Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Respectvolle bejegening
Lotgenotencontact.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Presenteren en communiceren
Het perspectief van de oudere
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt.
Keuzes maken.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden van een zorgvrager
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Liefde en relaties.
Hand-Out.
Vijwilligerswerk met vreugde volhouden
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Nee Zeggen!.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoe gaan we dat voorkomen?
Intimiteit en ongewenste intimiteit
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
5 valkuilen & Tips.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015

Grenzen stellen Opkomen voor je eigen belangen Anderen vragen veel van je Stage organisatie Zorgvrager Collega Leidinggevende Eerlijk zijn Naar jezelf Naar je collega’s Naar anderen

Assertief zijn Zelfverzekerd Aangeven van jouw behoeften Weten wat je wilt/niet wilt Kunnen benoemen wat je wilt/niet wilt Rekening houden met andermans behoeften Rechten van de ander niet schaden

Assertief zijn - op een rustige respectvolle manier Maar wel voor je belangen op komen voor jezelf en je eigen belangen en behoeften, zonder de rechten van de ander te ontkennen.

Non-/sub-assertief Niet voor je eigen belangen opkomen Je houdt je eigen mening voor je Het lijkt voor een ander of je met de gang van zaken eens bent

Agressief reageren De ander aanvalt Je eigen mening ten koste van alles doordrijven Geen rekening houden met een ander Niet bewust zijn van wat het met een ander doet

Non-assertief Wacht af wat een ander vindt Zegt ja i.p.v. nee Geeft snel toe Durft geen kritiek te geven Gaat conflicten uit de weg Kan moeilijk met complimenten omgaan Komt veel voor bij verzorgenden in opleiding Nemen te veel hooi op de vork Ontevreden Burn-out

assertief Eigen mening is net zo belangrijk als die van anderen Stelt zich onafhankelijk op; durft nee te zeggen Durft initiatieven te nemen Durft gedachten en mening te uiten Geeft anderen ook de ruimte om mening te geven Vindt conflicten niet leuk maar gaat ze niet uit de weg Zoekt bij onenigheid niet naar schuldige maar naar oplossing

Agressief reageren Voelen zich aangevallen Eigen behoeften en belangen veilig stellen Geen rekening houden met anderen Kwetsen Discussie is niet mogelijk Geen mogelijkheid om oplossing te zoeken Overheersen van anderen Negeert anderen Luistert slecht of helemaal niet Is meestal heel onzeker Heeft overdreven veel kritiek Verheft stem, schreeuwt

Agressief reageren Ziet zijn gedrag niet als probleem Heeft geen inzicht in eigen gedrag Meestal een masker Luistert slecht of helemaal niet Houdt zo mensen op een afstand Leert niet van zijn gedrag Wekt erg veel weerstand op Heeft veel overdreven kritiek op anderen Vaak onzeker

Oorzaken gebrek aan assertiviteit Bescheidenheid Meer ervaring Meer kennis Ouder Hogere functie Afhankelijkheid gevoel oorzaken

oorzaken Angst Te hoge verwachtingen Verlegenheid Emotionele verwaarlozing Bang om afgewezen te worden Bang om gekwetst te worden Te hoge verwachtingen Verwachten dat een ander wel begrijpt wat je wilt Verlegenheid Hekel aan om in het middelpunt te staan Blozen Stotteren oorzaken

oorzaken Schuldgevoel Eenling zijn Bewuste keuze Willen anderen helpen Niet egoïstisch zijn Oorzaak opvoeding Eenling zijn Het lijkt of jij alleen een andere mening hebt Pesten Bewuste keuze Goed afgewogen oorzaken

Assertief wel zo prettig Anderen hebben daar respect en waardering voor Laat rustig horen wat jij wilt Gebruik de –ik- vorm Geef aan waarom je iets wilt Denk mee met oplossingen Maak er geen lang verhaal van Bereidt het goed voor Gebruik geen smoesjes Laat non verbale communicatie overeenkomen met wat je zegt (congruent)

opdracht Verwerkingsopdrachten bij H25 op blz. 195: 1 t/m 4