Hoe gaan we dat voorkomen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Uitslag enquête over online pesten
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Verborgen vormen van pesten
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Themabijeenkomst Pesten
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
PESTEN slaan duwen plagen roddel stelen schelden Uitsluiting
die niet om jou zou huilen.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012
Hoe kun je helpen? Laat je klasgenootje er niet alleen voor staan!
Ongewenste omgangsvormen
Godsdienst 1.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
© Wilma de Hond 2015.
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Dictee 6.2 succes.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Reclame Masters | Ik en reclame!
Ouderavond pesten Welkom
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Op zoek naar antwoord.
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Welkom Ouderavond Montessorischool Helmond gedrag weerbaarheid pesten
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Veilig werken met de Grief Wat zijn de gevaarlijke en wat zijn de veilige zones.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Omgaan met kritiek en conflicten Een pastoraal appel.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
info spreekbeurt over warcild
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Liefde en relaties.
Doet ie het of doet ie het niet?
EHBO-lessen.
Ik stop het pesten.
Voor wat hoort wat Plaatje.
Trauma sensitief lesgeven
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onze school is een KiVa-school!.
Wat doe jij?.
Vriendschap en verliefdheid
Liefde en relaties.
Kaarten zaligsprekingen
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Iedereen in de dramadriehoek
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Hoe gaan we dat voorkomen? Pesten en uitsluiting Hoe gaan we dat voorkomen?

Plagen, pesten of uitsluiting? PLAGEN = eenmalig, prettig, ook grappig voor naar wie je het doet PESTEN = vaker, onprettig, meestal naar iemand met minder macht DISCRIMINATIE* = oneerlijke ongelijke behandeling, vaak uitsluiting, afkeuring, stereotypering, ontmenselijking *Discriminatie is de meest erge en vaak een geaccepteerde vorm van pesten

Waarom pesten mensen elkaar? Ze voelen zich onzeker en verbergen dat door stoer of gemeen te doen Ze denken dat hun eigen positie hoger wordt, als ze anderen naar beneden trappen Mensen steunen pestkoppen omdat ze bang zijn zelf gepest te worden als ze niet meedoen Ze weten niet hoe ze met macht moeten omgaan

Macht in de groep Wie is het meest populair? Wie zijn de leiders? Hoe gaan de leiders om met hun macht? Egoïstische macht: ik doe wat ik wil en vecht me naar boven Voorzichtige macht: ik ben de leider maar ik hou me aan onze regels Eerlijke macht: ik wil het beste voor mijn groep en alle deelnemers

Hoe werkt pesten? Er zijn een of meer leiders die pesten Er zijn een of meer helpers van de primitieve stijl-leiders Er zijn meelopers, die meedoen Er zijn buitenstaanders, die niets doen Er zijn slachtoffers, die zich vaak machteloos en alleen voelen Dus als pesten eenmaal begint, is het moeilijk te stoppen omdat de meesten eraan meedoen of zich er niet mee willen bemoeien. Iedereen kan per situatie een andere rol hebben! Slachtoffers worden in een andere situatie uit frustratie soms pestkoppen…

Hoe stoppen we pesten? Leiders: Helpers: Meelopers: Buitenstaanders: Slachtoffers:

Hoe stoppen we pesten? Leiders kunnen hun macht beter gebruiken om de groep goed te laten samenwerken Helpers kunnen prettig gedrag helpen en niet meedoen met onprettig gedrag Meelopers kunnen niet meer meedoen met onprettig gedrag Buitenstaanders kunnen beseffen dat hun groep onprettiger wordt en dat ze beter bijstanders kunnen worden Slachtoffers kunnen hulp zoeken om zich sterker te voelen en anderen te vertellen dat de situatie onprettig is

Voornemens van deze klas (voorbeelden) We letten op dat iemand die geplaagd wordt het ook leuk vindt Als we ons irriteren, zeggen we dat “Ik vind dit; doe alsjeblieft zo…” We laten iemand niet alleen zitten We werken samen Als iemand depri lijkt, vragen we wat er aan de hand is We spreken iemand die onprettig plaagt aan We vertellen de leraar als er iets niet goed gaat in de groep Iets zeggen over wat niet goed gaat is geen verraad