Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de 4e workshop over:
Advertisements

….een korte presentatie
Risico’s en gevaren van techniek
Waardenmanagement De Transities
COMPETENTIEONTWIKKELING
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WELKOM BIJ. Werken met gevoel Gevoel en intuïtie als beste raadgever.
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Succesfactoren voor Top Teams
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
OGW op de Firtel.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader

Klinische les medisch maatschappelijk werk
Lastige situaties bij het coachen van groepen
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Welkom op onze thema-avond
Wedstrijd gericht trainen
Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker.
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
1. Even voorstellen   2. Mijn visie; - Fysiek fitte spelers
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Bepaal jouw SuperPowers!
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Sterker communiceren = relaties versterken
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Een vergadering organiseren
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Diersoortverdieping Hond
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid Dreigende escalatie Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid

Even voorstellen.. Deze presentatie is aangepast aan de werkelijke. Alleen als je hem afspeelt als diavoorstelling krijg je het juiste effect.

Niks nieuws… Gebaseerd op: procedures van de ME en AE; principes van groepswerk; overzicht houden; aanhouding van individuen;

De leerdoelen Vaardigheden aanhouden in groepsverband; In- en externe communicatie; Omgaan met Stress, Spanning en Emotie`s; Optreden onder verzwarende omstandigheden; Gevaarbeheersing en veilig werken; Evaluatie en schriftelijke afhandeling;

De rode draad Uitstraling; Groepsproces; Leidinggeven en ontvangen; Plan, alternatief plan, noodplan; Sfeerbepaling; Kort en zakelijk de-briefen;

Uitstraling

Groepsproces Alle (of zoveel mogelijk) fasen van het groepsproces doorlopen: Fase 1: Afhankelijkheid en inclusie Fase 2: Tegenafhankelijkheid en vechten Fase 3: Vertrouwen en structuur Fase 4: Werk Fase 5: Beëindiging Gebaseerd op de theorieën van: McGrath (1984) polariteitenmodel Shivastra, Overt en Neilsen (1983) Wheelan (1990) 5 fasen Remmerswaal (2006)

Sturing op groepsproces Autoritair Demo-cratisch Laissez faire Instructie Coachen Onder-steunen

Sturing op groepsproces Autoritair Demo-cratisch Laissez faire Instructie Coachen Onder-steunen

Sturing op groepsproces Autoritair Demo-cratisch Laissez faire Instructie Coachen Onder-steunen

Gewenste resultaat: Verantwoordelijkheid voor eigen leerproces: Docent bestoken met leervragen; Tegenspel aanspreken op gewenst/ ongewenst gedrag; Elkaar aanspreken op gewenst/ ongewenst gedrag; Niveau bepaling en elkaar hierop aanspreken;

De groep Kort en zakelijk de-briefen: Leider geeft tijd om stoom af te blazen; Leider vat het gehele proces kort samen; Iedereen geeft één tip en één top; Leider geeft aan wat hij meeneemt voor een volgend optreden;

Het individu (in de groep) De groep laten beseffen dat ieder een uniek individu is; Het individu laten beseffen dat hij/zij een groepsverplichting heeft; Wat is de individuele bijdrage aan de groep; Wat wilt het individu uitstralen;

Het individu (in de groep) Verontschuldigend -Vragend -Verdedigend -Gedeprimeerd -Je verplicht voelen -Lief - Verlegen - Miskend Wat zullen ze van me denken toegevend indirect geremd Scherp -kleinerend Gelijkhebberig Overheersend Beledigend Aanvallend Streberig Onderdrukkend Cynisch Eisend Afkeurend Direct Emotioneel eerlijk, maar niet passend - Actief Echt Moedig Capabel Vastberaden Flexibel Onafhankelijk Open Risico nemen Overtuigend Zelfbewust Verdraagzaam Toont gevoelens Bereikt zijn doel

Het individu (in de groep) Zeer agressief Assertief Zeer gevoelig Scherp -kleinerend Gelijkhebberig Overheersend Beledigend Aanvallend Streberig Onderdrukkend Cynisch Eisend Afkeurend Direct Emotioneel eerlijk, maar niet passend - Actief Echt Moedig Capabel Vastberaden Flexibel Onafhankelijk Open Risico nemen Overtuigend Zelfbewust Verdraagzaam Toont gevoelens Bereikt zijn doel Verontschuldigend -Vragend -Verdedigend -Gedeprimeerd -Je verplicht voelen -Lief - Verlegen - Miskend Wat zullen ze van me denken toegevend indirect geremd

Het individu (in de groep)

Het individu (in de groep)

Het individu (in de groep) Fish philosofie (youtube) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gNDP9jLuzXU

Het individu (in de groep) Play – Werk niet, maar speel! Make their day – Het is het feestje van de klant Be there – Zet je volledig in Choose your attitude – Jij bepaalt wie en hoe je wilt zijn

De groep: “Toppers” Commandant “Flankers” “Pakkers”

Hoe bereik je dit alles? Goalsetting Groepsproces centraal Besef van de noodzaak Praten, praten, praten!! Directe confrontatie Voorbeelden van studenten gebruiken Video opnames Alles vertalen naar de praktijk