Kleurloos hulpverlenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Interculturele communicatie
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Angst in de palliatieve fase
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
POH GGZ in Almere een uitdaging?.
Kinderen en hun sociale talenten
Door Annelien De Clercq
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
1. I NLEIDING 2. P ERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE IN ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGISCHE PERSPECTIEF 3. O NTWIKKELINGSASPECTEN BIJ HET ONTSTAAN VAN PERSOONLIJKHEIDSPATHOLOGIE.
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Jongerenwerker: tolk van de straat
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Over politieke ambtsdragers, goed bestuur en besturen Dilemma’s uit de praktijk Maarten van Zwieten.
Interculturele communicatie
Het syndroom van Asperger
Wiki Interculturele communicatie
Doel en taak van de hulpverlening
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
Wie ben ik?.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Relevantie van DSM IV en DSM 5 criteria bij classificatie van patiënten met SOLK Nikki Claassen - van Dessel AIOTHO Vumc Amsterdam.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Mondzorg - persoonsgericht
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Redeneren over de verzorgingsstaat
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Gesprekstechnieken Les 5.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Welkom.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
De migrantenpoli nu, en in de toekomst
Diversiteit en integratie
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Gezondheidsverschillen
Patiëntenparticipatie
OP PAD MET INTEGRATIE SOLENTRA voor OCMW Voorstelling van Solentra.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
OP PAD MET INTEGRATIE SOLENTRA voor OCMW Voorstelling van Solentra.
Thema 20 Online zelfhulp voor cliënten (groepen)
JEUGDzorg - voor wie?.
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Interculturele Competenties / communicatie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Kleurloos hulpverlenen Inspiratiedag 22 maart 2018 Hoe doe je dat? Wil je dat?

Knelpunten Oplossingen Workshop kleurloos hulpverlenen Hoe doe je dat? Wil je dat? Inleiding Voelen Knelpunten Oplossingen Migrantenspel 4 3 2 1

Definities cultuur “gemeenschappelijke wereld van ervaringen, waarden, symbolen, praktijken en kennis die een bepaald sociaal systeem kenmerkt” (Hoffman) “de ongeschreven regels van het sociale spel” (Hofstede) Elk sociaal systeem kent een eigen cultuur. Ordening: Macro-, meso- en microniveau Sociale groepen Interpersoonlijke verbanden en zakelijke betrekkingen

Is DSM-5 cultuursensitief? Classificatie vs diagnostiek In hoeverre is diagnostiek cultuursensitief Angst, depressie en solk komen vaker voor bij niet-westerse migranten

Cultuur sensitieve houding Bekendheid met eigen culturele achtergrond, professioneel bewustzijn Wereldbeeld van de ander leren kennen en daarop aansluiten Strategisch hanteren van cultuurspecifieke interventies (Kramer, 2004)

Belang van cultuur sensitieve houding Betere aansluiting op belevingswereld waardoor snellere passende hulpverlening Meer zelfwaardering en minder psychologische problemen wanneer er voor een deel wordt vastgehouden aan de cultuur van thuis

https://youtu.be/BELNmsxSajM 0:50-1:45

Migrantenspel Cultureel interview

Cultureel interview Waarom ben je weg gegaan / waarom juist niet? Hoe is dit gelopen? Welke normen en waarden neem je nu nog mee in het dagelijks leven, die zijn oorsprong hebben in je jeugd. Cultureel interview

Knelpunten Oplossingen Het is lastig om alle wensen te bedienen, bijv. m.b.t. eten. Het kan lang duren voordat je snapt waar de schoen wringt. Bij een combinatie LVB + taalprobleem: hoe kom je achter de achterliggende culturele normen en waarden van een persoon? Omgaan met schaamte en ontkenning. Zoek uit wat iedereen mag eten en neem dat als uitgangspunt. Sluit eerst aan bij de cliënt en maak een goede betekenisanalyse, voordat je met psycho-educatie begint, anders praat je langs elkaar heen. Vraag: wat zou binnen jouw cultuur dit probleem oplossen? Methodiek ‘beschermjassen’ toepassen (en evt. een tolk). Diagnose-methodiek DSM5 is een ‘wit’ fenomeen. Bij ontkenning van psychopathologie door de cliënt is dit wellicht geen ontkenning, maar ervaart of noemt de cliënt het probleem anders.

Bronnen / inspiratie 1 Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) Pharos – Het Culturele Interview http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/laaggeletterdheid-en-gezondheid/herkennen-en-effectief-communiceren/het-culturele-interview 2 www.netwerkcultuursensitiefwerken.nl 3 www.beschermjassen.nl 4 Nivel, thema diversiteit 5 Pharos, expertisecentrum gezondheidsverschillen

Gewoon doen! Dank voor uw aandacht Vragen? Igor van der Vlist Beleidsmedewerker ivlist@pluryn.nl Inge Basaran-Geurts Orthopedagoog i.o.t. GZ-psycholoog ibasaran@intermetzo.nl Henske Schipdam Projectleider Bedrijfsvoering hschipdam@pluryn.nl