Participatory Action Research

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Advertisements

Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
De “ leraar” als rolmodel
Congruentie / VELON Congruentie in onderliggende opvattingen van schoolcultuur en actieonderzoek Een casestudie Hans van Huijgevoort
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
‘Geef uw team vleugels’
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
29 / 30 March /20 Business English Werkboek B1 Sector Administratie N3-4 Unit 8.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
This, that, these, those Aanwijzende voornaamwoorden
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Sculpting 3D.
Innovate-IT Enkele toepassingen
Just Science Done Right!
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Wat betekent “OPEN” voor jou?
MAKING A BAND.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
ACTmodel van psychopathologie
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Software Development fundamentals
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
State of play Niek de Wit Directorate for Sustainability
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Participatory Action Research Wageningen Centre for Development Innovation Riti Hermán Mostert

Programma 5 min. Intro 15 min. Werkwijze WCDI & creëren van leeromgeving 40 min. Exploreren van methodes voor participatieve feedback

17 SDG’s – onze globale context

Knowledge in action

ToC , developed in the 1990s is not new ToC , developed in the 1990s is not new. The dynamic model was preceded by the ZOPP and the GOPP from GTZ (1960), later known as the Logical Framework (logframe) by USAID. Since 1969. Logical and relevant questions for management decisions. Idea is that for changes at the end of a project many mini-steps need to be taken at beginning and midterm. Dealing with complexity we know that there are many small contributions to change and it became increasingly difficult to evaluate this on the basis of logframes. I.Vogel: three sources for doing ToC 1. evaluation and 2. social change/reflexive practice and 3. complexity thinking (but 1 and 2 are the main ones)

Een van de principes voor effectieve samenwerking is het mogelijk maken van een leeromgeving Omgeving scheppen zodat mensen gaan luisteren, samen kritisch nadenken, open communiceren. Participatieve feedback en evaluatie gedijt in een goede leeromgeving. Bij WCDI gebruiken we methodes om samen te leren, te reflecteren  Het gaat om het bevorderen van reflexiviteit

Opdrachten Opdracht 1: Zoek in het boek over reflectie methodes een opdracht uit die je binnen jouw werk kunt toepassen om leren te bevorderen. Leg uit waarom. Opdracht 2: Kies een probleem of een dilemma waarover je in gesprek wilt met je participanten. Bijvoorbeeld, hoe zorgen we voor meer commitment in het project. Benader dit vanuit 6 verschillende denkstijlen volgens De Bono Opdracht 3: Zoek in het boek over MSPs een methode die je kunt inzetten in je werk om samen te leren en koppel dit aan de fase van je project (ontwerp, uitvoering, evaluatie). Leg uit waarom. Zie www.mspguide.org

Knowledge development Boeken: The MSP guide, M4SDI, Making evaluations matter, Theory of Scaling. Training, en conferenties: Annual M&E on the cutting edge Resource portals: M4SDI, Theory of Change, MSPguide.org