kennisbijeenkomst 24 april 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In een goede VvE doen de huurders mee!
Advertisements

Introductie Bestuurlijke boete Huisvestingswet
Open normen in wetgeving
Preventief Verzuimmanagement
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Van woonruimteverdelen naar woonruimtebemiddelen Bijeenkomst wethouders 28 september 2009, Schiedam.
Plan van aanpak asbestbrand
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Bibob en vergunningen op grond van de Huisvestingswet
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
1 Programma Opening De aanpak van woonoverlast vanuit de woningcorporatie, Hester van Buren (RvB Rochdale) De aanpak van woonoverlast:
Jur Verbeek Riet van Loon 25 juni Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast pesterijen ongepast.
Zorgbehoevenden en woonoverlast Verplicht medicijngebruik en andere mogelijkheden.
Passend toewijzen en woningwaarderingsstelsel II
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
1 Programma uurOpening uur Perspectief Woningcorporatie Mitros uur Ontwikkelingen Platform Woonoverlast
Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek
Aanpak woonoverlast Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011 Gemeente Leeuwarden - Henry de Roo.
SLUITINGSBEVOEGDHEID BURGEMEESTER Artikel 174a Gemeentewet Antoinet den Dekker Directie Veiligheid December 2011.
Riet van Loon 25 juni Ketenpartners aanpak woonoverlast Politie Woningcorporaties Gemeente: veiligheid, ggd, sozawe Buurtbemiddeling GGZ Maatschappelijk.
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
Jur Verbeek Riet van Loon 4 juni Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast treiteren ongepast gedrag.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
2 Overlast in de woonomgeving verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast treiteren ongepast gedrag vernieling overbewoning geluidsoverlast intimidatie.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
Bijeenkomst Discriminatie in de woonomgeving. 2 Programma Ontvangst, met koffie en thee Aanleiding en doel Dhr. L. Hofmans,
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
Ex-gedetineerden en de Huisvestingswet Stadsregio Rotterdam/gemeente Rotterdam Leonie Andriesse.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
Meld- en Steunpunt Woonoverlast 2011 Gemeente Den Haag Dienst Stedelijke Ontwikkeling Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Aanpak woonoverlast Rotterdam 2014 Rijk van den Ham verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast pesterijen ongepast gedrag vernieling overbewoning.
Van Woningwet naar Prestatie-afspraken WONEN IN HAREN.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Calamiteiten in het sociaal domein Raadsinformatieavond 7 juli 2015.
Informatie bijeenkomst Wet natuurbescherming. Programma INHOUD (inloop 13-13:15u) Welkom(13:15u) Plenaire gedeelte (13:25u) Pauze(14:00u) Parallelle sessies.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Welkom. Woonwagencentrum Koolmond Stand van zaken onderzoek en proces ten behoeve van het opstellen van een plan van aanpak.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
COLLECTIEF WONEN IN ZELFBEHEER
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Recht in Gedwongen Kader
Vroegsignalering OGGZ Klein, Snel en Samen
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Riet van Loon 25 juni 2012.
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Van beleid tot regelgeving
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
Directie Veiligheid December 2011
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Veranderopgave handhaving
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Algemene Implementatie
Transcript van de presentatie:

kennisbijeenkomst 24 april 2018 Aanpak woonoverlast/inzet Wet Woonoverlast

Programma 24 april 2018: 12.30 start bijeenkomst, opening burgemeester Jaensch 12.45 Katja Steverink (CCV) presenteert over de (toepassing van) de nieuwe wet 13.45 uiteen in 2 groepen, Groep 1: start gesprek: dilemma’s vanuit Den Haag (Jonore en Herman) Groep 2: start gesprek: dilemma’s vanuit het land (Katja) 14.40 pauze 15.15 start tweede sessie (wissel van groep) 16.00 plenaire terugkoppeling en inventarisatie wensen voor vervolg 16.30 einde programma

Opening burgemeester Jaensch

Groep 1: start gesprek: dilemma’s vanuit Den Haag (Jonore en Herman) Groep 2: start gesprek: dilemma’s vanuit het land (Katja)

Inventarisatie vervolg: wat nodig in regionale ondersteuning

Einde kennisbijeenkomst 24 april 2018 Bedankt!

Integrale aanpak Samenwerking met alle relevante partijen (overlegstructuur en convenant regelen): Gemeente: Bouw en Woningtoezicht, Openbare Orde en Veiligheid, OCW (zorg) Bemiddeling / Mediation Politie Wooncorporaties

Centrale coördinatie en organisatie 1 punt binnen gemeente heeft regie over aanpak, Coördineert samenwerking, Ontvangt de meldingen over overlast, Pro-actief, Bewaakt gemaakte afspraken, Zorgt voor dossieropbouw, Bij onvoldoende succes, nieuwe acties bepalen (steeds weer passend bij de situatie)

Bureau Bemiddeling & Mediation Woningbouw- corporaties Signaleringsoverleg/CCP Den Haag Op Maat Politie Haaglanden Bureau Bemiddeling & Mediation Haagse Pandbrigade (onrechtmatig wonen, hennep, vervuiling etc) Overlastgevende Panden Overleg (openbare orde en veiligheid) Publieke Zaken en Leefbaarheid (handhavingsteams openbare ruimte) Veiligheidshuis Meld- en Steunpunt Woonoverlast Klant ContactCentrum samenwerking – informatieuitwisseling VvE Balie Sociale WijkZorg Teams Zorg & Begeleiding Handhaving

'Zorg'- kant: geen sprake van overtredingen -> bemiddeling, begeleiding, zorg (bijvoorbeeld burenruzies, onaangepast (woon)gedrag, psychiatrische achtergronden) 'Handhavings'- kant: overtreden van regelgeving -> handhaven (bijvoorbeeld overbewoning, illegale kamerverhuur, hennep, sterk vervuilde woningen, overlast dieren) wisselwerking wisselwerking

Al bestaande mogelijkheden bij woonoverlast Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening staan bevoegdheden met betrekking tot het gebruik van woningen; Artikel 1a Woningwet staat de verplichting voor de eigenaar of gebruiker van een woning om er voor te zorgen (zorgplicht) dat de staat van de woning geen gevaar oplevert voor de gezondheid of veiligheid; Artikel 17 Woningwet verleent de gemeente de bevoegdheid om een woning te sluiten indien de staat of het gebruik ervan dusdanig is dat het een bedreiging voor de leefbaarheid of een gevaar voor de veiligheid of de gezondheid tot gevolg heeft;

Al bestaande mogelijkheden bij woonoverlast (vervolg) Artikel 13b Opiumwet bepaalt dat de burgemeester een woning kan sluiten als daarin sprake is van drugshandel. Artikel 174a Gemeentewet verleent aan de burgemeester de bevoegdheid om een woning te sluiten bij verstoring van de openbare orde rond de woning; Artikel 14 Woningwet (Wet Victor) Deze wet maakt het gemakkelijker om een huurcontract te ontbinden bij woningsluiting (art.7:231 lid 2 Burgerlijk Wetboek), verplicht de eigenaar van een gesloten pand om de woning in beheer te geven aan een instantie naar keuze van het bevoegde gezag (art.14 Woningwet) en leidt tot een wijziging van de regels omtrent de onteigening van een woning (art.77 Onteigeningswet);

Wet Woonoverlast ingegaan per 1-7-2017 De bevoegdheid geldt niet ten behoeve van de handhaving van de openbare orde, maar maakt het mogelijk om in bestuursrechtelijke zin te interveniëren in verhoudingen tussen buren, wanneer die gespannen zijn als gevolg van het veroorzaken van ernstige en herhaaldelijke hinder (woonoverlast). Geen definitie van het begrip “ernstige hinder” dus begrip ruim toe te passen. Om geen enkele vorm van hinder uit te sluiten, kan voor de Beleidsregel gekozen worden voor de opname van een niet-limitatieve opsomming van soorten hinder.

Wet Woonoverlast Toepassing pas aan de orde indien de geconstateerde “ernstige en herhaaldelijke hinder” (woonoverlast) niet op een andere geschikte wijze kan worden bestreden; De op te leggen gedragsaanwijzing(en) moeten qua aard en intensiteit zo goed mogelijk aansluiten bij de aard en de ernst van de overtreding van de zorgplicht. Sancties na gedragsaanwijzing Dwangsom Bestuursdwang Tijdelijk huisverbod

In gemeenten implementeren door wijziging APV Opstellen beleidsregel Hoe in te zetten? In gemeenten implementeren door wijziging APV Opstellen beleidsregel Binnen gemeente / ketenpartners borgen van opvolging Beschikbaar: Modelverordening vanuit VNG + Voorbeelden (concept) verordeningen en beleidsregels beschikbaar van gemeenten: Rijswijk, Gouda, Den Haag

Gedragsaanwijzing in corporatiebezit Voorheen: Pas na dreiging ontruiming kwam er verandering. Nieuw beleid: Maatregelen aan de voorkant: Vrijwillige gedragsovereenkomst Doordat dat de overlastgever zijn/haar handtekening zet, bleek in de praktijk al veel overlast af te nemen en personen kunnen blijven wonen. Overlast gestopt? Case geslaagd. Overlast houdt aan? Volgende stap: Gerechtelijke gedragsaanwijzing Duidelijke regels: Wat niet mag, wat wel moet. Sanctie: ontruiming

Wet aanpak woonoverlast: parallel naar particuliere voorraad Reguliere aanpak Case doorloopt stappenmodel woonoverlast aanpak. Vrijwillige gedragsovereenkomst Verwachting: doordat dat de overlastgever zijn/haar handtekening zet, zal in de praktijk al veel overlast af te nemen en personen kunnen blijven wonen. Overlast gestopt? Case geslaagd. Overlast houdt aan? Dan volgende stap: Gedragsaanwijzing door burgemeester Duidelijke regels: Wat moet, wat niet mag Sanctie: dwangsom / bestuursdwang / tijdelijk huisverbod

Corporatiebezit Bewoner door aan Wanneer / omstandigheid Gedragsaanwijzing door aan Wanneer / omstandigheid Sanctie (meest voor de hand liggend) Huurder corporatie huurder Overlast huurder Gerechtelijke gedragsaanwijzing   rechter Ontruiming burgemeester Sporadisch: Bijzondere situatie; snelheid is geboden; reguliere gedragsaanwijzing door corporatie zou te lang duren of niet gewenste sanctie en/of ontruiming is niet gewenst. Last onder bestuursdwang; bv in beslagname of tijdelijk huisverbod. In bijzondere gevallen last onder dwangsom. Zelden: Ernstige nalatigheid corporatie, dan wel in nauwe samenwerking met corporatie bv ter steun in een rechtszaak.

Particulier bezit Bewoner door aan Wanneer / omstandigheid Gedragsaanwijzing door aan Wanneer / omstandigheid Sanctie (meest voor de hand liggend) Eigenaar/ bewoner burgemeester eigenaar/bewoner Overlast door eigenaar/bewoner Last onder bestuursdwang; bv in beslagname of tijdelijk huisverbod. In bijzondere gevallen last onder dwangsom. Huurder huurder/bewoner Overlast door huurder/bewoner   eigenaar/ verhuurder Overlast door huurder/bewoner, maar gedragsaanwijzing wordt bewust aan eigenaar/verhuurder opgelegd; wegens nalatigheid of verwachting deze te raken in economische aspecten. Last onder bestuursdwang; bv in beslagname of verhuurverbod.

Voorbeelden: Leiden