Patiëntenparticipatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Advertisements

Improving AYA's lives, together! AYA Expertise Platform, Radboudumc, Nijmegen ● Users: Facts & Figures Graag voorstellen! jaar.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Dossier Empowerment.
Welke factoren spelen een rol bij het praten over het levenseinde?
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
Samen sta je sterk! Beleidsplan van de Patiëntenraad Altrecht
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis De ZorgBrug producten Toegevoegde waarde in de totale zorg voor chronisch zieken 3 december 2009 Wilma Bijsterbosch.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Het belang van Orphan Drug Naslagwerken Martina Cornel hoogleraar community genetics & public health genomics VU medisch centrum, Amsterdam.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
De Kracht van Lokaal Maatwerk Workshop. In samenspraak met gemeenten worden lokale initiatieven opgestart Wordt gefinancierd met 10% van het Reïntegratiedeel.
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Het doel van de pilootprojecten in het Plan “Geïntegreerde zorg voor een betere gezondheid” is het uittesten van geïntegreerde zorg voor chronische patiënten.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Betere en betaalbare samenwerking
Complementaire zorg Les 5 Healthy Ageing.
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Corporate Juridische & Fiscale Zaken
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Ouderen met dementie & behandelwensen
Symposium Patiëntenparticipatie Jacquelien Noordhoek 17 november 2014
Website AMC Portal Volledig toegankelijk (publieke website)
De filminterventie; ontwikkeling en toepassing van een zelfmanagementinterventie Peter Goossens.
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
bij kwaliteit en outcome
Welkom.
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Kwaliteit: Terug naar de kern
Taak 7 Hoofdstuk 8 Inleiding in de gezondheidszorg
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Ulcus Cruris herkennen en efficiënt behandelen?
Zonder context geen bewijs
Welkom op de [titel bijeenkomst] van het Longfonds.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
MAAKT BEGELEIDEN INZICHTELIJK
Drie kernpunten: uitkomsten onderzoek
Perspectieven op kwaliteit van de overdracht van zorg bij ontslag uit het ziekenhuis voor kwetsbare ouderen L.S. van Tol, S. Kuipers, prof.dr. J. Gussekloo,
Drie vormen van gedrag:
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Samenwerkende PDS therapeuten
Uitkomst Quickscan Kampen
Ulrike Pypops, PXO, Jessa Ziekenhuis
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Culturele Interview.
Zorg voor eenzame ouderen in Moldavië
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
DBC: Diagnose behandel combinatie DOT: DBC op weg naar transparantie
Meldt u dan aan bij uw fysiotherapeut!
Aan de slag met kwaliteit
Prof. dr. J. (Jan) Kremer Raadslid RVS Blijk van vertrouwen.
Ondervoeding op de kaart
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Patiëntenparticipatie Wat is patiëntenparticipatie? Het benutten en leren van de unieke ervaringsdeskundigheid van patiënten met als doel de kwaliteit van zorg te verhogen Het is een middel om gebruik te maken van patiëntenperspectief en te komen tot patiëntgerichte zorg om patiëntenkennis en – ervaring te laten bijdragen aan verbeteringen in de zorg Het is een continue proces, geen eenmalige activiteit

Waarom patiëntenparticipatie? aanbod laten aansluiten op individuele wensen van patiënten inzicht in wensen/behoeften van patiënten mbt het zorgtraject inzicht in ervaringen van patiënten met de zorg en gevolgen voor hun dagelijks leven ideeën genereren om knelpunten in de zorg te verbeteren – co-creatie verbeterideeën voorleggen aan ervaringsdeskundigen / patiëntvertegenwoordigers het betrekken van patiënten bij het/hun zorgproces heeft een positieve uitwerking op de uitkomsten van zorg(resultaten) Patiënten hebben ander perspectief op zorgverlening dan zorgverleners unieke ervaringsdeskundigheid over eigen situatie, behandeling, ziekte, herstel

Patiëntenparticipatie door: Individuele patiënt Groep patiënten Patiëntvertegenwoordigers: ouders, naasten, ervaringsdeskundigen Patiëntvertegenwoordigers: patiëntenorganisaties

Toegevoegde waarde Patiëntenorganisatie boven op Cliëntenraad en/of individuele patiënten? Beiden hebben andere kennis en ervaring, die elkaar mooi aanvullen ‘Eigen’ individuele patiënt: heeft ervaring met de zorgverleners waar het om gaat ervaringen kunnen direct iets zeggen over individuele zorgverleners Cliëntenraad: kent het ziekenhuis en de plaatselijke cultuur hebben ervaring met zorgverleners in huis hebben zicht op de praktische zaken waar patiënten tegenop kunnen lopen hebben een bredere blik dan alleen hun persoonlijke ervaring Patiëntenorganisatie: baseren zich op ervaringen van heel veel patiënten, hebben vaak al veel informatie in huis hebben ervaring met soortgelijke projecten op landelijk niveau en/of in andere ziekenhuizen kunnen verbinden met andere relevante projecten/ontwikkelingen in het land hebben geen afhankelijke zorgrelatie met ziekenhuis hebben hierdoor een bredere blik