Inleiding beoordelen
Lesdoel Doel: een (nog) betere inleiding kunnen schrijven Hoe: je gaat inleidingen van klasgenoten lezen en beoordelen en je krijgt feedback op je eigen inleiding
Terugkijken Eisen aan een goede inleiding 1 Introduceert het onderwerp 2 Sluit aan bij het publiek (leeftijd, interesse, voorkennis, belang) 3 Is aandachttrekkend 4 Maakt duidelijk wat het probleem of de aanleiding is 5 Past bij de tekstsoort
Beoordelingscarrousel 5 eisen goede inleiding, 5 beoordelingsrondes Nummer 1 t/m 5 onder jouw inleiding Noteer bij elke ronde onder de inleiding klasgenoot + / - / +- en een tip of een top Geef je inleiding met de klok mee door en beoordeel punt 1 Geef weer met de klok mee door en beoordeel punt 2 enz.
Beoordelingsrondes Ronde 1 : Is het duidelijk wat het onderwerp van de tekst is? Ronde 2: Sluit de inleiding aan bij jouw leeftijd, interesse, voorkennis en belangen? Ronde 3: Trekt de inleiding jouw aandacht? Ronde 4: Maakt de inleiding duidelijk waarom de tekst is geschreven (probleem/aanleiding)? Ronde 5: Past de inleiding bij de tekstsoort?
Afronding Lees de feedback op jouw inleiding en stel elkaar vragen naar aanleiding ervan. Kies met elkaar de beste inleiding uit jouw groepje. De beste inleidingen worden voorgelezen. Herschrijf jouw eigen inleiding aan de hand van de feedback die je hebt gekregen.