Onderzoek naar regeldruk in gemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VSCD Congres: Horecaregelgeving
Advertisements

1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Ondernemersfondsen in Nederland
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
(SNEL)vergunningen in Peel en Maas
Vergunningen Informatie Systeem
GRIP HOUDEN EN/OF REGELREDUCTIE
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
Onderzoek naar regeldruk in gemeenten Riek Siertsema – voorzitter MKB-Noord 8 november 2013.
Onderzoek naar regeldruk in gemeenten Dolf Kloosterziel, regiomanager MKB-Nederland/Noord-Holland 8 november 2013.
‘ Beter en concreter - goede regels, gerichte service’ 18 november.
APV 2013 GRIP HOUDEN EN/OF REGELREDUCTIE. Vereniging van Nederlandse Gemeenten In deze tien minuten: Een zeer korte geschiedenis Wat regelt een APV? APV.
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Koe & Ondernemer in Balans Jørn Kjær Madsen “Grote stappen veel resultaat”
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Project Kostendekkend maken (bouw) leges
Producten & Werkprocessen
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Minder regeldruk voor burgers, ondernemers en professionals Grondslag in bestuurlijke afspraken: uitvoeringsagenda.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Minder regeldruk voor burgers, ondernemers en professionals Grondslag in bestuurlijke afspraken: uitvoeringsagenda.
Bestemmingsplannen Beleid Bouwen Vergunningen APV Handhaven
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Regels voor verenigingen en commerciële horeca
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
1 functie De ondernemer centraal De knoppen voor wethouders en teams EZ Koos van Dijken Nijverdal, 28 april 2015.
Onderzoek naar regeldruk in gemeenten Jeppe Licht, Regiomanager Zuid-Holland 6 februari 2014.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Veiligheid in de wijk en Burgerparticipatie ALV Buurtvereniging Wilhelminapark.
BDO Bram Broess, Sponsoring, Marketing & Communicatie BDO Maurice de Kleer, partner BDO en hockeyambassadeur BDO hockeysponsoring.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
1 Programma 8 burger en bestuur Interne- en externe dienstverlening Vormgeving en ondersteuning lokaal bestuur.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
DFMopGlas, glasvezel voor het hele Fryske buitengebied!!
Advies aan gemeenteraad Bergen
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Drank- en Horecawet (DHW)
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Onderzoek naar regeldruk in gemeenten
Provincie Noord-Brabant
Vergunningenmanagement
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Onderzoek naar regeldruk in gemeenten
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar regeldruk in gemeenten 2-1-2019 Onderzoek naar regeldruk in gemeenten Anton Verbunt, Voorzitter MKB-Utrecht 2 januari 2019

Onderzoek naar lokale regeldruk 2-1-2019 Onderzoek naar lokale regeldruk Balans opmaken (6 jaar na nieuwe model-APV) Voorjaar 2013 quickscan uitgezet respons van 43% Resultaat: gemengd beeld, maar regeldruk is minder! VNG heeft de weg vrijgemaakt voor deregulering Maar liefst 6 jaar geleden heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten haar model Algemeen Plaatselijke Verordening gedereguleerd. Zo heeft de VNG de terrasvergunning, ventvergunning, objectvergunning en winkeluitstallingsvergunning geschrapt en de kapvergunning vereenvoudigd. In 2008 is het Bewijs van Goede dienst is ontwikkeld om dienstverlening aan bedrijven te verbeteren. In 2009 heeft VNG aan gemeenten een brief geschreven hoe de horeca-exploitatievergunning kan worden omgezet in een vrijstelling. Bovendien hebben VNG en het ministerie van Economische Zaken er bij gemeenten op aangedrongen om het indienen van een KvK-uittreksel bij een vergunningaanvraag te schrappen. Vanaf dit jaar (1-1-2013) mag de Welstandscommissie worden vervangen door ambtelijke toetsing op welstand.  Kortom de weg is voorbereid voor gemeenten om flink te snoeien in bureaucratie. Onderzoek MKB-Nederland In het kader van het lobbythema regeldruk heeft MKB-Nederland een onderzoek uitgezet onder alle Nederlandse gemeenten (met uitzondering van gemeenten in Limburg). Aan gemeenten (375) is gevraagd om de checklist van MKB-Nederland over regeldruk in te vullen. Deze checklist is opgezet om Lokale Partners te helpen in hun lobby richting de eigen gemeente. Met een respons van 43% (163 gemeenten) is dit een bijzonder succesvol onderzoek gebleken. Gemeenten hebben veelal nauwgezet en secuur de vragenlijst ingevuld waardoor een goed beeld is ontstaan over de huidige situatie in Nederland 2 januari 2019

Vergunningen 1 - resultaten 2-1-2019 Vergunningen 1 - resultaten 1. 73% heeft de vergunning voor winkeluitstallingen geschrapt 2. 61% heeft de vergunning voor reclameborden en menuborden geschrapt 3. 53% heeft de vergunning voor voorwerpen op de openbare weg geschrapt 4. 73% heeft ventvergunning geschrapt 5. 48% heeft terrasvergunning geschrapt Deze scores zijn niet slecht als je bedenkt dat zes jaar geleden de meeste gemeenten deze vergunningen nog eiste. Voor MKB-Nederland is schrappen van de vergunning voor voorwerpen op de openbare weg heel belangrijk. Zeker de tijdelijke vergunning voor steigers en containers. Deze vergunning wordt namelijk altijd afgegeven, het is immers niet wenselijk om verbouw- en opknap werkzaamheden te frustreren. Deze vergunning kan heel goed worden omgezet in algemene regels, zoals: - maximale duur dat het object mag blijven staan zonder vergunning - auto’s en ambulances moeten er langs kunnen. - et cetera Gemeenten die de terrasvergunning niet willen afschaffen, moeten hem tenminste voor 5 tot 10 jaar afgeven. 2 januari 2019

Vergunningen 2 - resultaten 2-1-2019 Vergunningen 2 - resultaten 6. 67% heeft gevelreinigingsvergunning geschrapt 7. 47% zijn de vergunningen onbepaalde tijd geldig 8. 28% vrijstellingen voor horecabedrijven die geen overlast veroorzaken 9. 9% kunnen horecabedrijven incidentele ontheffing van opening/geluid aanvragen voor dezelfde dag (Rotterdams verlaatje) De horecasector komt er slecht vanaf in de onderzochte gemeenten Horecaondernemers die nooit overlast veroorzaken kunnen vrijgesteld worden van de horeca-exploitatievergunning. Een vrijstelling kan immers altijd ingetrokken worden, als ondernemers zich niet gedragen. Zo beloon je goede ondernemers, terwijl de rest onder strengere controle blijft. Den Haag heeft dit uitgewerkt. Het mooiste voorbeeld van een innovatieve best practice op gebied van regeldruk is het Rotterdams Verlaatje: Een verlaatje is een tijdelijke ontheffing (voor één avond) van de reguliere sluitingstijd, maar ook van de geluids- en lichtbeperkingen van de inrichting voor een incidentele festiviteit en kan tot en met de dag van de festiviteit zelf worden aangevraagd (mits voor 22.00 uur of aanvang). Hoe werkt het? Alle horecabedrijven in Rotterdam kunnen een kraskaart aanschaffen, voor maximaal twaalf ontheffingen per jaar. Deze wordt in de horeca-instelling zelf bewaard. Zo’n kraskaart bestaat uit een krasdeel met codes om de ontheffing (het verlaatje aan te vragen) en deel voor op het raam. Daarmee is publiekelijk te zien wanneer een verlaatje is aangevraagd. 2 januari 2019

Vergunningen 3 - resultaten 2-1-2019 Vergunningen 3 - resultaten 10. 47% wordt de Bibob-toets selectief toegepast 11. 24% is gemeente tenminste 25% welstandvrij 12. 35% wordt de welstandscommissie geheel of gedeeltelijk afgeschaft (bedrijventerreinen) en vervangen door ambtelijke toetsing 13. 72% is de kapvergunningsprocedure sterk vereenvoudigd 14. 61% is het KvK-uittreksel geschrapt als indieningsvereiste De Bibobtoets wordt gedaan om te voorkomen dat een vergunning verleend wordt aan een ondernemer die met zwart geld werd (officieel: niet integer is). Deze toets kan een enorme papierstapel voor ondernemers met zich meebrengen. Het is daarom heel belangrijk dat gemeenten de toets alleen doet als een vermoeden van crimineel gedrag heeft. De gemeente Utrecht doet dit fantastisch en wordt door MKB gezien als een van de beste voorbeelden. Sinds 1 januari kunnen gemeenten de welstandscommissie geheel of gedeeltelijk afschaffen en vervangen door ambtelijk toetsing. MKB-Nederland is hier een groot voorstander van omdat Welstandscommissie nog nooit bewezen hebben objectief te zijn. Bovendien scheelt het ondernemers bureaucratie als grote delen van een gemeente – zoals bedrijventerreinen – welstandsvrij zijn. Dit zijn maatregelen waarmee gemeenten na de verkiezingen echt aan de slag moeten. Over de KvK-uittreksel kan ik helder zijn: het is een schande dat die nog steeds gevraagd wordt. Gemeenten hebben al jaren zelf toegang tot het Handelsregister. 2 januari 2019

Digitale dienstverlening - resultaten 2-1-2019 Digitale dienstverlening - resultaten 15. 37% is het Bewijs van goede dienst gehaald of wordt er aan gewerkt 16. 27% zijn alle ondernemersvergunningen gedigitaliseerd 17. 84% is de gemeentelijke website aangesloten bij Antwoord voor Bedrijven 18. 75% accepteert e-facturen 19. 39% overweegt op korte termijn met het Ondernemings- dossier te gaan werken indien ondernemers daarom vragen Dat 75% van de gemeente e-facturen accepteert is fantastisch. Die uitslag was hoger dan verwacht. Daarentegen wordt het wel de hoogste tijd dat gemeenten alle pdf-aanvraagformuleren gaan omzetten in echte digitale vergunningen en andersoortig formulieren. In 2017 hebben ondernemers en burgers het recht om digitaal zaken te doen met de overheid. Dan moet het geregeld zijn, maar ik hoop van harte dat het sneller gaat. Overigens is de Nederlandse overheid in hoge mate gedigitaliseerd vergeleken met het buitenland, nog we zijn zeker niet pessimistisch. 2 januari 2019

Waarom focus houden op regeldruk? 2-1-2019 Waarom focus houden op regeldruk? Een van de grootste ergernissen ondernemers Minder bureaucratie zorgt voor groei en innovatie Efficiencywinst voor gemeenten Het schrappen van onnodige formulieren, digitaliseren van dienstverlening en risicogericht inzetten van toezicht vermindert lasten voor bedrijfsleven. Belangrijk want het mkb:  is de banenmotor van de gemeente  zorgt voor een levendig centrum  is een belangrijke sponsor van lokale initiatieven en activiteiten  moet ons uit de crisis helpen Bureaucratie en regeldruk staan nog steeds in de ergernissen top 5 van ondernemers. Het verlagen ervan zou ook een speerpunt van gemeenten moeten zijn en blijven. Niet de ambtelijke procedures, maar de bedrijfsvoering van ondernemers zou centraal moeten staan in de dienstverlening. Het opruimen van overbodige formulieren en procedures en het digitaliseren van de dienstverlening zorgt ervoor dat ondernemers de ruimte hebben om te groeien, innoveren en dus investeren. B Bovendien levert het efficiencywinst op voor gemeenten zelf. Minder bureaucratie is belangrijk omdat het MKB belangrijk is! (banenmotor, sponsor, leefbaarheid, redder uit de crisis) 2 januari 2019

Verbeter top 3 MKB-Utrecht 2-1-2019 Verbeter top 3 MKB-Utrecht Vervang de (tijdelijke) objectvergunning door algemene regels Voer het Rotterdams Verlaatje in. Vervang de welstandcommissie (geheel/gedeeltijk) door ambtelijke toetsing en maak bedrijventerreinen welstandsvrij. (Als u nog een KvK-uittreksel uitvraagt, onmiddellijk mee stoppen!) Ik roep alle Utrechtse gemeenten op met deze top 3 aan de slag te gaan. Bedankt voor de aandacht. 2 januari 2019