Gelijke onderwijskansen via taalbeleid : geen taalondersteuning zonder kwalitatief aanbod Bie Strypens KHLeuven
Gelijke kansenbeleid = inclusief beleid Kansen maximaliseren via studie(traject)- en studentenbegeleiding Via AMF borgen en verstevigen van SSB Taalondersteuning gegroeid uit studiebegeleiding Interdepartementale WG gelijke kansen en diversiteit Professionaliseringsplan Specialisten – waaronder taalcoachen Diversiteitsprojecten – waaronder taalprojecten
Interdepartementale Werkgroep Taal Gegroeid uit IW studiebegeleiding taalvaardigheid aansterken = versterken studeervaardigheden Sterkte diverse samenstelling Taalbeleid 2-sporen gericht op visie SSB: elke actie naar studenten vraagt een actie naar lectoren Ontwikkelen van materiaal voor studenten en lectoren Validering, disseminatie en concrete uitwerking van taalprojecten
Acties en Projecten Taalondersteuning Digitale checklist taal- en studeervriendelijk cursusmateriaal Professionaliseringsaanbod Diversiteitsproject ToTaal Klaar instapcursus voor studenten die onvoldoende voorbereid zijn op instructietaal in HO doelgroep: TSO – zwakke ASO – BSO 1 week proef in 1 departement 2010 2x in alle opleidingen (2011-2012) opleidingsspecifiek materiaal – kennismaking met omgeving - … tevredenheidsonderzoek (december 2012)
ToTaal Klaar instapcursus september 2011 Einde sem 1 Evaluatie positief, voorkeur lezen –schrijven – hoorcollege Kennismaking met departement extra troef responserate: 105 van de 192 bekende studenten 51,2% Tevreden: de benaming van de cursus aantrekkelijk was en ook de inhoud van de cursus weergaf; de inhoud goed aansloot bij wat ze nodig hebben in de opleiding; de onderdelen 'studeren van handboeken en syllabi' en 'noteren tijdens een hoorcolllege' hen goed voorbereidden op de opleiding; de cursus algemeen zeker een aanrader was. Uit de bevraging halen we ook enkele aandachtspunten. Voor de volgende versie in september 2012 buigen we ons over de onderdelen 'moeilijke woorden' en 'schrijfvaardigheid' (gemengdere reacties); het werken met losbladige strategiebladen (studenten blijken die niet echt te gebruiken – dat is wel een algemene trend en is ook het geval bij de sessies studievaardigheden van IWSB); de omvang van de cursus (te veel, te dik voor sommige studenten). Verder optimaliseren we: de titel van de instapcursus: Nederlands voor het hoger onderwijs; het onderdeel 'noteren tijdens een hoorcollege': werken met opnames van 'eigen' lectoren (zeker al in ECHO en DLO); de communicatie op de website: we voegen een drietal getuigenissen toe van deelnemers van dit academiejaar. Francine contacteert drie studenten, neemt foto's en post die op de website. Nog gegevens over studierendement opvragen Linl leggen met verslag onderzoek
Acties en Projecten Taalondersteuning Diversiteitsproject TALTO (talig toetsen) Ondersteuningsinstrumenten voor schriftelijke evaluaties voor lectoren en studenten Kijkwijzer voor screening taal opdrachten en beoordeling schriftelijke producten “taalspiekbriefje” studenten: sjabloon talige ondersteuning schriftelijke examens Taalvast (taalvaardig van start in het HO) AMF-KU Leuven – aangekocht met AMF-middelen KHLeuven taaldiagnostische toets Academisch Nederlands Uitbouw remediëringstrajecten
Toekomst Taalondersteuning Taalbeleid uitbouwen Taalbeleid samenwerking SO-HO (verder) uitbouwen Taalcoaching adviesgroep: cursusontwikkeling - blended learning toestwerkgroep - e-learning – functioneringsbeleid -…. gelijke kansenbeleid – optimalisering SB/TO Professionalisering, productontwikkeling, talige ondersteuning studenten en lectoren
Hartelijk Dank Bie Strypens Coördinator studie- studentenbegeleiding Gelijke kansenbeleid KHLeuven bie.strypens@khleuven.be