Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van de UNCO-MOB
Advertisements

Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HPO Sector Kinderopvang
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Motivatie van de professional Willy Limpens
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Hoofdstuk 8 Implementatie
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Discussiegroepen - resultaten
Plan van aanpak Ter inspiratie, geen blauwdruk.
2.7. Samenvatting Chaymae Faïk 1BASWA. 1. Een bepaalde manier van zorgen 1989: Eerste Nederlandse, kleinschalige woonvorm Eind de jaren 90  populair.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Symposium Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg dinsdag 13 juni 2017
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
“Samen zorgen voor een goede dagstart”
Anders kijken, anders doen
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Behavior Based Safety Warehousing
bij kwaliteit en outcome
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Monitoren & Verbeteren
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Antibioticaresistentie en teamleren
De zorg verandert, het toezicht verandert mee
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
In gesprek over werkdruk
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
| 2 januari 2019 | Risicoanalyses informatiebeheer bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch – aanpak, resultaten, wensen Interne titel Marieke Klomp, adviseur.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Actieleren.
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Monitoring Vooral om van te leren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Format PPT Kwaliteitsgesrpek Waardigheid & trots op locatie LOCATIE XX
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit Verbetercyclus Waardigheid en trots Monitorings- en verbeterinstrumentarium

Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden versus leren & verbeteren, in dezelfde cyclus.. Hoe maken we kwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid? Verplichtingen Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg: Continue werken aan verbeteren door zorgverleners Lerend vermogen zichtbaar maken Jaarlijkse cliëntraadpleging Kwaliteitsplan met verbeterparagraaf per locatie Jaarlijks uitbrengen van een kwaliteitsverslag

Kwaliteitsplan, kwaliteitsverslag

Meten: inzicht in ervaren kwaliteit, bijdrage aan kwaliteit van leven en randvoorwaarden Dialoog centraal Dialoog op 3 niveaus: Medewerkers Bewoners/ mantelzorgers Bestuur MT Verbeterapp: Verdieping op thema’s voortkomend uit meting Wat zijn ervaringen, hoe vaak komt iets voor? Welke verbetertips hebben medewerkers en bewoners In gesprek en resultaten verbeterapp: geeft inzicht in eigen en team normen en waarden, teamontwikkeling: het gesprek aan gaan, elkaar aanspreken etc. En acties: bedoeling is echt aan de slag met verbeteren op basis van (meet)informatie

Verbetermeting 360: cliëntervaringen en zelf-evaluatie KK Inhoud: Persoonsgerichte zorg Wonen en welzijn Veiligheid Leren en verbeteren Randvoorwaarden: Leiderschap, governance, management Personeelssamenstelling Gebruik van hulpbronnen Gebruik van informatie Netto Promotor Score (NPS) Ervaringen met 8 thema’s Kwaliteitskader Verbetermeting 360

Verbetermeting 360 voorbeelden vragenlijst

Verbetermeting 360 Dashboard

Verbetermeting 360 Dashboard

Verbeterdialoog Na Verbetermeting 360: Snelle terugkoppeling resultaten Ervaringen kwaliteit delen en bespreken Verschillende perspectieven Verschillende niveaus: teams, bewoners/ familie, behandelaren, Bestuur/MT Daarna: Steeds terugkerend gesprek Verbeteracties en resultaten Professionele normen en team normen Kernwaarden Teamontwikkeling

Verbetertool Clientraadpleging

Verdiepende vragen aan bewoners Maaltijd wordt beoordeeld met een 3,3 Vragen in Verbeterapp: Hoe ervaart u het tijdstip waarop de maaltijd plaatsvindt? Hoe ervaart u de kwaliteit van het eten? Hoe ervaart u de sfeer tijdens de maaltijd? Hoe ervaart u de keuze mogelijkheden ten aanzien van het menu? Toelichting Welke verbetertips heeft u? Opgehaalde feedback: Het eten is vaak koud Het is onrustig tijdens de maaltijd Er wordt niet opgediend wat ik had besteld Het is niet zo gezellig De frites zijn slap en koud Verbeteracties: Borden voorverwarmen in de magnetron Menukaart uitprinten Tafelkleedjes op tafel, rustige muziek aan Medewerker blijft aan tafel zitten Zelf frites bakken ipv uit centrale keuken.

Vragen aan het team: onderzoeken Op een PG-afdeling is er vaak sprake van agressief gedrag van bewoners Vragen in de Verbetertool: Is er vandaag sprake geweest van agressief gedrag van een bewoner? Op welk tijdstip/ tijdens welk zorgmoment was dit? Wat ging eraan vooraf? Heb je je gehouden aan de afgesproken werkwijze? + toelichting Resultaten: Inzicht in de frequentie, momenten en situaties Inzicht in gehanteerde normen en gesprek over gewenste norm Input voor overleg met psycholoog en arts Nieuwe afspraken Afname van agressief gedrag

Verbetertool Mini-enquête omgeving van en voor het team Thema’s onderzoeken of (dagelijks) monitoren Verbetersuggesties ophalen Effect verbeteracties toetsen Digitaal verbeterbord Verbeteracties vastleggen en volgen

Uitkomsten audits, klachten & complimenten, MIC/MIM, zorginhoudelijke indicatoren

Verantwoorden Verbetermeting 360 Verbeterdialoog Kortcyclisch verbeteren Kwaliteit in de teams: leren en ontwikkelen Verantwoording kwaliteit teamniveau Uitkomsten Verbetermeting, team, locatie, organisatie Uitkomsten Verbeterdialoog Verbeterthema’s & (Resultaten) verbeteracties Kwaliteits-informatie Verantwoording: Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Meten en verbeteren: input Kwaliteitsplan en Kwaliteitsverslag Dialoog en verbeteren: lerend vermogen zichtbaar N.B. Link naar kwaliteitskader. KVC geeft output op verschillende niveaus: Verbetermeting: hoofdlijnen: wat gaat goed, wat moet beter Verbeterdialoog: leren en reflecteren van ervaringen en uitkomsten. Verbeterapp: Verbeteracties, resultaten verbeteracties Kwaliteitsindicatoren Veiligheid: verplicht vanuit KK > ook tonen in Team dashboard kwaliteit.

Succesfactoren implementatie Commitment en support van leiding Voldoende tijd voor teamsessies en verbeteren Goede begeleiding bij Verbeterdialogen en verbeteren Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Informeren en betrekken bewoners en familie Borging en gebruik van informatie Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC

Rollen bij implementatie Verbetercoördinator: Intern procesbegeleider, linking pin naar andere organisatie onderdelen Verbetercoaches: begeleiden zorgteams bij Verbeterdialoog en kort cyclisch verbeteren Kartrekkers (zorg)teams: beheren Verbeterapp en brengen resultaten in in teamoverleg Bestuur en MT: uitdragen commitment, faciliteren van verbetercultuur Implementatie coach: begeleidt de implementatie volgens train-the-trainer principe