Gesprekstechnieken Les 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Coaching week Rotterdam Academy.
Gespreksvaardigheden
Onderzoeksvaardigheden 3

gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Reflecteren.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Observeren Les 3.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
STARR-Methode Wat is de STAR-Methode? Het idee achter de STARR-methode
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bijeenkomst startende mentoren
Reflecteren even pas op de plaats
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Gesprekstechnieken Les 4.
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Les 5: Verbale communicatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Op welke laag werk je?.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

gesprekstechnieken Les 4

Tot nu toe… LSD Kenmerken actief luisteren Parafraseren Soorten vragen

Terugblik Gespreksdoel, en waarom is dit belangrijk? Gespreksstructuur: 1) Aanloopfase 2) Planningsfase 3) Themafase 4) Slotfase Paragraaf 7.3 soorten gesprekken, allemaal volgens de gespreksstructuur

Rollenspel 2 rijen  1 rij hulpverleners, 1 rij cliënten (dit wordt ook omgedraaid) De twee voorste voeren een gesprek. Wanneer je het niet meer weet, mag je achteraan sluiten en neemt de volgende het over. De tweede persoon mag degene aantikken als je wilt inspringen. Degene die dan het gesprek voert, sluit achteraan. Spelregel: Niet te snel iemand aftikken en het gesprek overnemen!

Casus rollenspel Vincent (19) woont nu 6 maanden in een studio in Groningen, doet een opleiding detailhandel op het mbo. Sinds drie maanden gaat Vincent weinig naar school en presteert hij ook minder. Het liefst zit hij thuis te gamen. Hierdoor maakt hij het vaak laat en vindt hij het moeilijk om ’s ochtends vroeg op te staan. Tegen zijn ouders zegt Vincent dat alles goed gaat. Hij heeft geen zin in ’gezeik’. Daarnaast heeft hij het gevoel dat hij iets mist in zijn leven en weinig plezier meer heeft. Vincent is doorverwezen naar het maatschappelijk werk en heeft nu een eerste intake.

Inhoud Modellen adviesgesprek Oefenen met gespreksvoering Samen afsluiten

Sollicitatiegesprek met starrt Situatie Wat was de context waarin het voorbeeld zich afspeelde (5w+2H) Taak Wat was jouw taak in deze situatie? Actie Wat is er precies gezegd en welke actie is ondernomen? Resultaat Hoe werd hierop gereageerd en wat was het eindresultaat? Reflectie Hoe reageerden anderen op jouw handelen? Wat ging goed? Wat kon beter? Transfer Wat heb je geleerd? STARRT is de meest gebruikte methode waarmee sollicitanten geïnterviewd worden. Met de STARRT methode laat je de sollicitant concrete situaties beschrijven.

8.1 Modellen advies gesprek Diagnose-receptmodel  inhoudelijke advies Hulpverlener is deskundig en directief Valkuilen: Je betrekt de cliënt te weinig bij het denkproces. Je wilt de cliënt overtuigen jouw advies op te volgen. Hieruit ontstaat weerstand De hele dag voer je gesprekken: thuis, werk, school, huisgenoten, collegae etc. In de beroepspraktijk voer je gesprekken met cliënten. Deze gesprekken worden ook wel professionele gesprekken genoemd. Met deze gesprekken wil je iets bereiken: informeren, adviseren of je cliënt motiveren om iets wel of niet te doen. Afhankelijk van de vraag kies je voor het meest geschikte gespreksmodel: diagnose-receptmodel (inhoudelijke vraag) of participatiemodel (vraag over proces) Valkuilen: Je betrekt de cliënt te weinig bij het denkproces. Leg uit aan de cliënt hoe je tot het advies bent gekomen en laat de cliënt zelf kiezen uit de beste mogelijkheden Je wilt de cliënt overtuigen jouw advies op te volgen. Hieruit ontstaat weerstand

Participatiemodel  vraag over proces Hulpverlener is non-directief, cliënt is deskundig Fasen participatiemodel: Exploratie fase Hoe is de situatie? Wat heb je tot nu toe gedaan? Wat heeft dat opgeleverd? Kijk ook naar de omgeving. B) Probleemoplossende fase Samen met de cliënt de mogelijke oplossingen na. Hulpverlener kan suggesties geven en vragen wat de cliënt ervan vindt Verantwoordelijkheid ligt bij de cliënt Bij het participatiemodel help je de cliënt zelf na te denken over welke stappen hij het beste kan zetten op een bepaald moment in zijn leven. Vaak gaat het om een vraag waarbij emoties een rol spelen, zoals verdriet, acceptatie of angst, is de cliënt zelf de deskundige. Een ander kan niet zeggen welke keuzes hij/zij moet maken, als het gaat om toekomstplannen of relatie. Als professional participeer je in dit proces door verdiepende vragen te stellen en suggesties te doen, waarbij de nadruk ligt op de ander: wat vindt de cliënt belangrijk?

Belangrijk bij participatiemodel  Zelfredzaamheid bevorderen Cliënt staat centraal Als hulpverlener help je de ander zichzelf te helpen  onderzoekt mogelijkheden en de cliënt bepaalt zelf welke oplossingen het beste is en waarom. Kans op weerstand is kleiner, omdat de cliënt zelf met oplossingen kan komen. Valkuilen participatiemodel: - Cliënt wil te snel naar de oplossing - De cliënt verteld niet alle feiten - Het probleem wordt te complex (Vraag goed door, kom tot de kern van het probleem) - Maak er geen verhoor van - Luister goed en let op non-verbaal gedrag

oefenen https://www.youtube.com/watch?v=1c5zv_dJIN0 Ga in tweetallen een sollicitatiegesprek voeren volgens de STARR methode Wissel om na een gesprek en geef elkaar feedback. Je mag de stappen op bladzijde 142 erbij gebruiken Klaar? Lees de soorten gesprekken op blz. 133 t/m 140 + kritische beroepssituatie

Afsluiting Tips/Tops Vragen, mededelingen, inbreng of ideeën voor de volgende les? Volgende week: Motiverende gespreksvoering Thema 8 blz. 146 – 150 Duo’s maken voor het live-assessment!