Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Samen werken aan een veilige samenleving
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
Voorstellen.
Themabijeenkomst Pesten
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De school en het onderwijs
Computerverslaving.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
ADHD bij kinderen.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Kinderen en hun sociale talenten
Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.
Autismespectrumstoornis
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
© Wilma de Hond 2015.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Door: Elise, Laura en Anna
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Ouderavond pesten Welkom
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Pesten is kindermishandeling
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Ouderraad 7 december.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
PETS! Pesten anders bekeken
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Pesten op het werk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
“een nieuwe lln in de klas”
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Informatieavond september 2016
Hartelijk Welkom!.
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Boek: maatschappelijke zorg 2.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag Florien Vanhoutte 1BAOa R0667645

Korte inleiding Longitudinale sociale-netwerkanalyse Bepalen waarom jongeren op elkaar lijken Positieve relaties ( vriendschappen) Negatieve relaties Dader- slachtoffer relaties bij pesten KIVa anti-pestprogamma ‘uiteindelijk zullen we ons niet de woorden van onze vijanden herinneren, maar het zwijgen van onze vrienden’ Martin Luther King

Longitudinale sociale-netwerkanalyse SIENNA ( simulation inverstigation for empirical network analyses) In hoeverre beïnvloeden jongeren elkaar? Gelijkenissen tussen vrienden  ontstaan van vriendschappen 2 processen: Selectie: soort zoekt soort Invloed: een rotte appel in de mand maakt de rest tot schand

Figuur 1:

Pesten als groepsproces Definitie: ‘pesten = een vorm van agressie waarbij door één of meerdere personen aan de anders schade wordt aangebracht’ Kenmerken: Bewust en stelselmatig Macht ongelijk verdeeld Slachtoffer kan zich niet verdedigen

Pesten als groepsproces Verschil tussen pesten en plagen Pesten Plagen Bewust en stelselmatig Incidentieel Macht ongelijk verdeeld Beide partijen aan elkaar gewaagd Slachtoffer kan zich niet verdedigen Vaak vrienden

Pesten als groepsproces Hoe gaan we pesten aanpakken? Stilstaan bij feit dat alle leerlingen een rol kunnen spelen bij het pesten Pester Assistenten die pester aanmoedigen Toeschouwers Veel leerlingen zijn toeschouwer maar grijpen niet in Bang om zelf slachtoffer te worden

Pesten als groepsproces Figuur 2:

Pesten tegengaan met KIVa Programma Pesten verminderen Leerlingen actief laten optreden tegen pesters Christina Salmivalli 2007

Pesten tegengaan met KIVa Preventiecomponenten: 10 lessen van 90 min Lager onderwijs Respectvol gedrag tegenover anderen Functioneren in groep Pesten herkennen, voorkomen en oplossen Doel? Leerlingen zo ver krijgen dat ze het slachtoffer gaan steunen en proberen de pester te stimuleren om te stoppen Computerspel Virtuele school Pesters leren herkennen KIVa-trainers Vertrouwenspersoon Houdt oogje in het zijl Ouders of leerkrachten

Bronnen http://www.cedin.nl/688/stop-pesten-word-een-kiva-school.html Veenstra, R. (2014).groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag, kind en adolescent, jaargang 35,Nr 2. Pg86-99.