven.ac.be/bio/alob/alob/Vliebergh.htm 2-1-2019 Vliebergh 2004

Programma Workshop 1: DNA in het gerechtelijk onderzoek – een simulatie met papieren DNA-stroken. practiumzaal Workshop 2: ICT-toepassingen op sequentiebepaling en PCR. practicumzaal Workshop 3: Rollenspel over menselijke erfelijkheid. Groot auditorium 2-1-2019 Vliebergh 2004