Assertiviteit 2 SESSIE 16.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlot vergaderen Welkom.
Advertisements

ADHD-toolkit.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Werkvormen als vanzelf
Hogescholen in Dialoog
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Meegaan & tegengas geven
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Presentatie Bijeenkomst 4
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
In een jeugdgevangenis
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Welkom op onze ouderochtend
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
(HERKENNEN VAN) EMOTIES EN GEVOELENS
COMPLEXE POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS
Woede SESSIE 13.
VAARDIGHEDEN 2 Zelftroost en zelfzorg
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Herhalen en toepassen in een crisisplan
DISSOCIATIE SESSIE 3.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
SLAAPPROBLEMEN SESSIE 2.
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Kromme gedachten SESSIE 12.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Assertiviteit 3 en lichaamsbeleving
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
VAARDIGHEDEN 1 Afleidingstechnieken
Onterechte overtuigingen
G-Schema SESSIE 5.
VAARDIGHEDEN 3 Ontspanning, acceptatie, rust
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Assertiviteit 1 SESSIE 14.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Terugkombijeenkomst Het jaar voorbij
Afscheid voorbereiden
Afscheid, uitvliegen en toekomst
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Omgaan met verschillen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Transcript van de presentatie:

Assertiviteit 2 SESSIE 16

Agenda Welkom (5-10 min.) Nabespreking huiswerk (20 min.) Lezing (25 min.) Pauze (10-15 min.) Rollenspelen (20-30 min.) Huiswerk (20 min.) Sessie 16 - Assertiviteit 2

Checklist huiswerk Elke dag Huiswerkblad 1: G-schema schuldgevoel / schaamte (evt. met Infoblad). Huiswerkblad 2: welk vaardigheden toegepast op dit gevoel? Doe aan lichaamsbeweging/sport Sessie 16 - Assertiviteit 2

Sessie 16 - Assertiviteit 2

Sessie 16 - Assertiviteit 2

Lezing Opkomen voor jezelf A Richtlijnen assertieve vaardigheden (Infoblad 1) B Aanmoedigen bij assertiviteit (Infoblad 2) C Uitgebreidere richtlijnen voor assertiviteit (Infoblad 3) Sessie 16 - Assertiviteit 2

A Richtlijnen Assertieve vaardigheden Gebruik de Ik-boodschap Ik vind … Ik wil graag … Ik wil niet … Ik vind het niet prettig dat … Sessie 16 - Assertiviteit 2

A Richtlijnen Assertieve vaardigheden (vervolg) Verzoeken doen Tijd te bedenken wat je wilt Ik-boodschap Richt op gedrag ander Een of twee redenen Nodig de ander uit Nee zeggen Tijd om te bedenken wat je weigert Geef duidelijke weigering Kapotte grammofoonplaat Sessie 16 - Assertiviteit 2

A Richtlijnen Assertieve vaardigheden (vervolg) Kritiek geven Ontspan je Bedenk waarover kritiek Ik-boodschap Aanwijsbaar gedrag Eén ding Geef de kans te reageren Na je kritiek wat je graag anders wilt Kritiek ontvangen Blaas eventueel stoom af Vraag naar de bedoeling Geef je mening (eens/oneens) Ga in op/wijs het voorstel af Doe zelf een voorstel Sessie 16 - Assertiviteit 2

B Aanmoedigingen bij assertiviteit (Infoblad 2) Ik mag iets willen of nodig hebben Ik kan verdragen als ik het niet krijg Afgewezen verzoek ≠ fout verzoek Doelen niet bereikt ≠ ik ben onvoldoende vaardig Sessie 16 - Assertiviteit 2

C Uitgebreide richtlijnen (Infoblad 3a) Doel 1 Krijgen wat je wilt (BETOVER OOST) BEeschrijf de situatie Toon je gevoelens en meningen Opkomen voor jezelf VERsterk of beloon de ander Oplettend blijven Onderhandel Straal zelfvertrouwen uit Sessie 16 - Assertiviteit 2

C Uitgebreide richtlijnen (vervolg) (Infoblad 3b) Doel 2 De relatie goed houden (VIVO) Vriendelijk zijn Interesse tonen Valideer Ontspan Sessie 16 - Assertiviteit 2

C Uitgebreide richtlijnen (vervolg) (Infoblad 3c) Doel 3 Je zelfrespect behouden (OEWW) Oprecht blijven Excuses vermijden Waarden vasthouden Waarheidsgetrouw blijven Sessie 16 - Assertiviteit 2

Sessie 16 - Assertiviteit 2

Checklist huiswerk Lees Infoblad 1, 2 en 3 en herhaal Infobladen sessie 14. Breng het gespeelde rollenspel in de praktijk Oefen ook andere sociale situaties uit Infoblad 1 Oefen elke dag Een assertieve vaardigheid of richtlijn (Huiswerkblad 1) Sessie 16 - Assertiviteit 2