Goederenstroom en voorraadbeheer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bestellen Niveau 2 Kerntaak 2.
Advertisements

Fase 1 Ken de (detail)handel
Verwerken goederenstroom 2
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Verwerken goederenstroom 2
Verzendklaar maken H2 Goederen verzendklaar maken Logistiek teamleider.
Verkopen en kassa H5 Betalen en administratie Ondernemer detailhandel.
Verzendklaar maken H1 Goederen verzendklaar maken Logistiek medewerker.
1. Goederenontvangst voorbereiden 2. Goederen lossen en controleren 3
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Goederenontvangst / verzending
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Orderpicken Hoofdstuk 1 Orderpicken. Inhoud 1 Orderpicken 2 VAS-activiteiten 1.
Ontvangst en opslag Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst.
Goederen en voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer. Inhoud 1 De weg van goederen naar de consument 2 Goederenontvangst 3 Goederenopslag 4 Voorraadbeheer.
Goederen en voorraadbeheer
Lesbrief 2 Magazijnen.
Lesbrief 5 E-Commerce Source: wikimedia commons.
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Goederenstroom Goederenopslag.
Goederenstroom Online en offline.
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Ontvangt en verwerkt goederen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraad.
Hoofdstuk 2 Goederenopslag
Hoofdstuk 2 Ontvangst en opslag voorbereiden
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Goederenstroom Hoofdstuk 4 Derving.
Verwerken goederenstroom 2
Verwerken goederenstroom 2
Hoofdstuk 5 Voorraad inventariseren
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Verzamelen verpakken en verzenden
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 2 Goederenopslag
Hoofdstuk 3 De winkel verzorgen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verzamelen en verzenden
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Hoofdstuk 6 Bestellen.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Verwerken goederenstroom 1
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
Hoofdstuk 5 Afdeling goederenontvangst
Hoofdstuk 1 Goederenontvangst
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Hoofdstuk 8 Online bestellingen
Hoofdstuk 2 Ontvangst en opslag voorbereiden
Ontvangt en verwerkt goederen
Ontvangt en verwerkt goederen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Goederenstroom en voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online verkopen

Hoofdstuk 0 Goed voorraadbeheer in de retail Hoofdstuk 1 Goederenontvangst Hoofdstuk 2 Goederenopslag Hoofdstuk 3 Voorraad Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer Hoofdstuk 5 Online verkopen Hoofdstuk 6 Derving Hoofdstuk 7 Informatiesystemen

5.2 Goederen verzendklaar maken Hoofdstuk 5 Online verkopen 5.1 Goederen verzamelen 5.2 Goederen verzendklaar maken 5.3 Aandachtspunten bij online bestellingen

Order verzamelen voorbereiden Hoofdstuk 5 Online verkopen Order verzamelen voorbereiden om welke order het gaat of je rekening moet houden met speciale wensen van de klant met welk systeem je verzamelt waar de goederen staan in welke volgorde je verzamelt hoe snel je moet verzamelen waar de goederen naartoe moeten

In de (online) order vraagt de klant om: Hoofdstuk 5 Online verkopen In de (online) order vraagt de klant om: een bepaalde hoeveelheid goederen een bepaalde kwaliteit een bepaalde prijs een bepaald afleveradres (bijvoorbeeld zijn huis, een pick-up-point of filiaal of het bedrijf waar hij werkt) een bepaalde afleverdatum voor de bestelde goederen

Hoofdstuk 5 Online verkopen

Route bepalen bij het verzamelen van orders: Hoofdstuk 5 Online verkopen Route bepalen bij het verzamelen van orders: Je begint met de zwaarste goederen. Daarna haal je de kleinere goederen op. Als laatste verzamel je de goederen die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Hulpmiddelen bij het verzamelen van orders:

Verpakkingen Verpakkingsmateriaal Etiketten: Hoofdstuk 5 Online verkopen Verpakkingen Verpakkingsmateriaal Papier en karton Kunststof Hout Glas metaal Etiketten: Barcode Behandelng Gevaren soms afvullen met vulmateriaal: Plastic schuim, luchtkussens, houtwol

Goederen verzendklaar maken in vijf stappen Hoofdstuk 5 Online verkopen Goederen verzendklaar maken in vijf stappen

Verpakken Redenen om te verpakken Hoofdstuk 5 Online verkopen Verpakken Redenen om te verpakken bescherming tegen beschadigingen van buitenaf bescherming tegen de omgeving bijvoorbeeld tegen weersomstandigheden om het product schoon te houden meerdere goederen in een verpakking stapelen van goederen mogelijk maken reclame op de verpakking klant of de medewerker te informeren wettelijke eisen en voorschriften goederen onherkenbaar maken (diefstal voorkomen)

Aandachtspunten onlinebestellingen Hoofdstuk 5 Online verkopen Aandachtspunten onlinebestellingen personeel voorraadbeheer verzendwijze en verzendkosten betaling retouren

Verzendwijze en verzendkosten Hoofdstuk 5 Online verkopen Personeel Moet flexibel inzetbaar zijn, omdat de personeelsbehoefte wisselt. Webwinkel is altijd open. Voorraadbeheer Keuze voor een of twee voorraden (online en offline) Verzendwijze en verzendkosten Zelf doen of uitbesteden Uitbesteden: letten op prijs, bezorgtijden, afhaaltijden Franco / niet-franco

Betaling Retouren goederen (vaak vooruit / internetbankieren) Hoofdstuk 5 Online verkopen Betaling goederen (vaak vooruit / internetbankieren) verzendkosten rembours: de klant betaalt goederen en verzendkosten aan de bezorger. Retouren Klant heeft recht op retour. Nadenken over retourstromen (via winkel of niet). Voorraadbeheer: rekening houden met retouren.

Leveringsvoorwaarden Hoofdstuk 5 Online verkopen Leveringsvoorwaarden Bijvoorbeeld: verzendwijze, verzendkosten, betaling, retouren de maximale levertijd de betaaltermijn en eventuele mogelijkheid om in termijnen te betalen de manier waarop een bestelling geannuleerd kan worden wat er gebeurt als een product niet meer leverbaar is hoe en wanneer een klant zijn geld terugkrijgt als hij het product retourneert of de klant wel of niet betaalt voor de verzendkosten bij retouren hoe lang de klant artikelen kan retourneren

Online verkopen vanuit andermans magazijn Hoofdstuk 5 Online verkopen Online verkopen vanuit andermans magazijn Fulfilment Voordelen van fulfilment: Je hebt minder personeel nodig. Je hoeft minder ruimte te huren voor opslag. Als de winkelier uitvalt, bijvoorbeeld door ziekte, gaat de verkoop gewoon door. Fulfilmentbedrijven zijn experts op het gebied van logistiek. snelle levering Nadelen van fulfilment: Als het fulfilmentbedrijf een fout maakt, dan wordt de eigenaar van de webwinkel daarop aangekeken. De eigenaar van de webwinkel is afhankelijk van een andere onderneming.