Goederenstroom en voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online verkopen
Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online verkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen
5.2 Goederen verzendklaar maken Hoofdstuk 5 Online verkopen 5.1 Goederen verzamelen 5.2 Goederen verzendklaar maken 5.3 Aandachtspunten bij online bestellingen
Order verzamelen voorbereiden Hoofdstuk 5 Online verkopen Order verzamelen voorbereiden om welke order het gaat of je rekening moet houden met speciale wensen van de klant met welk systeem je verzamelt waar de goederen staan in welke volgorde je verzamelt hoe snel je moet verzamelen waar de goederen naartoe moeten
In de (online) order vraagt de klant om: Hoofdstuk 5 Online verkopen In de (online) order vraagt de klant om: een bepaalde hoeveelheid goederen een bepaalde kwaliteit een bepaalde prijs een bepaald afleveradres (bijvoorbeeld zijn huis, een pick-up-point of filiaal of het bedrijf waar hij werkt) een bepaalde afleverdatum voor de bestelde goederen
Hoofdstuk 5 Online verkopen
Route bepalen bij het verzamelen van orders: Hoofdstuk 5 Online verkopen Route bepalen bij het verzamelen van orders: Je begint met de zwaarste goederen. Daarna haal je de kleinere goederen op. Als laatste verzamel je de goederen die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Hulpmiddelen bij het verzamelen van orders:
Verpakkingen Verpakkingsmateriaal Etiketten: Hoofdstuk 5 Online verkopen Verpakkingen Verpakkingsmateriaal Papier en karton Kunststof Hout Glas metaal Etiketten: Barcode Behandelng Gevaren soms afvullen met vulmateriaal: Plastic schuim, luchtkussens, houtwol
Goederen verzendklaar maken in vijf stappen Hoofdstuk 5 Online verkopen Goederen verzendklaar maken in vijf stappen
Verpakken Redenen om te verpakken Hoofdstuk 5 Online verkopen Verpakken Redenen om te verpakken bescherming tegen beschadigingen van buitenaf bescherming tegen de omgeving bijvoorbeeld tegen weersomstandigheden om het product schoon te houden meerdere goederen in een verpakking stapelen van goederen mogelijk maken reclame op de verpakking klant of de medewerker te informeren wettelijke eisen en voorschriften goederen onherkenbaar maken (diefstal voorkomen)
Aandachtspunten onlinebestellingen Hoofdstuk 5 Online verkopen Aandachtspunten onlinebestellingen personeel voorraadbeheer verzendwijze en verzendkosten betaling retouren
Verzendwijze en verzendkosten Hoofdstuk 5 Online verkopen Personeel Moet flexibel inzetbaar zijn, omdat de personeelsbehoefte wisselt. Webwinkel is altijd open. Voorraadbeheer Keuze voor een of twee voorraden (online en offline) Verzendwijze en verzendkosten Zelf doen of uitbesteden Uitbesteden: letten op prijs, bezorgtijden, afhaaltijden Franco / niet-franco
Betaling Retouren goederen (vaak vooruit / internetbankieren) Hoofdstuk 5 Online verkopen Betaling goederen (vaak vooruit / internetbankieren) verzendkosten rembours: de klant betaalt goederen en verzendkosten aan de bezorger. Retouren Klant heeft recht op retour. Nadenken over retourstromen (via winkel of niet). Voorraadbeheer: rekening houden met retouren.
Leveringsvoorwaarden Hoofdstuk 5 Online verkopen Leveringsvoorwaarden Bijvoorbeeld: verzendwijze, verzendkosten, betaling, retouren de maximale levertijd de betaaltermijn en eventuele mogelijkheid om in termijnen te betalen de manier waarop een bestelling geannuleerd kan worden wat er gebeurt als een product niet meer leverbaar is hoe en wanneer een klant zijn geld terugkrijgt als hij het product retourneert of de klant wel of niet betaalt voor de verzendkosten bij retouren hoe lang de klant artikelen kan retourneren
Online verkopen vanuit andermans magazijn Hoofdstuk 5 Online verkopen Online verkopen vanuit andermans magazijn Fulfilment Voordelen van fulfilment: Je hebt minder personeel nodig. Je hoeft minder ruimte te huren voor opslag. Als de winkelier uitvalt, bijvoorbeeld door ziekte, gaat de verkoop gewoon door. Fulfilmentbedrijven zijn experts op het gebied van logistiek. snelle levering Nadelen van fulfilment: Als het fulfilmentbedrijf een fout maakt, dan wordt de eigenaar van de webwinkel daarop aangekeken. De eigenaar van de webwinkel is afhankelijk van een andere onderneming.