Leerplanontwikkeling binnen scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Advertisements

Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Hogere denkvaardigheden
Voorlichting B3.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ontwerpprojecten In de praktijk
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Werken naar onderwijsbehoeften
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Onderwijskundig ontwerpen
Nooit meer hoeven kiezen tussen gekleed en casual!
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Van, voor én door het onderwijs.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Curriculaire spinnenweb
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding Masterclass Opbrengstgericht Werken Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Ambulante Begeleiding
De docent als veranderaar in de context van de school
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Kennis delen.
Curriculaire spinnenweb
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Keuzedelen schooljaar Opleidingen VP, MZ en VZ op de
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Meld u aan als lid van de Ouder Advies Raad (OAR)
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Leerplanontwikkeling binnen scholen Toelichting bij ''Leerplanniveaus'' uit de kennisbank

Typering van curriculaire ontwikkeltaken zelf onderwijsmaterialen ontwikkelen/maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen VRAAG: ooit zelf lesmateriaal ontwikkeld? Waar liep je tegen aan? (of later: dia 13) (SBCD, Schools as curriculumagencies) Zowel het hele proces van plannen, ontwerpen t/m ontwikkelen van materialen (dus een hele schoolorganisatie vormgeven, cf. nieuwe onderbouw), als het onderwijsproces en dus (deze) materialen implementeren en evalueren, als ook materialen kiezen. Belangrijk: het moet in een beperkte tijd te realiseren zijn. En docenten hebben zowel intellectuele als financiële bronnen nodig. Doet zich voor in verscheidene vormen. Sleutelvariabelen zijn: Wie is/zijn de ontwikkelaars Wat is de ontwikkelactiviteit Welke tijd is met de ontwikkeling gemoeid? SBCD: plannen, ontwerpen, implementeren en evalueren van een onderwijsleerprogramma door de school zelf Meso en microniveau Schoolontwikkeling Materiaalontwikkeling/leerplanontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling: docenten onderwijs en materialen onderzoeken/ analyseren

ACTIVITEIT BETROKKENEN zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen Onderwijsteam = hele team Voorbeeld van ingewikkelde samenwerkingsvorm: prestaties voor studenten 2e graadsopleidingen R'dam, SamenScholing. nu: docenten scholen, opleidingen, externen (OU), studenten die zelf hun curric uit prestaties samenstellen... onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN

[TIJDS]OMVANG ACTIVITEIT BETROKKENEN lange termijn middellange termijn een lessenreeks/ korte termijn werk een les[onderdeel] / eenmalige activiteit zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen Tijdsomvang: gaat om de tijdspanne waarop de materialen betrekking hebben: van een eenmalige ontwikkelactiviteit tot iets dat op de lange termijn betrekking heeft. Daarmee dus ook: omvang van materialen onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN

[TIJDS]OMVANG ACTIVITEIT BETROKKENEN lange termijn middellange termijn een lessenreeks / korte termijn een les[onderdeel] / eenmalig zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN