Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid Dreigende escalatie Trainen voor waakzaamheid en dienstbaarheid
Even voorstellen.. Deze presentatie is aangepast aan de werkelijke. Alleen als je hem afspeelt als diavoorstelling krijg je het juiste effect.
Niks nieuws… Gebaseerd op: procedures van de ME en AE; principes van groepswerk; overzicht houden; aanhouding van individuen;
De leerdoelen Vaardigheden aanhouden in groepsverband; In- en externe communicatie; Omgaan met Stress, Spanning en Emotie`s; Optreden onder verzwarende omstandigheden; Gevaarbeheersing en veilig werken; Evaluatie en schriftelijke afhandeling;
De rode draad Uitstraling; Groepsproces; Leidinggeven en ontvangen; Plan, alternatief plan, noodplan; Sfeerbepaling; Kort en zakelijk de-briefen;
Uitstraling
Groepsproces Alle (of zoveel mogelijk) fasen van het groepsproces doorlopen: Fase 1: Afhankelijkheid en inclusie Fase 2: Tegenafhankelijkheid en vechten Fase 3: Vertrouwen en structuur Fase 4: Werk Fase 5: Beëindiging Gebaseerd op de theorieën van: McGrath (1984) polariteitenmodel Shivastra, Overt en Neilsen (1983) Wheelan (1990) 5 fasen Remmerswaal (2006)
Sturing op groepsproces Autoritair Demo-cratisch Laissez faire Instructie Coachen Onder-steunen
Sturing op groepsproces Autoritair Demo-cratisch Laissez faire Instructie Coachen Onder-steunen
Sturing op groepsproces Autoritair Demo-cratisch Laissez faire Instructie Coachen Onder-steunen
Gewenste resultaat: Verantwoordelijkheid voor eigen leerproces: Docent bestoken met leervragen; Tegenspel aanspreken op gewenst/ ongewenst gedrag; Elkaar aanspreken op gewenst/ ongewenst gedrag; Niveau bepaling en elkaar hierop aanspreken;
De groep Kort en zakelijk de-briefen: Leider geeft tijd om stoom af te blazen; Leider vat het gehele proces kort samen; Iedereen geeft één tip en één top; Leider geeft aan wat hij meeneemt voor een volgend optreden;
Het individu (in de groep) De groep laten beseffen dat ieder een uniek individu is; Het individu laten beseffen dat hij/zij een groepsverplichting heeft; Wat is de individuele bijdrage aan de groep; Wat wilt het individu uitstralen;
Het individu (in de groep) Verontschuldigend -Vragend -Verdedigend -Gedeprimeerd -Je verplicht voelen -Lief - Verlegen - Miskend Wat zullen ze van me denken toegevend indirect geremd Scherp -kleinerend Gelijkhebberig Overheersend Beledigend Aanvallend Streberig Onderdrukkend Cynisch Eisend Afkeurend Direct Emotioneel eerlijk, maar niet passend - Actief Echt Moedig Capabel Vastberaden Flexibel Onafhankelijk Open Risico nemen Overtuigend Zelfbewust Verdraagzaam Toont gevoelens Bereikt zijn doel
Het individu (in de groep) Zeer agressief Assertief Zeer gevoelig Scherp -kleinerend Gelijkhebberig Overheersend Beledigend Aanvallend Streberig Onderdrukkend Cynisch Eisend Afkeurend Direct Emotioneel eerlijk, maar niet passend - Actief Echt Moedig Capabel Vastberaden Flexibel Onafhankelijk Open Risico nemen Overtuigend Zelfbewust Verdraagzaam Toont gevoelens Bereikt zijn doel Verontschuldigend -Vragend -Verdedigend -Gedeprimeerd -Je verplicht voelen -Lief - Verlegen - Miskend Wat zullen ze van me denken toegevend indirect geremd
Het individu (in de groep)
Het individu (in de groep)
Het individu (in de groep) Fish philosofie (youtube) http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gNDP9jLuzXU
Het individu (in de groep) Play – Werk niet, maar speel! Make their day – Het is het feestje van de klant Be there – Zet je volledig in Choose your attitude – Jij bepaalt wie en hoe je wilt zijn
De groep: “Toppers” Commandant “Flankers” “Pakkers”
Hoe bereik je dit alles? Goalsetting Groepsproces centraal Besef van de noodzaak Praten, praten, praten!! Directe confrontatie Voorbeelden van studenten gebruiken Video opnames Alles vertalen naar de praktijk