Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Advertisements

Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de exacte vakken: vakspecifieke begeleiding.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de zaakvakken: vakspecifieke begeleiding.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Dyslectische leerlingen en de praktijkvakken en creatieve vakken: vakspecifieke begeleiding.
Collectief portfolio groep 3
Leswijzer Nieuwsbegrip
Workshop begripsvorming
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Taalbeleid.
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Voorbereid op Stage Les 4.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
voor familie en vrienden van
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Bijeenkomst September 2015
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Kritisch denken ‘vertaald’
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Aanleren van taalgerichte bètadidactiek: Mogelijkheden in de lerarenopleiding
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Virtual Reality in de les
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Paspoort griekse goden
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Dide Breuer.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Module 6; didactisch handelen
Instructie geven en uitvoeren
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
taal speelt een rol in alle vakken
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Het succes van de taalbewuste docent
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs

3. Taalgericht vakonderwijs Programma: 1. Introductie 2. Historisch redeneren 3. Taalgericht vakonderwijs 4. Taalsteun? 5. Begripsvorming 6. Combineren! 7.evaluatie

Leerdoelen: De student kent de 3 doelen van historisch redeneren De student kan minstens 3 componenten van historisch redeneren benoemen. De student kent de 4 voorwaarden voor het implementeren van taalgericht vakonderwijs. De student kan in zijn eigen woorden uitleggen waarom taalgericht vakonderwijs belangrijk is in het geschiedenis onderwijs. De student kennen een aantal praktisch toepassingen van taalsteun. De student kan in zijn eigen woorden uitleggen wat een schrijfkader is m.b.t. taalgericht vakonderwijs. De student kent de werkvormen welk woord weg en verboden te zeggen als combinatie van historische redeneren en De student weet waar die meer informatie ten aanzien van werkvormen in taalgericht vak onderwijs en historisch redeneren kan vinden. De student kan de checklist ‘werkvorm’ gebruiken.

1. Introductie Instructie: Het begrip? Eén persoon op de gang Werkvorm: Verboden te zeggen Instructie: Het begrip? Eén persoon op de gang Bepalen verboden woorden In groepjes van 3 uitleg bepalen. Leg een begrip uit zonder de verboden woorden. In de lespraktijk: Doorgaan met werkvorm in groepjes van 3.

1. Introductie Verboden woorden

Waarom was deze werkvorm een trigger voor Historisch redeneren? Welke van de doelen van historisch redeneren komen terug in deze werkvorm? Doelen historisch redeneren: Beschrijven van processen als verandering en continuïteit. Verklaren van historische fenomenen en gebeurtenissen. Vergelijken van historische fenomenen en periodes.

Welke componenten moet een leerling gebruiken voor deze werkvorm?

Taalgericht vakonderwijs

Waarom? Begrippen Lezen Schrijven Schooltaal Taalgericht vakonderwijs Vakonderwijs waarin naast vakdoelen de benodigde taalvaardigheid expliciet is benoemd. Die vak- en taaldoelen worden simultaan ontwikkeld via onderwijs dat 1.Contextrijk is 2. Interactie mogelijkheden heeft 3.Taalsteun bied. Waarom? Begrippen Lezen Schrijven Schooltaal

Contextrijk: Geef opfris- en denkvragen Taalgericht vakonderwijs Contextrijk: Geef opfris- en denkvragen Kader een lessenreeks in de actualiteit Gebruik schema’s Maak het onderwerp zichtbaar en tastbaar Inventariseer wat leerlingen al weten

Wat weet ik al? Wat wil ik weten? Wat heb ik geleerd?

Onderwijsleergesprek Taalgericht vakonderwijs Interactie mogelijkheden Samenwerkend leren Onderwijsleergesprek

Werkvorm: denken, delen, uitwisselen Vraag: Denk je dat het voordoen van een oefening door een docent hardop, beter is dan de leerlingen zelf over de opdracht na te laten denken?

Hoe wordt de aangeboden (vak)taal toegankelijk? Taalsteun? Taalsteun Hoe wordt de aangeboden (vak)taal toegankelijk? Voordoen, voorbeelden geven Schrijfkaders Een leerzaam gesprek voeren

Onbekende tekststructuren, zoals een betoog/mening Taalsteun Schrijfkaders Onbekende tekststructuren, zoals een betoog/mening

Taalgericht vakonderwijs Waarom voldeed deze werkvorm aan taalgericht vakonderwijs? Contextrijk? Interactiemogelijkheden? Taalsteun?

Deconfessionalisering Begripsvorming Deconfessionalisering Aanpak:

Vluchtelingen, (een) nieuw (Probleem)? Wat denk jij?

Historische begrippen Begripsvorming Soorten begrippen: Historische begrippen unieke generieke

Methodologische begrippen = structuurbegrippen Nodig voor de beoefening van de geschiedenis: Standplaatsgebondenheid Oorzaak en gevolg Continuïteit en verandering

Veel, 91 sleutelbegrippen stappenplan: Introductie Uitleg van de betekenis Actief gebruiken Controleren van begripsvorming Moeilijk!!! Veel, 91 sleutelbegrippen Abstract ‘Fuzzy concepts’

Noteer als duo 3 begrippen Wissel de kaartjes met een ander duo Werkvorm: Begrippen tekenen Maak duo’s Noteer als duo 3 begrippen Wissel de kaartjes met een ander duo Eén pakt het kaartje en tekent een begrip, de ander raadt. www.leraar24.nl

Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan Werkvorm: Welk woord weg aflaten Calvijn Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan

Kortom: 2 vliegen in één klap Combineren! Raakvlakken Historisch redeneren en taalgericht vakonderwijs: Taalvaardigheden nodig om historisch te redeneren Opdrachten in spreken en schrijven Contextrijk sluit aan op vergelijken Samenwerkend leren Vak- en schooltaal = begrippen Kortom: 2 vliegen in één klap

Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan Werkvorm: Welk woord weg Waarom voldeed deze werkvorm aan taalgericht vakonderwijs? Contextrijk? Interactiemogelijkheden? Taalsteun? aflaten Calvijn Betalen voor de slechte dingen die je hebt gedaan Welke componenten van historisch redeneren moet een leerling gebruiken voor deze werkvorm?

Combineren! Werkvorm checklist Sluit de werkvorm aan bij het vak/taaldoel? Moet de leerling beschrijven, verklaren, vergelijken? (evaluatieve vragen..) Welke van de 6 componenten zijn er gebruikt: 1.Contextualiseren/2.historische begrippen gebruiken/3.structuurbegrippen gebruiken/4. gebruik bronnen/ 5.argumenten gebruiken/ 6.Historische vragen stellen Is de werkvorm contextrijk? Zijn er interactie mogelijkheden? Bied ik taalsteun? Hoe…….

Meer informatie: www.taalgerichtvakonderwijs.com

Vraag van oud-studenten van de opleiding: Hoe zit het met beheersingsniveaus?? http://www.vgnkleio.nl/lesmaterialen/taxonomisch-model-beheersingsniveaus-historische-vaardigheden/