Marktvormen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vraag en aanbod.
Advertisements

Hoofdstuk 10 Handel en Marketing
Marktvormen.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Het prijs- of marktmechanisme
Marktvormen Economie.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Marktgedrag, strategie en instituties
Oplossingsstrategieën
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Midden in de wereld:.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Het geheel van vraag en aanbod
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Lesbrief Europa. Hoofdstuk 1: waar produceren Oorzaken internationale handel – Natuurlijke omstandigheden – Infrastructuur – Loonkosten/product M.b.v.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Midden in de wereld:.
Welkom havo 3..
Lesbrief Markt & Overheid
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom havo 3..
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
“De vertaalsector zou verder
Transcript van de presentatie:

Marktvormen

Markten Concrete markt Abstracte markt Geheel van vraag en aanbod factoren Plek waar vragers en aanbieders elkaar ontmoeten Aantal vragers en aanbieders De aard van het product Toetredingsmogelijkheden Transparantie (doorzichtigheid) van de markt

Volkomen concurrentie MK Homogeen product P1 Veel aanbieders/vragers GTK P2 Vrije toetreding en uittreding P3 Transparante markt Hoeveelheidaanpasser 3 2 1 p A2 V1 A1 A3 Q Aanbodlijn = MK-lijn boven de GVK-lijn in verband met de dekkingsbijdrage die positief moet zijn

Onvolkomen concurrentie (1) monopolie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen monopolie 1 veel homogeen NS, MS Windows `1 = één aanbieder beheerst tenminste 80% van de markt Wettelijk monopolie: bij wet mag alleen de Staatsdrukkerij bankbiljetten maken Natuurlijk monopolie: bepaalde zeldzame grondstoffen Economisch monopolie: octrooi

Onvolkomen concurrentie (2) oligopolie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen oligopolie monopolie 1 NS, MS Windows enkele veel vooral heterogeen Mobiele telefonie enkele = een paar aanbieders beheersen tenminste 80% van de markt Geen prijsconcurrentie uit angst voor prijzenoorlog Product onderscheiden t.o.v. concurrentie: heterogeen Meeste consumentenartikelen

Geknikte prijsafzetlijn Q2 Q0 Q1

Onvolkomen concurrentie (3) monopolistische concurrentie Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen Aandelen monopolistische conc. oligopolie enkele vooral heterogeen Mobiele telefonie monopolie 1 NS, MS Windows veel veel heterogeen detailhandel Binnen bepaalde grenzen blijven klanten ‘hun bedrijf’ trouw. Reclame is belangrijk, omdat andere producenten sterk verwante producten aanbieden. Veel keuzemogelijkheden voor de consument

Samenvattend Marktvorm Aantal aanbieders Aantal vragers Soort product Voorbeeld volkomen concurrentie veel homogeen aandelen monopolistische conc. heterogeen detailhandel oligopolie enkele vooral heterogeen Mobiele telefonie monopolie 1 NS, MS Windows Hoe lager in het schema, hoe groter de invloed van de producent op de prijs Markten waarbij de vragers beperkt zijn, worden nu niet behandeld

Invloed op de prijs Hoeveelheids- aanpasser Prijs- zetter