PROEVERIJ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redactioneel schrijven Les 3
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Hoe word je een ster? *.
Redactioneel schrijven Les 2
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het geven van een workshop
Effectieve instructie
Ho 8: Portfolio.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Talent in Ontwikkeling
Samen goed eten Amstelmeerschool, januari 2008.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Het presenteren van het onderzoek
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Het motiveren van leerlingen in het VO
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Welkom.
VERSTERK WAT WERKT.
Solliciteren: wat wil ik?
Onderzoeksvaardigheden 3
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Opbrengstwerken met het 4D-model
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
humor in reclame, werkt dat ?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom instructeurs!.
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Creatopia| Basisonderwijs
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
BOM-model PV 25/03/2014.
Het tweede LOS-gesprek
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Inspelen op innovaties
ADL Les 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

PROEVERIJ

Samenwerkend Leren een proeverij

DUO Interview In tweetallen: A interviewt B over opdrachten waarbij leerlingen samenwerken of samenwerkend leren. B interviewt A over opdrachten waarbij leerlingen samenwerken of samenwerkend leren. In viertallen: A1 vertelt over B1, B1 over A1 A2 vertelt over B2, B2 over A2

Samenwerkend Leren Vijf sleutelbegrippen Creëer positieve wederzijdse afhankelijkheid Zorg voor individuele aanspreekbaarheid Stimuleer interactie Besteed aandacht aan sociale vaardigheden Besteed aandacht aan het groepsproces (Ebbens et. Al., 1997; Johnson & Johnson, 1996) Hoe passen deze sleutelbegrippen op de vorige werkvorm duo interview?

Digitaal Samenwerkend Leren Aandachtspunten voor samenwerkend leren in een digitale leeromgeving: Stel middelen beschikbaar die digitale samenwerking kunnen ondersteunen Instrueer studenten hoe ze met de digitale middelen kunnen werken Kies voor een blended vorm van samenwerkend leren in plaats van volledig digitaal Geef een duidelijke, concrete opdracht Laat studenten hun tijd inplannen en doe dat zelf ook (Baars & Van de Ven, 2002)

VOLLEDIGE INSTRUCTIE EEN VOORBEELD Wat? Wat moeten je leerlingen doen en waarom? Hoe? Hoe gaan ze aan de opdracht werken? Welke stappen doorlopen ze? Werken ze samen of alleen? Tijd? Hoe veel (doorloop)tijd hebben ze voor deze opdracht? Hulp? Waar of bij wie kunnen je leerlingen hulp halen of vragen? Opbrengst? Wat ga jij of gaan jouw leerlingen met de opbrengst doen? Klaar? Wat kun je gaan doen als je klaar bent?

Proberen? Via http://bit.ly/smwl05062018 kun je in deze presentatie. Maak een dia, geef feedback, etc. Probeer het maar uit. Je hebt bewerkingsrechten.