Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De historie & de toekomst
Van uitleggen leer je het meest
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Goede doel 2013 Boeken voor Zuid-Afrika. Hier ligt Zuid-Afrika Hier ligt Nederland.
Cluster 4 gerelateerde problemen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
hoe autismevriendelijk ben ik
Vergoedingsregeling dyslexie
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Autisme Spectrum Stoornissen
Basisschool ‘t Heuvelke
Communiceren met Marloes
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Stage: Basisschool de Klingerberg
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Informatieve bijeenkomst
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Het belang van voorlezen
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Dementie en een verstandelijke beperking
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Spelling & Dyslexie 2 week
Passend onderwijs.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Basisschool Voortgezet onderwijs
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Praat+teken Praat+teken is een product van Epas
Curriculumontwerp AVO
Eindopdracht kwaliteitszorg.
© UNIEK IN DE KLAS.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Aanpak van laaggeletterdheid
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Taalbeschouwing week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Basisschool Voortgezet onderwijs
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8

Kijk eerst dit eens … Waarom is dit raar?

Thema van vandaag: communicatieve stoornissen Niet alleen uitspraak (bv. slissen, stotteren). Ook pragmatische stoornissen: maximes van Grice, coherente communicatie. Inzoomen: TOS + autisme.

Centrale vragen: 1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? 2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? 3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? 4. Welke communicatieproblemen kunnen autistische leerlingen hebben?

1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit?

1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? Logopediste over TOS

1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? Filmpje Ezra (vanaf 3.50) Filmpje Karina

1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? I.h.a.: verbindingen tussen hersengebieden anders, taal minder goed verwerkt (moeite met onthouden + leren van woorden/klanken).

1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? Onzichtbaar probleem, dus hierdoor snel onbegrip Vaak aanname verstandelijke beperking, maar bij TOS staat dit op zichzelf. ≠ laag IQ ≠ laag taalaanbod

1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? Oude definitie: ESM (ernstige spraak- en taalmoeilijkheden). Engelse definitie: SLI (specific language impairment). TOS ≠ taalachterstand (didactische resistentie).

Centrale vragen: 1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? 2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? 3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? 4. Welke communicatieproblemen kunnen autistische leerlingen hebben?

2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? Prevalentie dyslexie? ca. 5% Comorbiditeit? Prevalentie TOS: 5 - 7% - ADHD: ca. 5% - autisme: ca. 1 - 2%

2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? Bij NT2-leerlingen vaak onderdiagnose: weinig woorden, moeite op woorden komen, slecht verstaanbaar, veel fouten in zinsbouw, erg korte zinnen. Multiculturele communicatie.

2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas?

2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? Passend onderwijs: 2014, basisonderwijs vs. speciaal basisonderwijs. Soms ambulante begeleiding op basisschool, middelbare school, mbo door instellingen als Kentalis en Auris.

2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? Cluster 2: doof/slechthorend of een communicatieve beperking. Communicatieve beperking: TOS of vorm van autisme. Indicatie cluster 2? Dan vaak ambulant begeleider.

2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? Filmpje middelbare school.

Centrale vragen: 1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? 2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? 3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? 4. Welke communicatieproblemen kunnen autistische leerlingen hebben?

3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? Deze vraag laat zich niet in een paar dia's beantwoorden … Wikiwijs: Handboek TOS, veel concrete tips.

3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? Leerlingen met 'echte' indicatie: krijgen dus ook hulp via instanties. Examen: meer tijd (net als bv. bij dyslexie). Wikiwijs: materiaal van SLO voor lezen, schrijven, luisteren, spreken.

3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? Later evt. zelf verder bekijken: filmpjes van meisje met TOS (Mariëlle Vermeulen). https://youtu.be/kcNXA7szlmA?t=213

Centrale vragen: 1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? 2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? 3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? 4. Welke communicatieproblemen kunnen autistische leerlingen hebben?

4. Communicatieproblemen bij autisme Hypothese: verschillen in bouw van het brein. Onderzoek bij jongens met TOS, met autisme (plus controlegroep). ● jongens met TOS: linkerhersenhelft kleiner, rechts juist groter (= verklaring moeite met taal)

4. Communicatieproblemen bij autisme Hypothese: verschillen in bouw van het brein. Onderzoek bij jongens met TOS, met autisme (plus controlegroep). ● jongens met autisme: links normaal, rechts nog groter dan bij TOS ● geen stoornis: links iets groter

4. Communicatieproblemen bij autisme - communicatieproblemen bij autisme: ● informatieverwerking anders ● conceptvorming komt niet tot stand ● moeite met betekenisverlening ● details op de voorgrond ● verhaal niet kunnen plannen

4. Communicatieproblemen bij autisme TOS autisme - compenseren met gebaren - korte verhalen - moeite met misverstanden in communicatie gebaren hebben effect: ouders passen zich ook aan - reageren minder op beurtwisseling - veel details - sluit minder goed aan bij conversatie

4. Communicatieproblemen bij autisme Prevalentie TOS: 5 - 7% - ADHD: ca. 5% - autisme: ca. 1 - 2%: hiervan 50 - 80% taalontwikkelingsstoornis (vooral pragmatisch)

4. Communicatieproblemen bij autisme Voorbeeld communicatieprobleem bij autisme. (vanaf 14.15 + vanaf 17.30)

Asperger

Asperger ´Welke t vervalt er van het woord eighteen, de eerst of de tweede?’, vroeg Dirk aan zijn docente Engels. Achttien, had zij zojuist uitgelegd, spel je met twee t’s, in het Engels vervalt er een t. De docente dacht dat Dirk een grapje maakte, maar hij meende het serieus. Toen zij het antwoord schuldig bleef, verliet Dirk boos de klas.

Asperger Taalgebruik leerlingen vaak op hoger niveau dan taalbegrip. Normaal tot zeer begaafde leerlingen met autisme in communicatie regelmatig overschat. bron: https://wij-leren.nl/autisme-communicatie.php (geraadpleegd op 17-06-2018)

ASS Breed begrip (vandaar afkorting: 'spectrum'). Individueel afstemmen, evt. in communicatieprofiel: weten hoe leerling communiceert + welke problemen er kunnen spelen. Docententeam samen met leerling + ouders.

Letterlijk of figuurlijk? Natalie (10 jr.) zegt tegen de leerkracht: “Ik heb gegymd, dat kun je wel zien aan mijn haar”. De leerkracht vraagt: “Hoe kan ik dat zien?” Natalie antwoordt: “Nou, met je ogen natuurlijk.”

Letterlijk of figuurlijk? Jarno (14 jr.) komt bij de Intern Begeleider en vertelt dat het in de klas op dat moment niet goed gaat. Leerkracht maakt de opmerking: “Als het hier is gebeurd, gaan we er wat aan doen.” Jarno zegt: “Nee niet hier, in lokaal 14.”

Letterlijk of figuurlijk? Leerkracht zegt tegen Agnes (15 jr): “Je zit op een speciale school, hoe kom je hier zo terecht?” Agnes antwoordt: ”Eerst op de snelweg, toen was er een bordje met 2 kilometer en Groningen Zuid en toen was ik hier.”

Tips voor communicatie Link naar site met tips voor communicatie. Let op: 'autisme' is net als TOS een breed begrip. Iedereen is anders.

Centrale vragen: 1. Wat is TOS en hoe ziet dat eruit? 2. Hoeveel kinderen hebben TOS? Kom ik ze tegen in de klas? 3. Hoe kan ik als docent een leerling met TOS helpen? 4. Welke communicatieproblemen kunnen autistische leerlingen hebben?