Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag Florien Vanhoutte 1BAOa R0667645
Korte inleiding Longitudinale sociale-netwerkanalyse Bepalen waarom jongeren op elkaar lijken Positieve relaties ( vriendschappen) Negatieve relaties Dader- slachtoffer relaties bij pesten KIVa anti-pestprogamma ‘uiteindelijk zullen we ons niet de woorden van onze vijanden herinneren, maar het zwijgen van onze vrienden’ Martin Luther King
Longitudinale sociale-netwerkanalyse SIENNA ( simulation inverstigation for empirical network analyses) In hoeverre beïnvloeden jongeren elkaar? Gelijkenissen tussen vrienden ontstaan van vriendschappen 2 processen: Selectie: soort zoekt soort Invloed: een rotte appel in de mand maakt de rest tot schand
Figuur 1:
Pesten als groepsproces Definitie: ‘pesten = een vorm van agressie waarbij door één of meerdere personen aan de anders schade wordt aangebracht’ Kenmerken: Bewust en stelselmatig Macht ongelijk verdeeld Slachtoffer kan zich niet verdedigen
Pesten als groepsproces Verschil tussen pesten en plagen Pesten Plagen Bewust en stelselmatig Incidentieel Macht ongelijk verdeeld Beide partijen aan elkaar gewaagd Slachtoffer kan zich niet verdedigen Vaak vrienden
Pesten als groepsproces Hoe gaan we pesten aanpakken? Stilstaan bij feit dat alle leerlingen een rol kunnen spelen bij het pesten Pester Assistenten die pester aanmoedigen Toeschouwers Veel leerlingen zijn toeschouwer maar grijpen niet in Bang om zelf slachtoffer te worden
Pesten als groepsproces Figuur 2:
Pesten tegengaan met KIVa Programma Pesten verminderen Leerlingen actief laten optreden tegen pesters Christina Salmivalli 2007
Pesten tegengaan met KIVa Preventiecomponenten: 10 lessen van 90 min Lager onderwijs Respectvol gedrag tegenover anderen Functioneren in groep Pesten herkennen, voorkomen en oplossen Doel? Leerlingen zo ver krijgen dat ze het slachtoffer gaan steunen en proberen de pester te stimuleren om te stoppen Computerspel Virtuele school Pesters leren herkennen KIVa-trainers Vertrouwenspersoon Houdt oogje in het zijl Ouders of leerkrachten
Bronnen http://www.cedin.nl/688/stop-pesten-word-een-kiva-school.html Veenstra, R. (2014).groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag, kind en adolescent, jaargang 35,Nr 2. Pg86-99.