Waarom leerlingenparticipatie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Samenwerken in burgerschap
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Welkom in….
Kinderen en hun sociale talenten
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
The medium is the message
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Communicatie met ouders
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Tweede bijeenkomst: Een veilige school voor iedereen!
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Kanjertraining..
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Workshop Identiteit?.
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Keuzes maken.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Oudertevredenheidsonderzoek:
Wat is DRAMA??.
Wat is coöperatief leren?
Gelijke kansen op school: het kan!
Piet Van Schuylenbergh
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Denkbeelden van jongeren over democratie
Leerlingenoverleg Gent
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Zwart wit denken in de klas
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
JUIST GYM.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Effectieve inspraakmethodieken
Effectieve inspraakmethodieken
Vergaderen met/overtuigen van volwassenen
JUIST GYM.
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Onze school is een KiVa-school!.
Vergaderen met/overtuigen van volwassenen
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Heb jij ballen voor scrummen?
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Waarom leerlingenparticipatie?

Decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad 1 Omdat het in de wet staat en in het verdrag van de rechten van het kind Het Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind 01.01.2011 pas datum en voettekst aan via "Lint > Invoegen > Tekst > Koptekst en voettekst"

2 Omdat leerlingen degene zijn die de beslissingen ondergaan én vragende partij zijn Zij voelen dagelijks de gevolgen van beslissingen die de school neemt; zij zijn ervaringsdeskundigen in het schoolleven. Jongeren weten vanuit hun ervaring als leerling wat beter kan en misschien ook hoe dat moet gebeuren. Daarom is hun mening belangrijk en absoluut relevant. 01.01.2011 pas datum en voettekst aan via "Lint > Invoegen > Tekst > Koptekst en voettekst"

Omdat het beter kan Er is nog veel verbetering mogelijk om de mening van leerlingen serieus te nemen, zowel op school als in de klas. 3 Onderwijsspiegel 2016- jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie 01.01.2011 pas datum en voettekst aan via "Lint > Invoegen > Tekst > Koptekst en voettekst"

4 Omdat het positieve gevolgen heeft voor leerlingen Het welbevinden van leerlingen verhoogt Wie zich goed voelt op school, gaat ook beter presteren en heeft een hogere leermotivatie. Leerlingen leren omgaan met diversiteit (in leeftijd, levensbeschouwing, seksuele identiteit, etnische achtergrond, sociale klasse…). Wie participeert ervaart elkaars diversiteit en kan van daaruit leren er mee om te gaan op een verdraagzame manier Leerlingen ontwikkelen door te participeren vaardigheden die in de praktijk weinig aandacht krijgen. Onderwijsspiegel 2016- jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie 4

5 Omdat het positieve gevolgen heeft voor de school Het beleidsvoerend vermogen van de school neemt toe. Scholieren vullen de blinde vlek van directie op het schoolbeleid in. Samen verhogen jullie de kwaliteit van de school: in de lessen, op de speelplaats, buiten de schoolmuren.

Omdat het positieve gevolgen heeft voor de maatschappij 6 Omdat het positieve gevolgen heeft voor de maatschappij De school leidt mee de burgers van morgen op. De school wil leerlingen vormen tot zelfstandige mensen die verantwoordelijkheid opnemen en hun bijdrage leveren in de maatschappij. Dat betekent: durven opkomen voor zichzelf en voor anderen en zich daarbij respectvol en democratisch opstellen. Leerlingen moeten op school zelf op die manier worden benaderd, en kansen krijgen om mee verantwoordelijkheid te dragen en zich mee verantwoordelijk te voelen. Het hele schoolbeleid is een middel tot participatie.