Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Advertisements

Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Grammatica hoofdstuk 2 blz 68-69
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welkom bij de World Vision Quiz.
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
Knipwerkwoorden.
Het Trouwfeest.
Zo werken en spelen wij. Gemaakt door: Yvonne van Krimpen.
Restaurantje In de kleutergroepen maken we gebruik van het Restaurantje. De hulpjes zetten de bakken met eten en drinken op de restaurant tafel. Ze zetten.
Zo werken en spelen wij. Gemaakt door: Yvonne van Krimpen.
Het onderwerp ????????????????????.
Knipwerkwoorden invuloefening.
De feesten Hier krijg je de feesten te zien die we op school vieren, en hoe we te werk zijn gegaan.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
de vragen over de winter.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Feest! Weet jij welke plaatjes bij elkaar horen?.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Nederlands Blok 5.
Blok 7 woordenschat.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Taalverzorging Voorbereiding toets.
Betrekkelijk voornaamwoord
Betrekkelijk voornaamwoord en bijvoeglijke bepaling
Moederdag elfje.
Woordbenoemen Groep 6 en 7.
Jakobus (2).
Welkom bij de educatieve info!
Taalverzorging Voorbereiding toets.
Les 3. Regel: het regelmatig presens
Woord van de dag woordenschat.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Onbepaald voornaamwoord
Goedemorgen.
Hoop in de storm Marcus 4:39-40 “Jezus werd wakker. Hij zei streng tegen de wind en het water: ‘Houd op! Wees stil!’. Het hield op met waaien, en het water.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Oudercursus.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Wist u dat : Het over 23 dagen kerst is?
Hoofdstuk 5 Grammatica woordsoorten
Hoofdstuk 3 Taalverzorging
Grammatica: werkwoorden
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1

Weet je nog? het bos de maan de paddenstoel de schram achterna zitten

het bezoek

carnaval

de feestmuts

het idee

het kerstfeest

het kinderfeest

Koningsdag

moederdag

vaderdag

het Sinterklaasfeest

het suikerfeest

valentijnsdag

feest vieren

de verjaardag

dansen

ze Ra,ra wie is/zijn ze? Ze is jarig op Koninginnedag. Ze hebben pas een baby gekregen? Ze gaan straks rekenen. Ze is een vriendin van Nina. Ze is de juf van de kinderen uit alle verhalen.

meervoud het bezoek de feestmuts het idee het kinderfeest de verjaardag

meervoud het bezoek de bezoeken de feestmuts de feestmutsen het idee de ideeën het kinderfeest de kinderfeesten de verjaardag de verjaardagen

Grammatica Lesje voegwoorden (ZiS blz 108) Maak de zinnen af De jongen wordt nat omdat ….. Het meisje huilt omdat ….. Ik eet een appel omdat …. Etc.

Wat hebben wij geleerd?

Dag 2

weet je nog? feest vieren

Woord van de dag: de bruiloft

de bruid

de sluier

de bruidegom

het pak

de stropdas

het bruidspaar

trouwen

het applaus

feliciteren

het lint – de linten

wapperen

de motorkap

het portier

versieren

versieren

de feestzaal

de ober

het restaurant

het bezoek

meervoud de bruid de bruidegom het bruidspaar de bruiloft de feestzaal de lint de motorkap het pak de portieren het restaurant de stropdas

meervoud de bruid de bruiden het bruidspaar de bruidsparen de bruiloft de bruiloften de feestzaal de feestzalen de lint de linten de motorkap de motorkappen het pak de pakken het portier de portieren de stropdas de stopdassen

meervoud de bruidegom de ober de sluier het restaurant

meervoud de bruidegom de bruidegoms de ober de obers de sluier de sluiers het restaurant de restaurants

wie,doet,wat,waar,wanneer Het verhaal wie,doet,wat,waar,wanneer

Grammatica Les overtreffende trap (zie map en ZiS blz 106) Werkblad (zie map)

Wat hebben wij geleerd?

Dag 3

Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart weet je nog? Het verhaal Wie? doet? wat? waar? Herhaal de namen van de hoofdpersonen en wijs aan op de WIE kaart

Woord van de dag: de verjaardag(feest)

de blinddoek

blindemannetje Blindemannetje spelen - SchoolTV Beeldbank

de (hand)doek

de eetstokjes

een plak

het schilderij

aanbellen

branden

ronddraaien

scheuren

meervoud de blinddoek de doek de plak de verjaardag het verjaardagsfeest

meervoud de blinddoek de blinddoeken de doek de doeken de plak de plakken de verjaardag de verjaardagen het verjaardagsfeest de verjaardagsfeesten

meervoud het blindemannetje het eetstokje het schilderijtje

meervoud het blindemannetje de blindemannetjes het eetstokje de eetstokjes het schilderijtje de schilderijtjes

Grammatica Weet je nog? Overtreffende trap Nu jij : Boos Klein Groot Lief Groen Streng kort korter kortst

Vraagzinnen TweePraat Gebruik de zinnenstroken ter ondersteuning Leerling 1 zegt een zin ‘de appel is rood’ Leerling 2 maakt een vraagzin ‘is de appel rood?’ Gebruik de zinnenstroken ter ondersteuning Zie ook werkblad in map

Wat hebben wij geleerd?

Dag 4

Weet je nog? de verjaardag blindemannetje spelen de blinddoek

Woord van de dag: het optreden

de versiering

de microfoon

de zanger

de zangeres

het toneel

het publiek

het applaus

de drummer

de feestmuts

dansen

de hoofddoek

de indiaan

zenuwachtig

de voorstelling

zingen

buigen

smullen

smikkelen en smullen

meervoud de dans de feestmuts de hoofddoek de indiaan de microfoon de persoon de versiering de voorstelling de zangeres

meervoud de dans de dansen de feestmuts de feestmutsen de hoofddoek de hoofddoeken de indiaan de indianen de microfoon de microfonen de persoon de personen de versiering de versieringen de voorstelling de voorstellingen de zangeres de zangeressen

meervoud de drummer de microfoon de zanger

meervoud de drummer de drummers de microfoon de microfoons de zanger de zangers

wie,doet,wat,waar,wanneer Het verhaal wie,doet,wat,waar,wanneer

Uitleggen Leg uit hoe je : Een hoofddoek omknoopt Een salade maakt Pannenkoeken moet bakken Een tafel dekt Thee moet zetten Koffie moet zetten Een feestzaal versiert Een verjaardagsfeest geeft

Grammatica Verwijzende functiewoorden (ZiS blz 132) Hij , zij , jij, wij , haar, zijn, ons Omcirkel de functiewoorden op het blad (zie map) en trek een streep naar het verwijswoord

Wat hebben wij geleerd?

Dag 5

Weet je nog? Het optreden De voorstelling Het podium

wie,doet,wat,waar,wanneer Weet je nog? wie,doet,wat,waar,wanneer

BINGO!

Woord van de dag: het diploma

de toespraak

de diploma- uitreiking

het applaus

de versiering

de champagne

meervoud de toespraak de versiering

meervoud de toespraak de toespraken de versiering de versieringen

meervoud het diploma

meervoud het diploma de diploma’s

Wat hebben wij geleerd?

De diploma uitreiking Lieve kinderen, Jullie hebben nu cursus 4 afgerond. Veel succes met het maken van de toets! Alle juffen van de Globe