Effectief en motiverend leidinggeven – Projectmatig werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Projectmanagement 5e druk ISBN
Advertisements

Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Teamleren, hoe werkt dat?
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Vergaderen en notuleren
Workshop Testen 16 februari 2011
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
De competente projectleider
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Studentenstudios bouSST01p.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Welkom Project ‘Introductie’ Workshop vergaderen Opleiding Vastgoed en Makelaardij 1 of 8 oktober 2007 M. Daemen.
PGO! In PGO ligt het accent op het zelf doen, je gaat actief aan de slag met vragen uit een beroep, je bestudeert praktijksituaties en leerstof die daar.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Vergaderen en onderhandelen
Werkoverleg en Medezeggenschap
Tilburg University Maarten Grootendorst Maarten Heidenrath
Vergaderen.
Leerdoelen SMART maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde Kaderweekend – 29 januari 2006 Vergaderen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Efficiënt vergaderen…
Sessie vergadertechnieken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 Voorbereiding ‘DIN-dag’ Bert Timmerman: 31 januari 2013.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Effectief vergaderen Goed vergaderen is een kunst. Zowel van de voorzitter als van de deelnemers wordt een grote mate van vergaderdiscipline gevraagd.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Vergaderen tijdens een project
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Welkom bij de Week van het Succes!
Niets is wat het lijkt.
Bijeenkomst September 2015
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Communicatie. Lesinhoud Doel van de les Terugblik Stof over vergaderen Vragen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Sessie vergadertechnieken
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Rob Goossens Het Werkplan.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Een vergadering organiseren
Deel 6: Lezen Hoofdstuk 2 Notulen 1.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Burgerschap Samenwerkend leren
Groepsdynamica Forming
1 VMBO BK deel Regelmaat in tabel Regelmaat in tabel 1 1.
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Vergaderen, vergadertechnieken, overleggen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Samenwerken en communicatie
Transcript van de presentatie:

Effectief en motiverend leidinggeven – Projectmatig werken 1

Programma projectmatig werken Groep of team? Marshmallow challenge Proces – Inhoud – Procedure Taakgericht en relatiegericht Projectfasen Functionele rollen en document Bij deze workshop ligt de nadruk op het stuctureren, de procedures van teamwerk. © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Je kent het verschil tussen een groep en een team. Leerdoelen: Je kent het verschil tussen een groep en een team. Je begrijpt hoe het proces en de procedure de inhoud beïnvloeden bij het samenwerken. Je kent de fases van projectmatig werken. Je kunt samen met je teamleden een samenwerkingsovereenkomst (SWO) en een Plan van aanpak (PVA) opstellen (aan de hand van formats). Je weet wat de rol van voorzitter, notulist en deelnemer vooraf, tijdens en na een vergadering inhoudt. Je bent je bewust van het verschil tussen taakgericht en procesgericht vergaderen. Je kunt een agenda en notulen met besluitenlijst maken. Je ziet de noodzaak van SMART-doelen formuleren. © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

HET SCHIP Als groep gaan jullie een schip ontwerpen en tekenen. De tekening moet de groep voorstellen en weergeven • hoe de groep samenwerkt. • waar ze vandaan komt en waar ze naartoe gaat. • hoe de rollen over de bemanning zijn verdeeld. De groep als geheel is het schip; de deelnemers zijn de bemanning. Ontwerpfase (ongeveer 10 minuten) Bespreek eerst met elkaar het ontwerp, ga nog niet tekenen. Tekenfase (ongeveer 30 minuten) Maak een tekening van het schip. Bespreek de taakverdeling aan boord en verdeel de functies onder de aanwezigen. Het is niet de bedoeling dat groepsleden functies gaan delen. Mogelijke functies zijn: scheepseigenaar, kapitein, eerste en tweede stuurman, scheepsarts, scheepsdominee, bootsman, eerste machinist, marconist, scheepstimmerman, zeilmaker, kok, koksmaatje, matrozen, ketelbinkie, verstekeling, drenkeling, scheepskat, boegbeeld, zeemeeuw, albatros. Presentatiefase (maximaal 5 minuten per groep) Elke groep presenteert het eindresultaat. Aansluitend evaluatie (aan de hand van opnames). © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Groep of team? Groep = mensen ie samenwerken. Team = elkaar aanvullen met competenties zodat synergie ontstaat. 1 + 1 = 3 Zie par. 6.1 en 6.2 EML © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

De marshmallow challenge Bouw met vier personen in 18 minuten een zo hoog mogelijke stabiele toren van 20 sprieten spaghetti, een meter plakband en een meter touw. Bovenop de toren moet een marshmallow kunnen liggen, zonder dat de toren instort. Dia bevat link. Rechtendragend plaatje. Alternatief: geef de link naar deze pagina, maar niet in de dia. © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

© 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Wat heeft een team nodig? Gemeenschappelijk doel Betrokkenheid op doel en op elkaar Duidelijke rollen en verantwoordelijkheden Heldere werkafspraken en procedures Onderling vertrouwen en respect Zie par. 6.2 EML Wat zijn effectieve teams? © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Zie paragraaf 6.6 EML en 7.4 Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Prototype Bouwtekening Scenario Projectfasen Initiatiefase Definitiefase Ontwerpfase Voorbereiding Uitvoering Evaluatie Vooronderzoek Opdracht- verkenning SWO Samenwerkings- overeenkomst PVA Plan van Aanpak PVE Programma van eisen Concept Prototype Bouwtekening Scenario Digitaal ontwerp … Draaiboek Inkoop materialen en hulpmiddelen Instructies uitvoerenden Product komt tot leven Eindverslag Aanbevelingen Nazorg Aanpassingen © 2012 Noordhoff Uitgevers bv 10

Voorbereiding vergadering Doel: beeldvormend, oordeelvormend, besluitvormend Datum en tijdstip Plaats Deelnemers: rollen en functies Agenda opstellen Uitnodigen © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Projectrollen Projectleider: planning en taakverdeling Voorzitter: taakgericht en groepsgericht Notulist: uitvoerig en / of beknopt verslag, besluitenlijst en actiepunten Deelnemers: expertise, verantwoordelijkheid, motivatie en assertiviteit Zie paragraaf 7.3 Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Agenda Opening Notulen van de vorige vergadering Ingekomen stukken Mededelingen Wisselende agendapunten W.v.t.t.k. Rondvraag Sluiting Zie paragraaf 6.6 EML/ Zie paragraaf 7.2 Zelfmanagement Wisselende agendapunten: doornummeren en kopje geven in agenda en notulen dat de lading dekt. © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Besluitvorming: BOMB-model Beeldvorming: signaleren, analyseren, creatief denken, formuleren kernvragen en thema’s Ordenen (voorzitter): samenvatten Meningsvorming (discussie): argumenteren Besluitvorming: kiezen (aan de hand van criteria) Aanvulling bij bespreken wisselende agendapunten © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Besluitvorming Mogelijkheden Meerderheidsbesluit > 50% of > 2/3 Unanimiteit Consensus (zoveel mogelijk overeenstemming) Eenmansbeslissing (veto) Zie ook EML blz 93 consensus © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Aandachtspunten notuleren Tijdens vergadering luisteren / noteren afkorten voorstructureren Na de vergadering uitwerken met aandacht voor: selectie ordening taalhantering Zie paragraaf 7.5 Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Basisgegevens notulen locatie bespreking begintijd en datum namen aanwezigen + functie in vergadering namen afwezigen m.k. en z.k. onderwerp bespreking (kan algemeen zijn) Zie paragraaf 7.5 Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Uitwerking notulen basisgegevens bovenaan namen sprekers onderstrepen houd volgorde van de agenda aan kopjes boven/ witregels tussen de onderdelen goed Nederlands: geen telegramstijl tegenwoordige tijd Zie paragraaf 7.5 Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Vergadertypen grappenmaker zwijger berijder van stokpaardje ijdeltuit angsthaas vechter meeloper lobbyist warhoofd © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

SMART-doelen Specifiek  wat ga ik precies doen? Meetbaar  wanneer heb ik het goed gedaan? Acceptabel / aanwijsbaar  wie is / zijn daarvoor (mede)verantwoordelijk? Realistisch  haalbaar? Anders bijstellen! Tijdgebonden  eindtijd waarop het doel behaald moet zijn. Zie paragraaf 1.7 Leerdoelen en paragraaf 5.2 over SMART-doelen in Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Voorbeeld SMART-doel Ik zorg dat na iedere vergadering op dinsdag de uitgewerkte notulen uiterlijk woensdag17:00 uur via Dropbox voor alle teamleden beschikbaar zijn. Dit doe ik volgens ons format met een bijbehorende besluiten- en actiepuntenlijst. © 2012 Noordhoff Uitgevers bv

Taken voorzitter voorbereiden van de bespreking vergadering openen en sluiten introduceren agendapunten agenda bewaken en de tijd in de gaten houden deelnemers stimuleren zorgen dat iedereen aan bod komt structuur en sfeer bewaken regelmatig samenvatten en conclusies trekken besluitvorming begeleiden stemmingen leiden vergaderprocedures hanteren en bewaken bemiddelen bij conflicten en meningsverschillen Zie paragraaf 7.4 Zelfmanagement © 2012 Noordhoff Uitgevers bv