Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Seksualiteit en intimiteit: Wat is normaal?
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Seksuele opvoeding van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis
Sensorische Informatie Verwerking
Seksualiteit: gave van God
Haptonomie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Seksualiteit Vanzelfsprekend?.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Methodische vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dossier Empowerment.
Ontwikkelingspsychologie
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Liefde en relaties.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Psychologieles 7 lesweek 7
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Beroepshouding en beroepscode
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Liefde en relaties.
Hand-Out.
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Powerpoint nummer 4/Psychopathologie voor BBL februari – Juli 2017
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Implementatie Code Goed Gedrag COC …2017
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Intensieve begeleiding
Liefde en relaties.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Ontwikkelingspsychologie
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen. Wat zie, voel en wil ik Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.

Even voorstellen…

Mensen met ernstige meervoudige beperkingen Er is sprake van 2 of meer verschillende vormen van beperkingen Beperkingen kunnen niet zonder meer bij elkaar opgeteld worden, ze beïnvloeden elkaar negatief

de communicatieve vaardigheden van deze cliënten zijn zeer gering de communicatieve vaardigheden van deze cliënten zijn zeer gering. De middelen die zij tot hun beschikking hebben om een boodschap over te brengen zijn beperkt. De signalen die deze cliënten uitzenden zijn klein en vaak niet voor de hand liggend. Signalen worden snel gemist of verkeerd geïnterpreteerd. De omgang met deze cliënten is niet vanzelfsprekend

Stellingenspel

Seksuele behoeften: wat zijn dat bij mensen met EMB: brainstorm

intimiteit, tederheid bieden en ontvangen, geborgenheid ervaren, hun eigen gevoelens bevredigen, hun gevoelens jegens de ander uiten.

EMB en seksualiteit Mensen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) ontwikkelen zich op allerlei gebieden, ook op seksueel gebied. Hun ontwikkeling verloopt anders, is vertraagd of stagneert, maar net als bij ieder ander begint de seksuele ontwikkeling bij 0 jaar.

Mensen met EMB hebben recht op seksualiteit en recht op passende begeleiding om de ontwikkeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Ze hebben ook recht op eigen invloed in bevrediging van hun behoeftes in iedere fase van de seksuele ontwikkeling. Dit vergroot voor hen de kwaliteit van leven.

www.seksualiteitemb.nl Boekje: Pubers laten van zich horen

Lichamelijke sensaties Ervaringen opdoen met het eigen lichaam is belangrijk voor de cognitieve, de motorische, de sensorische en de emotionele ontwikkeling. Maar ook voor de seksuele ontwikkeling. Het ervaren van plezier en genot bij aanrakingen van het lichaam. Bij het zien van personen, plaatjes, voorwerpen. Bij het horen van een stem. Bij het ruiken van een bepaalde geur. Er worden verschillende ontwikkelingsfasen doorlopen van ontdekken met de mond, de anus, de geslachtsorganen en lichamelijk contact.

Beeld van jezelf In de seksuele ontwikkeling speelt de vorming van een beeld van zichzelf als man of vrouw speelt een rol. Weten wat je geslacht is: je bent een man of een vrouw op basis van je chromosomen en uiterlijke kenmerken. Je hebt een genderidentiteit: je voelt je een jongen of meisje, man of vrouw. Je hebt een seksuele oriëntatie: een voorkeur voor mannen of vrouwen. Je voelt je aangetrokken tot de andere sekse of juist niet of tot beide.

Relaties met anderen De seksuele ontwikkeling vindt ook plaats in relaties met anderen. Jezelf voelen via de ander, gekoesterd en geknuffeld worden door de ander, zijn positieve lichamelijke en emotionele ervaringen.

Net als verstoringen op andere ontwikkelingsgebieden kan ook de seksuele ontwikkeling verstoord raken. Wanneer er geen aandacht voor de verstoring is kan dit leiden tot zich niet begrepen voelen, frustratie, angst en eenzaamheid of verdriet. Dit kan zichtbaar worden in bijzonder gedrag.

Observatielijst signalen van seksueel gedrag van mensen met EMB Doel: Gericht kijken naar seksueel getint gedrag en inzicht krijgen in de betekenis van dit gedrag, om er vervolgens eenduidig op te kunnen reageren.

Werkwijzen: De vragen van deze observatielijst geven richting. Vul zelf aan en beschrijf (indien mogelijk) nauwkeurig wat je ziet, hoort, voelt en denkt. Als onbekend is of én hoe signalen voorkomen maar het wel relevant wordt geacht, kan observatieonderzoek een vervolgstap zijn. De lijst kan worden gebruikt om een eerste indruk te krijgen van de aanwezigheid van signalen van seksueel gedrag. In dat geval kan de hele lijst worden ingevuld. Indien men specifiek naar één gedraging wil kijken, kan men de vragen bij het desbetreffende thema invullen.

Waarom wil ik dit uitzoeken? Ik wil de seksuele ontwikkeling van de persoon beschrijven in het zorgplan Ik wil weten waar ik precies naar kijk Ik wil onderzoeken of er signalen van seksueel gedrag zijn Ik wil een aantal signalen met elkaar verbinden Ik wil weten hoe mijn collega’s handelen Ik wil weten hoe te handelen Ik maak me zorgen Ik ben bang dat er mogelijk sprake is geweest van seksueel misbruik Ik ben bang dat de persoon zichzelf beschadigt Ik denk dat iemand hem of haar zou moeten helpen Anders nl…

Thema’s Verkennen met de mond Ontdekken van het geslacht Sensaties van de anus Lichamelijk contact Verliefdheid en relaties Sekserol Lichamelijke ontwikkeling

Opbouw van de vragen Er is sprake van de volgende gedraging(en) Is dit gedrag zorgwekkend? 0 Ja, omdat… 0 Nee, omdat… Wat is het gevolg van dit gedrag voor de persoon? Belemmerende factoren

VERDIEPENDE VRAGEN VOOR ÉÉN SPECIFIEKE GEDRAGING Kies één specifieke gedraging uit, namelijk: ………………………………………………. Waar treedt dit gedrag op? Hoe vaak doet dit gedrag zich voor? Wat is de functie van dit gedrag? Wat roept dit gedrag bij mij op? Welke reactie geef ik? Wat is het gevolg van mijn reactie voor de persoon?