Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Leren spellen, feedback en de computer
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Presentatie Procedure naar het VO
6 sleutelbegrippen lesopbouw
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Effectief lees- en spellingonderwijs
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Individuele leerlijnen
Informatieavond groep 7b
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Spelling & Dyslexie 2 week
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Doelen behalen met activiteiten
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Doelen behalen met activiteiten
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Differentiatie in de klas
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Effectief lees- en spellingonderwijs
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Doubleren.
Presentatie VMBO Trivium College
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde Faculteit Sociale Wetenschappen Radboud Universiteit, Nijmegen www.annabosman.eu ‘ResearchED 2017, Amsterdam, 21-1-2017

Leerproblemen Dyslexieverklaringen van eindexamenkandidaten 1.6% in 2007 naar 10.5% in 2015 Dyscalculieverklaringen onbekend Dysgrafie, (nog) niet erkend Dysipsumie, dyscantie en dysarsie op termijn ????

Leren lezen, spellen en rekenen Eigenschappen van de lezer/speller Eigenschappen van de ‘taal’ Eigenschappen van de instructie

Karakteristieken van de leerling Gender: meisjes ietsje beter in lezen en spellen; jongens ietsje beter in rekenen Intelligentie en lezen en spellen hangen nauwelijks/niet samen Rekenen hangt een beetje samen Geheugen en lezen/spellen/rekenen geen noemenswaardige samenhang Dialect sprekers: ietsje in het nadeel met spellen Visuele beperking: nauwelijks nadeel Auditieve beperking: voor lezen een nadeel (spellen en rekenen?)

Eigenschappen van de taal Tussen talen: Consistente schriftsystemen zijn makkelijker dan inconsistente: Fins vs. Engels Talen met een strakke systematiek in de getalsnamen: Chinees vs. Frans In een taal: Consistente woorden zijn makkelijker dan inconsistente: Mus vs. Trottoir Hoogfrequente makkelijker dan Laagfrequente: Strand vs. Trant Orthographische regels zijn moeilijk: werkwoordsvormin

Diagnose Dyslexie / Dyscalculie Discrepantiecriterium Prestaties zijn significant beneden verwachting op basis van intelligentie Exclusiecriterium Er is geen andere stoornis die verantwoordelijk zou kunnen zijn Ernstcriterium Er is sprake van een substantiële (?) achterstand Resistentiecriterium Ondanks remediering (bv 6 maanden) geen vooruitgang

Lezen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) Aantal woorden per minuut op DMT-2

Spellen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) Percentages correct op de SVS

Lezen eind groep 3 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) Cito 2002-2003 2003-2004 2006-2007 2008-2009 A 39 48 100 62 B 11 19 15 C 44 33 D 6 4 E Cito-scores in % op de DMT-2 ↓

Spellen eind Groep 6 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) Cito 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 A 9 50 45 52 B 32 31 40 26 C 19 10 22 D 23 5 E 4 Cito-scores in % op de SVS ↓

Rekenen na 6 weken toepassen ZLKR Groep n Voortoets Natoets Toename 5, 6 en 8 7 -9 9 18 8 -17 6 23 5 -3 12 15 13 SBao 10 -21 -10 11 Gem. DLE-DL op tempotoets rekenen Conclusie: Ontwikkeling basisvaardigheden wordt bepaald door de onderwijskwaliteit niet door Intelligentie of afkomst. Negatief getal is achterstand in maanden, positief getal is voorsprong

Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’ Diagnose ? Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’

Goed opgeleide leerkrachten beschikken over inhoudelijke of vakkennis kennis van het leerproces effectief klassenmanagement (ofwel kunnen orde houden) relationele vaardigheden Didactische vaardigheden Alleen tijd voor didactische vaardigheden Rol ICT is het thema vandaag.

Didactiek van de basisvaardigheden in de onderbouw van het primair onderwijs Klassikale, directe instructie + begeleide oefening (ca. 25 min) Individuele verwerking op niveau, waarbij leerkracht rond loopt, controleert en feedback geeft (ca. 25 min) Alleen tijd voor didactische vaardigheden Rol ICT is het thema vandaag.

Rol van ICT beperken in de onderbouw, omdat Leren met het lichaam steunend is Interactie met leerkracht stimulerend is Gezamenlijkheid het cognitief en sociaal leren bevordert Gokken voorkomen kan worden Directe feedback aan uitleg gekoppeld kan worden Alleen tijd voor didactische vaardigheden Rol ICT is het thema vandaag.

Een goed opgeleide leerkracht is onvervangbaar en ’onbetaalbaar’ www.annabosman.eu

Aanbevelenswaardig www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl verwerkt in taalmethode STAAL van Malmberg www.zoleerjekinderenrekenen.nl http://onderwijsgek.nl: Expliciete directe instructie http://wij-leren.nl